• anonym1323

    Vägval

    Hej!

    Känns som jag kommit till en mur och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har kommit till en punkt att något måste ändras annars kommer jag inte orka. Är 35 år och varit in en relation i 18år. Vi har två barn 7 och 5år. Jag mår så dåligt i denna relation och hade det inte varit för barnen skulle jag lämnat för många år sedan. Vi har prövat att separera för några år sedan, men sen bestämde vi oss för att försöka igen efter familjerådgivning. Nu åter sedan i somras går vi parterapi men det hjälper inte. 


    Jag har kommit till insikt att inget kommer ändras utan detta kommer vara min tillvaro och jag har två val. Att antingen acceptera min lott och sluta bli ledsen, arg eller besviken utan lägga allt åt sidan och försöka hitta det som gör mig glad själv. Andra valet är att skiljas och då infinna mig i att ha barnen varannan vecka. Den tanken är så ofattbar och svår för mig att ta in, bara tanken att inte se mina barn på en v gör mig så ledsen. Mina barn sover borta rgb men det är enstaka kvällar. Tårarna rinner ner och känner en sån ofattbar sorg över detta. Vad ska man göra? 

  • Svar på tråden Vägval
  • AnonymYesYes

    Lämna honom. Du kommer bara bli olyckligare och olyckligare. Detta kommer i sin tur gå ut över dina barn. Det är tyvärr väldigt vanligt att föräldrar separerar och barn överlever detta. Hur hemskt det än låter så måste du tänka på dig själv. Vill du vara en olycklig och deprimerad mamma tills de är vuxna? Vill du riskera ständiga bråk och kärlekslös relation med barnens pappa bara för "sakens skull"? Förlåt, men det är vansinne. Hur tror du barnen påverkas av olyckliga föräldrar?

  • tjugoårsåldern

    Hej fina du!

    Jag skulle rådge dig att först låtsas som att du ser detta utifrån som en främmande person för då kommer oftast de mer kloka och hållbara EGNA råden inifrån. För dem råden du skulle ge den personen är dem du finner klokast, dem som du kan leva med och på riktigt TROR på.
    Det är mitt bästa råd, mitt andra mer personliga råd utifrån mig är:

    Idag skiljer sig folk för enkelt, eller gifter sig för enkelt. Uppskattar att ni gått den ärliga och långa vägen med att testa seperation samt rådgivning. All creed to you!
    En skillsmässa är en bra lösning för dig men först ska du se om ditt egna bo, rent praktiskt. 
    Har du råd att bo själv med kostnader för varannanvecka barn? Ja? Bra. Såklart kommer saker förändras men så man lever ett drägligt liv. Annars går det bara inte. Titta över dina finanser. Titta lite på lgh eller hus. Hur ser dina möjligehet ut? Har du ett fuck-off konto? Se till att ha finanserna rätt. Annars, se det som ett mål att spara ihop och sedan får du lov att skiljas. En morot! Har man barn, bör du ha tre månadslöner på sparkontot MINST. Helst en årslön. Börja spara annars. Sätt en summa.

    Hur ser ditt sociala skyddsnät ut? Kolla igenom det noga. Börja höra av dig lite mer än vanligt med människor för att dem ska ha dig mer i sitt liv- tror mig- det kommer behövas. Helt plötsligt försvinner en man som varit där konstant.

    Gör upp en plan. Sätt ett datum för prossessen. Ex. om 1 vecka gjort färdigt finans planen och det sociala. 2 veckor berättta för mannen om dina planer. 
    4 veckor ansök om skillmässa ect.

    Lev livet klokt och njutningsfullt. Det går inte i repris!

    Kramar <3

Svar på tråden Vägval