• Duppedu

    Framtidshjälp för en pengasugen fd sjukling

    Min situation nu är både bra och dryg samtidigt. En TLDR på slutet för dig som inte orkar läsa.

    Jag blev sjuk 2016 då jag fick en långvarig psykos och (den möjligtvis felaktiga) diagnosen schizoaffektivt syndrom. Typ som schizofreni fast med humörsvängningar, något som inte stämmer in på mig. Jag är alltid lugn som filbunke och blir varken manisk eller deprimerad. Har bara haft en psykos också men den var lite dryg att bli av med.

    Min sjukdom kom strax efter högskolan, efter att jag hunnit jobba ett halvår i en miljöorganisation utomlands. Jag gick tre år mot en dubbel kandidat i företagsekonomi och miljövetenskap, klarade min C-uppsats men har ingen examen pga släpande kurs jag inte lyckades fixa innan jag flyttade från studieorten. Tänkte att det skulle gå bra ändå.

    Jag åkte ambulans från dåvarande jobbet till psyket där jag blev kvar. Det var ett butiksjobb och jag jobbade extra, ca 25-30h/veckan och hade ett lugnt och gött liv ett par månader i väntan på nästa äventyr. Fick typ 12-13k i månaden och klarade mig fint. De totalignorerade mig efter och vi tappade kontakten.

    Jag medicinerades tungt och var totalzombie i ca 1,5år där jag gick upp 30kg, sov hela dagarna, orkade inte röra på mig och blev inlagd till och från. Livet var fruktansvärt och jag var helt övertygad om att det var slut.

    Senaste 2 åren har jag arbetstränat och senaste 1+ året på ett ställe jag verkligen trivs på. Nu är jag typ uppe i heltid, äter inga mediciner, mår bra, har gått ner 25kg, tränar, har energi och är lycklig igen. Inga psykiska konstigheter. Min förtidspension går ut i slutet av Januari 2020.

    FK och arbetsförmedlingen hänvisar mig till försörjningsstöd. Aldrig i livet säger jag och söker alla jobb jag kan. Upplever det dock som svårt att få någon ekonomitjänst då jag knappt har någon erfarenhet och varit sjuk i snart 4 år. Visst har jag varit kassör i föreningar och jobbat ideellt med lättare bokföring och har varit på en intervju nyligen men det känns inte som att jag kommer kunna landa något före Januari. Intervjun jag var på gällde dessutom deltid genom bemanning = snålt med pengar.

    Jahopp. Så jag har sökt till högskolan IGEN. Sjuksköterska till vårterminen. Då kan jag ta CSN, slipper socialen och lär få jobb om 3 år utan problem (eller?). Vore ju schysst att jobba inom psykiatrin med den erfarenhet jag har tänker jag. Eller vad som helst, jag vill bara jobba..

    Men. Jag är 28 och ska snart flytta till hus (hyra tillsvidare) med min sambo. Jag vill helst jobba. Idag ringde de från ett assistansjobb och erbjöd mig garanterad deltid. Det blir väldigt lite pengar i plånboken tror jag, jobba deltid som PA. Typ mindre än jag får nu av FK. Så att hoppa av sjukskrivningen i förtid för att gå ner i pengar och lämna ett jobb jag älskar...

    Stället jag är på nu skulle vilja anställa mig men allt beror på om de får ordning på ekonomin innan slutet av januari eller inte.

    TLDR: långtidssjukskriven som ska tillbaka till arbetsmarknaden inom kort. Ekonomiutbildad men svårt att få jobb. Osäkert men om ekonomin på nuvarande arbetsträning ordnar sig kan jag bli anställd. Erbjudande om PA-jobb på deltid. Sökt högskolan men vill helst jobba. Dock inte få in mindre än 9k på kontot. Usch. Vägrar försörjningsstöd pga vill inte leva på min fattiga sambo.

    VAD GÖRA? hur tänka? Input uppskattas.

    Tack för att du läst.

  • Svar på tråden Framtidshjälp för en pengasugen fd sjukling
  • LoveRain

    Bra kämpat!

    Om du helst vill jobba tycker jag du ska strunta i att börja plugga igen, i alla fall just nu.

    Skulle ta det nyligen erbjudna jobbet om det är ett fast jobb. På ditt nuvarande är det högst osäkert om du får vara kvar. Ta deltidsjobb och fortsätt söka jobb. Om du ligger i kommer du hitta ett jobb, du verkar driftig. Jobba och spara ihop till en buffert. När du gjort det kan du fundera igen på att plugga.

