Inlägg från: Anonym (Siffran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Siffran)

    Han vägrar köpa ut mig

    Jag fattar inte hur man kan gifta sig utan äktenskapsförord om man äger en fastighet.

    Stackars man säger jag bara.

  • Anonym (Siffran)

    Det påverkar också hur länge man levt under äktenskapsliknande former. 

  • Anonym (Siffran)
    LoveRain skrev 2019-11-04 12:15:57 följande:
    12:1 Äktenskapsbalken

    lagen.nu/1987:230

    Har de levt tillsammans i mindre än fem är ska jämkning ske.
    Exakt
  • Anonym (Siffran)
    Tiina87 skrev 2019-11-04 17:10:39 följande:
    Tar? Nej, men hon har rätt till hälften av huset.
    Även om hon har lagen på sin sida så är det extremt fult gjort. Och hon har skaffat sig en fiende för livet.
  • Anonym (Siffran)
    Tiina87 skrev 2019-11-04 17:15:44 följande:
    Fullt gjort? Hon har rätt till halva huset och det är absolut inte fullt att få det man har rätt till, speciellt inte när man faktiskt är i behov av det.

    Jag hade kunnat tycka det var fullt gjort om ts hade en massa miljoner att använda till boende efter skilsmässan.
    Vi delar inte uppfattning i frågan helt enkelt.
  • Anonym (Siffran)
    Anonym (Flora) skrev 2019-11-04 17:54:30 följande:
    Det är inte ett dugg fult gjort och han har bara sig själv att skylla om han tycker att det är en dålig deal. Att säga att TS "skaffat sig en fiende för livet" är så fjantigt att jag vet inte vad. Ska inte vuxna män kunna förväntas stå för sina egna beslut? Varför ska TS straffas och inte ta ut det som tillhör henne för att han är missnöjd?
    För att det är han som betalat, enkelt svar.
    Om du tycker att det är fjantigt så är det helt ok.
  • Anonym (Siffran)
    Anonym (@) skrev 2019-11-04 19:17:13 följande:
    Ofta så brukar man anse att man delar på allt som båda äger när man gifter sig och bildar familj, för att båda ska ha det så bra som möjligt, även efter. Hade han inte ägt ett hus innan så hade de säkert köpt ett tillsammans och hon hade på det viset haft rätt till vinstökning. Boendet har ökat under tiden hon har bott där, ska hon gå lottlös från ett hem hon varit med att amorterat och kanske fixat i bara för att han ägde det innan? Önskar inte han att hon kan fortsätta sitt liv på samma nivå som de byggt upp tillsammans? Ska hon börja om från noll bara för att han köpt innan henne?
    Vad de köpt eller inte har vi ingen aning om, det är dina spekulationer.
    Vi vet inte heller om hon har amorterat på eller fixat i, lite fix går alltid annars att ersätta.
    Uppenbarligen önskar han inte det, vi har ingen aning om anledningen till skilsmässa heller.

    Ja, har den ena köpt huset innan så är det fullt rimligt att den behåller det efter. Jag tycker innerligt synd om mannen som inte skrev äktenskapsförord. Någon som jag påminde min son att göra när han gifte sig.
  • Anonym (Siffran)
    Anonym (AS) skrev 2019-11-04 19:27:29 följande:
    Fast nu köpte de ju huset inom förhållandet men då hon är hemmafru blev det av ?hans? pengar. Hur skulle det äktenkskapsförordet sett ut menar du? ?Ja, du är hemmafru och tar hand om hem och barn, du får ingen ersättning för det, skiljer vi oss tar jag dessutom 100% av all egendom för du har ingen inkomst?.

    BS synd om mannen. Han hade ju också kunnat propsa på att TS skulle jobba och på så vis stå för 50% av ansvaret hemma och med barn, men gjorde han det stackars mannen med inkomsten?

    Hon har laglig och moralisk rätt till 50% av allt. Oavsett vad någon här tycker eller inte tycker.
    Det är inte alls säkert, det beror på hur länge de levt tillsammans.
Svar på tråden Han vägrar köpa ut mig