• brallison

    Löss - hur ska man göra?

    Hej!
    Nu vid hårtvätt visade det sig att min dotter har löss. Lusmedel kan köpas in tidigast imorgon bitti, så frågan är - hur gör man nu. Ska hon gå till skolan imorgon (går i åk 3) eller stanna hemma? Ska man anmäla det till skolan (det har inte varit information just på sistone att det går löss, så det kanske är nåt nytt för just nu)? Nåt annat att tänka på just nu? Hon har haft löss bara en gång tidigare på dagis, så allt är väldigt nytt för mig (tack och lov!)

  • Svar på tråden Löss - hur ska man göra?
  • Anonym (Men)

    Hon ska va hemma. Tror du dem andra vill ha löss? Det smittar ju. Ja man måste va nära varandra men det är 9 åringar.

    Skolan uppskattar säkert att du hör av dig så dem kan informera andra föräldrar.

  • Anonym (Yl)

    Klart du ska berätta för skolan, förmodligen där hon fått dem. Annars går hon ju dit och får tillbaka dem om inte alla kollar sig.

    Och ja, hon ska vara hemma :)

  • Limajo

    Vi fick besked från skolan att löss inte var skäl att stanna hemma när min som fick det förra vintern. Kamma igenom håret ordentligt, sätt upp det om det är långt och säg åt henne att hålla lite distans. I trean är ju inte barnen på varandra lika mycket som i förskolan.

    Självklart ska du meddela skolan också.

  • Limajo
    Limajo skrev 2019-10-20 20:13:52 följande:

    Vi fick besked från skolan att löss inte var skäl att stanna hemma när min som fick det förra vintern. Kamma igenom håret ordentligt, sätt upp det om det är långt och säg åt henne att hålla lite distans. I trean är ju inte barnen på varandra lika mycket som i förskolan.

    Självklart ska du meddela skolan också.


    min son, inte min som....
  • Anonym (Inte obehandlad)

    Vi får inte lämna obehandlade barn. Däremot går det bra att lämna efter en behandling.

  • brallison
    legomum skrev 2019-10-20 23:15:13 följande:
    .... haha så ditt barn INTE får tillbaka lössen ska det stå.. Oskyldig
    Tack!
  • Anonym (Men va?!)
    Vi fick besked från skolan att löss inte var skäl att stanna hemma när min som fick det förra vintern. Kamma igenom håret ordentligt, sätt upp det om det är långt och säg åt henne att hålla lite distans. I trean är ju inte barnen på varandra lika mycket som i förskolan.

    Lämna barn i skolan medveten om att de har löss? Låter knasigt. Här blir barnen hemskickade så fort det upptäcks i skolan. Välkomna tillbaka efter behandling.
Svar på tråden Löss - hur ska man göra?