• Anonym (Thailand)

    Någon som rest till Thailand som gravid?

    Hej Familjeliv!

    Jag är i gravid i snart sjätte veckan. Jag och partnern har planerat en resa till Thailand i vinter och om graviditeten går som den ska kommer jag i så fall vara i ungefär fjortonde veckan när det är tänkt att vi ska åka.

    Nu har jag dock läst på en del om zikaviruset och efter det känner jag mig tveksam. Jag läser allt ifrån att man absolut inte bör åka dit, till att en del åker men är noga med att skydda sig mot mygg osv. Jag får dock ingen uppfattning alls om hur hög risken är att smittas. Men det känns ju lite sådär.

    Finns någon här som vet mer? Finns exempelvis platser i Thailand som är mer riskfyllda än andra? Jag hittar inte så mycket information om hur många fall det finns där zikavirus i Thailand skadat foster. 

    Min partner vill jättegärna åka dit och jag också, men just nu funderar jag på om det är bättre för mig att överväga att stanna hemma. Någon som varit i Thailand som gravid får gärna svara på hur det gick. Och annars, vad kan man rekommendera för annat land där det är säkrare för en gravid att semestra under tre veckor? :) 

  • Svar på tråden Någon som rest till Thailand som gravid?
  • FtS70

    Världen är full av vackra platser att upptäcka, men just zikaområden när man är gravid kan man väl undvika. Klart man kan smörja sig noga med myggmedel, men finns det inte risk att det blir ett onödigt stressmoment? Om mitt gravida barnbarn hade gjort resan, hade jag oroat mig, definitivt.

  • mallalala

    Jag skulle inte chansa, det är inte värt det. Vi bokade precis om vår resa till Aruba till en resa till Gran Canaria istället. Tänker att Aruba finns ju kvar nästa år också. Så gäller ju även Thailand.

  • Anonym (Thailand)

    Tack för svar!

    Ni har nog rätt, kommer bli ett oerhört stressmoment. Ska nog föreslå till partnern en resa till någon (eller flera) av Kanarieöarna istället, vad jag förstått ska det vara säkert :)

  • mallalala
    Anonym (Thailand) skrev 2019-10-21 18:12:00 följande:

    Tack för svar!

    Ni har nog rätt, kommer bli ett oerhört stressmoment. Ska nog föreslå till partnern en resa till någon (eller flera) av Kanarieöarna istället, vad jag förstått ska det vara säkert :)


    Tycker du tänker helt rätt. Tror bara man får ångest av en sån resa. Inte värt att riskera något. 

    Kanarieöarna ska vara safe. Det är ju inte Thailand eller Aruba, men vi har haft trevligt många gånger både på Gran Canaria och på Teneriffa. Du hittar säkert något trevligt där också.
  • Anonym (S)
    Anonym (Thailand) skrev 2019-10-21 17:33:21 följande:

    Hej Familjeliv!

    Jag är i gravid i snart sjätte veckan. Jag och partnern har planerat en resa till Thailand i vinter och om graviditeten går som den ska kommer jag i så fall vara i ungefär fjortonde veckan när det är tänkt att vi ska åka.

    Nu har jag dock läst på en del om zikaviruset och efter det känner jag mig tveksam. Jag läser allt ifrån att man absolut inte bör åka dit, till att en del åker men är noga med att skydda sig mot mygg osv. Jag får dock ingen uppfattning alls om hur hög risken är att smittas. Men det känns ju lite sådär.

    Finns någon här som vet mer? Finns exempelvis platser i Thailand som är mer riskfyllda än andra? Jag hittar inte så mycket information om hur många fall det finns där zikavirus i Thailand skadat foster. 

    Min partner vill jättegärna åka dit och jag också, men just nu funderar jag på om det är bättre för mig att överväga att stanna hemma. Någon som varit i Thailand som gravid får gärna svara på hur det gick. Och annars, vad kan man rekommendera för annat land där det är säkrare för en gravid att semestra under tre veckor? :) 


    Hej,

    Jag har inte riktigt samma problem men vi hade i somras planerat att börja försöka nu i höst men vi har en resa till Thailand bokad sedan tidigare så nu har vi bestämt att vänta med att försöka till i vår istället. Jag har dock googlat väldigt mycket, ringt runt till olika myndighetr men det är ingen som kan ge så bra svar hur stor risken är att man smittas. De har dock ändrat tiden från 6 månader till 3 på hur länge man ska vänta efter resan med att försöka, samt att många säger att det inte alls är lika många som smittas nu jämfört med några år sedan. Dock inte värt risken så jag tycker ni gör helt rätt om ni skulle åka någon annanstans:)
Svar på tråden Någon som rest till Thailand som gravid?