• Lisa112

    Tvättmaskinen stinker - finns bättre medel för djuprengöring?

    Har en LG tvättmaskin med automatisk trumrengöringsprogram och det kör jag ofta, efter ca var 20:e tvätt som rekommenderat, - men ändå så är det den där "mögelstanken" kvar i maskinen.
    Hur djuprengör man bort den lukten?

    Jag kör både ättika och bikarbonat på 90 gradersprogram och även citronsyra i program. Men lukten finns kvar! Den liksom....sitter fast. Doftar igenom, så att säga.
    Vart sitter lukten fast någonstans i maskinen?

    Rengör också noggrannt kring luckans lister och egentligen är enda stället man inte kommer åt inne i maskinens vattenrör.

    Finns det något mer effektivt och starkare medel att använda som inte skadar maskinen osv?
    Har läst man kan slänga in en diskmedelstablett på 90 grader - stämmer det???

  • Svar på tråden Tvättmaskinen stinker - finns bättre medel för djuprengöring?
  • Giftskåneman

    Stanken kan komma från avloppet genom tömmningsslangen, kolla om där är dynga i avloppet.

    När du kör 90 gradersprogrammet, stäng maskinen så varmvattnet verkar under längre tid.

  • Lisa112
    Giftskåneman skrev 2019-10-26 12:28:10 följande:

    Stanken kan komma från avloppet genom tömmningsslangen, kolla om där är dynga i avloppet.

    När du kör 90 gradersprogrammet, stäng maskinen så varmvattnet verkar under längre tid.


    Bra tips, men ingen rent och fräscht i avloppet. Instängda lukten kommer garanterat bara från trumman när luckan öppnas. Bra tips att pausa under 90 graders programmet, ska testa det också!
  • Anonym (Tabl)

    Antar att du redan har testat de rengöringstabletter som finns i affären?

  • Lisa112
    Giftskåneman skrev 2019-10-26 14:46:55 följande:

    Hur ser filtret ut? Och pumpen? Kan sitta gojs där som stinker


    Inget mysigt gojs där heller -tyvärr. För då hade det väl kunnat vara en orsak! Sil och tvättmedelsfacket är också helt rengjorda flera ggr i månaden för där vet man lukt gärna kan uppstå annars.
  • Lisa112
    Anonym (Tabl) skrev 2019-10-26 15:12:30 följande:

    Antar att du redan har testat de rengöringstabletter som finns i affären?


    Rengöringstabletter?! Det har jag inte sett finns, vart hittar man dom?
  • Vivala

    Har du hällt en hel flaska ättika i trumman och sen kört 90 grader? Man behöver mycket och det ska helst inte gå via tvättmedelsfacket. Och stäng aldrig luckan efter du tatt ur tvätten

  • Anonym (Mas)

    Platinum yes maskindiskmedel tabletter

    3-4 st i trumman kör ett varmt program

  • Anonym (Tabl)

    Ja, på Ica eller varsomhelst som du handlar ditt tvättmedel brukar det finnas. Finns för både tvättmaskin och diskmaskin.


    Lisa112 skrev 2019-10-26 20:43:40 följande:

    Rengöringstabletter?! Det har jag inte sett finns, vart hittar man dom?


  • Tihi

    Vågar man verkligen dra i diskmaskinstabletter?

    Jag har använt tabletter från affären specifikt för rengöring av tvättmaskin och även ättika och varmaste programmet förstås. Vill testa något annat då jag antar att det är bra att köra lite olika medel för att ta död på olika organismer som kan ge upphov till dålig lukt.

    Hur ofta tvättar ni tvättmaskinen?

    Har läst att det är bra att byta tvättmedel ibland också för att hålla tvättmaskinen renare.

  • Anonym (Cotton)

    Låt också alltid luckan vara lite öppen när du inte använder den.

Svar på tråden Tvättmaskinen stinker - finns bättre medel för djuprengöring?