  • Fillibom

    Vilken utbildning var det som du gick tidigare och hade en släpande kurs till? Var det en utbildning där man får en speciell examen: tex Civilekonom, eller Personal- och Arbetslivkonsult eller någon liknande och inte bara en fil kand. eller magisterexamen i något ämne?


    I så fall, om du nu inte särskilt har bestämt dig för att du verkligen vill bli sjuksköterska (ett mycket tungt jobb, både fysiskt och psykiskt, vet inte hur "skör" din hälsa är, om din sjukdom kan komma tillbaka igen pg stress eller så, då är inte sjuksköterska att rekommendera),


    Då hade jag valt att ta det nya deltidsjobbet och kombinera det med att kontakta den gamla högskolan för att parallellt läsa klart kursen så jag kunde få ut en examen och sedan söka jobb med vanliga löneanspråk för det yrket.

  • Tow2Mater

    Läs in vad du behover for din släpande kurs och få ut den examen! Det är det forsta jag tycker du ska gora, oavsett vad du vill jobba med eller studera till.

  • Duppedu
    Fillibom skrev 2019-10-24 19:46:12 följande:

    Vilken utbildning var det som du gick tidigare och hade en släpande kurs till? Var det en utbildning där man får en speciell examen: tex Civilekonom, eller Personal- och Arbetslivkonsult eller någon liknande och inte bara en fil kand. eller magisterexamen i något ämne?

    I så fall, om du nu inte särskilt har bestämt dig för att du verkligen vill bli sjuksköterska (ett mycket tungt jobb, både fysiskt och psykiskt, vet inte hur "skör" din hälsa är, om din sjukdom kan komma tillbaka igen pg stress eller så, då är inte sjuksköterska att rekommendera),

    Då hade jag valt att ta det nya deltidsjobbet och kombinera det med att kontakta den gamla högskolan för att parallellt läsa klart kursen så jag kunde få ut en examen och sedan söka jobb med vanliga löneanspråk för det yrket.


    Tack för input. Nej, företagsekonom och miljövetare är väl det en får kalla sig, inget särskilt yrke så. Det var Samhällsvetenskaplig Miljövetarprogram med inriktning uthålligt företagande (företagsekonomi). Lite hållbarhetsapproach på företagande.

    Jag vet inte heller hur skör jag är men jag känner mig stark och som innan jag blev sjuk. Då hade jag ju heltidsstudier, kvällsjobb och en sport jag pysslade med om dagarna. Psykosen kan vara en effekt av att jag testade psykadeliska droger, även om den kom många år efter. Fick också reda på att även min mor jag ej har någon kontakt med hade psykoser i min ålder.

    Jättebra tips. För om jag skulle vilja fortsätta skolan sen känns det roligare med masterutb. än att sadla om helt och hållet. Tack.
  • Duppedu
    Fillibom skrev 2019-10-24 19:46:12 följande:

    Vilken utbildning var det som du gick tidigare och hade en släpande kurs till? Var det en utbildning där man får en speciell examen: tex Civilekonom, eller Personal- och Arbetslivkonsult eller någon liknande och inte bara en fil kand. eller magisterexamen i något ämne?

    I så fall, om du nu inte särskilt har bestämt dig för att du verkligen vill bli sjuksköterska (ett mycket tungt jobb, både fysiskt och psykiskt, vet inte hur "skör" din hälsa är, om din sjukdom kan komma tillbaka igen pg stress eller så, då är inte sjuksköterska att rekommendera),

    Då hade jag valt att ta det nya deltidsjobbet och kombinera det med att kontakta den gamla högskolan för att parallellt läsa klart kursen så jag kunde få ut en examen och sedan söka jobb med vanliga löneanspråk för det yrket.


    Tack för input. Nej, företagsekonom och miljövetare är väl det en får kalla sig, inget särskilt yrke så. Det var Samhällsvetenskaplig Miljövetarprogram med inriktning uthålligt företagande (företagsekonomi). Lite hållbarhetsapproach på företagande.

    Jag vet inte heller hur skör jag är men jag känner mig stark och som innan jag blev sjuk. Då hade jag ju heltidsstudier, kvällsjobb och en sport jag pysslade med om dagarna. Psykosen kan vara en effekt av att jag testade psykadeliska droger, även om den kom många år efter. Fick också reda på att även min mor jag ej har någon kontakt med hade psykoser i min ålder.

    Jättebra tips. För om jag skulle vilja fortsätta skolan sen känns det roligare med masterutb. än att sadla om helt och hållet. Tack.
Svar på tråden Framtidshjälp för en pengasugen fd sjukling