• moti

    Dumma, troende människor

    Nu får det räcka. Detta budskap är till er, riktigt dumma, troende människor vars påhitt orsakar så mycket problem och bortkastad energi i världen. Det finns tusentals religioner eller gudomar i världen. Och ni hakar fast er vid en enda, påstår att den är den enda rätta och argumenterar/slåss/krigar för att övertyga andra.


    Read my lips: Det finns inga bevis för att någon enda av alla religioner är "den rätta". Och den som ändå klänger sig fast vid någon av dessa sagor måste ju anses vara oerhört dum på en nivå som borde medföra att man inte ens får vara med i den demokratiska processen. Nu finns det ofta anledningar till varför en del fastnar för en tro; för att de inte har något annat i livet att tro på. Man tror inte på sin egen förmåga, sin egen framtid eller på världens gång. Men det är faktiskt inte varken mitt eller någon annans problem. För en del krävs det hårt arbete och engagemang att skapa sig en tillvaro där man får något meningsfullt att tro på. Men att ta genvägar via en "gud" för att komma dit är inte ok.


    Det är ju teoretiskt fullt möjligt att det finns en gud som ligger bakom allt och att kanske till och med någon av dem som alla tror på är "den rätte". Men så länge vi inte har bevis för det är det var och ens förbannade skyldighet att skärpa till sig och lära sig hantera livet som det är utan att lägga tid och energi på en tro som med stor sannolikhet bara är ett luftslott. Det är dags att omyndigförklara alla troende så vi får något som åtminstone liknar ett samhälle där klokhet och sunt förnuft får regera. Terapi skulle kunna vara ett första steg, dvs insikten om att er syn på det egna livet kan förändras och i förlängningen något vettigt att faktiskt tro på.

  • Svar på tråden Dumma, troende människor
  • Dr Nail

    Ah. Du måste vara en sån där förnuftsknarkare. Tidstypiskt och trendigt, men går över, var inte orolig.

  • IngGaard

    Finns inga gudar! Alla kristna eller de jag misstänker är kristna som vill jobba i min bransch ser jag till att stämpla som olämpliga i media. Vi är tighta och håller ihop, vidskepelse har inte plats i media, för att reta de kristna så tar vi såklart in rasifierade och muslimer!

  • November Rain
    IngGaard skrev 2020-04-19 00:00:20 följande:

    Finns inga gudar! Alla kristna eller de jag misstänker är kristna som vill jobba i min bransch ser jag till att stämpla som olämpliga i media. Vi är tighta och håller ihop, vidskepelse har inte plats i media, för att reta de kristna så tar vi såklart in rasifierade och muslimer!


    Du har helt rätt! Ett förbud mot alla religiösa sammankomster borde införas och alll religion. Det hade jag gjort
    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • svartakatten98

    Egentligen gäller det ju mycket mer än religion, kommunister har tex ingen gud och är ateister men det är ändå liknande uppbyggnad i ideologin. Med flera. Det verkar vara ett djupt rotat mänskligt beteende, att samlas kring en ideologi/person ("gud"), särskilt i svåra tider.

  • flygrl
    IngGaard skrev 2020-04-19 00:00:20 följande:

    Finns inga gudar! Alla kristna eller de jag misstänker är kristna som vill jobba i min bransch ser jag till att stämpla som olämpliga i media. Vi är tighta och håller ihop, vidskepelse har inte plats i media, för att reta de kristna så tar vi såklart in rasifierade och muslimer!


    Du är uppenbarligen inte alls medveten om att många av oss som du kallar rasifierade är just kristna till skillnad från det stora flertalet etniska svenskar. Men varför skulle du bry dig om en sån petitess? Du har ju fullt upp att hata och förtrycka människor som inte är som du själv.
Svar på tråden Dumma, troende människor