• Anonym (Orolig)

    Badat jacuzzi, ätit mozzarella o parmaskinka :( -gravid

    Fick veta idag att jag är gravid. Troligen i vecka 9. Är sååå orolig att jag skadat barnet. Har badat jacuzzi flera gånger och även badat i blå lagunen för några veckor sen. Ätit ost/shark och druckit rödvin nästan varje helg. Senast igår åt jag en baguette med mozarella och parmaskinka.

    Har sån ångest. Någon som gjort liknande innan ni visste om graviditet och där det ändå gått bra?

  • Svar på tråden Badat jacuzzi, ätit mozzarella o parmaskinka :( -gravid
  • Daphodil

    Du behöver troligtvis inte oroa dig. Risken att fostret skadas av varmt vatten eller att maten du ätit ska innehålla skadliga bakterier är ju långt från 100%. I de flesta fall går det ju bra ändå.

    Du kan inte ändra det som är gjort, så försök tänka att statistiken är på din sida.

  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-23 18:38:14 följande:

    Fick veta idag att jag är gravid. Troligen i vecka 9. Är sååå orolig att jag skadat barnet. Har badat jacuzzi flera gånger och även badat i blå lagunen för några veckor sen. Ätit ost/shark och druckit rödvin nästan varje helg. Senast igår åt jag en baguette med mozarella och parmaskinka.

    Har sån ångest. Någon som gjort liknande innan ni visste om graviditet och där det ändå gått bra?


    Ska du behålla fast det inte var planerat?
  • Lisen93

    Du behöver nog inte oroa dig!

    Jag badade jacuzzi, rökte, drack energidryck och alkohol ibland, åt gud vet vad som man inte ska äta under graviditetens första veckor och jag har idag en fullt frisk bebis :) slutade däremot direkt jag fick veta att det var en knodd i magen.

    Vad kul med graviditeten, grattis!!

  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-23 18:38:14 följande:

    Fick veta idag att jag är gravid. Troligen i vecka 9. Är sååå orolig att jag skadat barnet. Har badat jacuzzi flera gånger och även badat i blå lagunen för några veckor sen. Ätit ost/shark och druckit rödvin nästan varje helg. Senast igår åt jag en baguette med mozarella och parmaskinka.

    Har sån ångest. Någon som gjort liknande innan ni visste om graviditet och där det ändå gått bra?


    Ja, jag fick reda på graviditeten i vecka 12.

    Då hade jag fram tills dess druckit vin varje helg, ätit brieost mm.

    Har säkert gjort och ätit fler olämpliga saker som jag inte ens tänkt på..

    Det gick bra här, men förstår din ångest, för jag kände samma!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2019-10-23 21:09:00 följande:

    Ska du behålla fast det inte var planerat?


    Vi blev glada fastän det inte var planerat. Har haft problem med utebliven mens i perioder senaste åren så trodde nog inte ens att vi kunde bli gravida. Därför vi slarvat lite med skydd. Känns inte rätt att göra abort och sen försöka direkt igen :(
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Emelie) skrev 2019-10-24 01:49:22 följande:

    Ja, jag fick reda på graviditeten i vecka 12.

    Då hade jag fram tills dess druckit vin varje helg, ätit brieost mm.

    Har säkert gjort och ätit fler olämpliga saker som jag inte ens tänkt på..

    Det gick bra här, men förstår din ångest, för jag kände samma!


    Tack för ditt svar. Skönt att det gick bra för er. Känner mig så dum som inte märkt något och gjort så mycket som kan ha skadat barnet :(
  • Anonym (Orolig)
    Lisen93 skrev 2019-10-24 01:34:06 följande:

    Du behöver nog inte oroa dig!

    Jag badade jacuzzi, rökte, drack energidryck och alkohol ibland, åt gud vet vad som man inte ska äta under graviditetens första veckor och jag har idag en fullt frisk bebis :) slutade däremot direkt jag fick veta att det var en knodd i magen.

    Vad kul med graviditeten, grattis!!


    Vad skönt att det gick bra! Vilken vecka upptäckte du graviditeten?
  • Anonym (Been there done that =))

    Hej!

    Jag visste inte ens om att man inte skulle bada jacuzzi, jag gjorde det när jag var höggravid med mina tvillingar, som idag är helt friska treåringar :) 

    Ta det lugnt, det är säkert ingen fara!

  • Anonym (Oj)

    Oj oj, haha, jag drack sprit och rökte gräs och fastade innan jag fick veta att jag var gravid i v. 8... Slutade då med allt skit och började äta bra. Mitt barn mår fint :)

  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-24 21:05:56 följande:

    Tack för ditt svar. Skönt att det gick bra för er. Känner mig så dum som inte märkt något och gjort så mycket som kan ha skadat barnet :(


    Du är långt ifrån ensam om det!

    Bada Jacuzzi och Blå lagunen (vad är det ens?) ska väl inte vara farligt så tidigt?

    Jag åkte åkattraktioner på Liseberg som man inte ska åka som gravid, innan jag visste.

    Ja, jag är så lättad över att allt gick bra trots att jag ätit olämpliga livsmedel och framförallt druckit en hel del alkohol fram till vecka 12.
  • Shoegal81

    Du behöver inte oroa dig, jag visste inte att man inte skulle bada varmt, jag badade i blå lagunen i 5e månaden, det har gått bra ändå. Tog ganska många varma bad hemma sista veckorna innan förlossning också. Ångest och stress är inte heller bra, så ta det lugnt Grattis!

  • Anonym (?)

    Fast vadå.. Att bada är väl lugnt under hela graviditeten så länge inte vattnet har gått? Det är väl först då som det är risk för infektion? Jag är gravid i 14 månaden och ska flytta till lägenhet med badkar.. Jag tänker då bada!

  • Anonym (Sally)
    Anonym (?) skrev 2019-10-25 06:23:42 följande:

    Fast vadå.. Att bada är väl lugnt under hela graviditeten så länge inte vattnet har gått? Det är väl först då som det är risk för infektion? Jag är gravid i 14 månaden och ska flytta till lägenhet med badkar.. Jag tänker då bada!


    Jag hoppas verkligen inte att du är gravid i 14:e månaden. Det låter jobbigt. ;)
  • Anonym (?)
    Anonym (Sally) skrev 2019-10-25 11:11:12 följande:

    Jag hoppas verkligen inte att du är gravid i 14:e månaden. Det låter jobbigt. ;)


    Haha, jag är en elefant!
  • Anonym (Jag)

    Mozzarella är helt ok att äta.

    Tidigare avråddes man att bada bubbelpool och jacuzzi på grund av ökad risk för infektioner, men det anses inte direkt farligt så länge inte vattnet gått. Du borde dessutom ha märkt om du råkat ut för en infektion.

    Vin och parmaskinka är kanske inte det bästa, men du är varken den första eller sista som druckit innan du visste att du var gravid. Ärligt talat är alkoholråden för gravida ganska stränga i förhållande till riskerna.

    När det gäller parmaskinka är det framför allt listeria och toxoplasma som gör att man ska undvika det. Om du inte har haft eller får några symtom på listeria är chanserna goda att du inte smittats. Toxoplasma är lite lömskare eftersom det sällan ger symtom, men är väldigt ovanligt.

Svar på tråden Badat jacuzzi, ätit mozzarella o parmaskinka :( -gravid