• Anonymsju

    Feber som pendlar mycket på 2 åring, normalt på hösten?

    Hej, har bara en fråga om feber hos småbarn.

    Har en 2 åring som har feber för tredje omgången på nästan 1 månad bara. Han började på förskolan i slutet på augusti. Men i samband med febern kom en hosta som går upp och ner, ibland är den väldigt jobbig så han nästan spyr och den stör nattsömnen. Ibland lite mindre, men den hållet sig kvar mer eller mindre. Sen är han jättesnorig sen han började förskolan, det blir mer i samband med febern, sen när febern går ner så blir snoret/hostan det med men det är som att han konstant är förkyld. Hans allmäntillstånd är baea påverkat om han har mer än 38,5 i temp. Annars är han full av energi trots hostan som aldrig försvinner känns det som.

    Min fråga till er som kanske har fler barn och lite mer erfarenhet, är detta helt normalt den här tiden på året när man har barn på förskolan?

    En annan sak - jag läser om feber att det är som lägst på morgonen, sen stiger det under dagen. Men min 2 åring har oftast hög direkt på morgonen, sen går det upp och ner under hela dagen.

    Som imorse vakna han med 40 graders feber, senare gick det ner till 39 sen 38,6 sen 38 sen 37,5 osv.

    Är det också normalt eller?

    Läste att man ska söka vård om febern går mycket upp och ner, blev lite orolig att den gör det, vet ju inte vad som menas med upp och ner.

    Han hade feber förra veckan med, han hade 2 feberfri dagar hemma, sen fick han gå i slutet av förra veckan. Han var fortfarande hostig/snorig men full av energi. Hostan har suttit i sen dess, och imorse vaknade han som sagt med feber som pendlar.

    Läser jag in för mycket i vad tempen står på kanske? Han är ju uppenbarligen sjuk, men känns som han aldrig blir helt frisk mellan gångerna nu. Dom säger ju att alla är snoriga och hostiga på förskolan, så man kan inte stanna hemma för bara det.

  • Svar på tråden Feber som pendlar mycket på 2 åring, normalt på hösten?
  • Anonymsju

    Förstår att det är en tråkig tråd bland alla andra trådar på familjeliv, haha! Men någon?

  • Gurkan25

    Är nog ganska normalt när man börjat förskolan. Är han hemma och blir ordentligt frisk? Eller skickar ni tillbaka honom snorig. Är man redan lite sjuk är risken större att man blir sjuk igen. Hade sökt vård om det inte blir bättre trots att ni är hemma tillräckligt. Kanske förskolan inte rengör leksaker tillräckligt ofta. Eller att andra lämnar sina barn sjuka jämt.

    Har jobbat på förskola innan.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonymsju
    Gurkan25 skrev 2019-11-05 15:50:31 följande:

    Är nog ganska normalt när man börjat förskolan. Är han hemma och blir ordentligt frisk? Eller skickar ni tillbaka honom snorig. Är man redan lite sjuk är risken större att man blir sjuk igen. Hade sökt vård om det inte blir bättre trots att ni är hemma tillräckligt. Kanske förskolan inte rengör leksaker tillräckligt ofta. Eller att andra lämnar sina barn sjuka jämt.

    Har jobbat på förskola innan.


    Förr förra veckan var han hemma hela veckan, förra veckan i 3 dagar. Han var hemma 2-3 dagar helt feberfri, med endast snorig näsa och hosta. Men han var lite mer gnällig än vanligt. Men väntade så jag såg att aptiten kom tillbaka osv.

    Hade nästan varit hemma 2 veckor då med en pendlande feber. Så jag skickar inte tillbaka honom för tidigt tror jag. Alla barn är snoriga och hostiga på hans förskola säger pedagogerna, men svårt att veta om andra barn är för sjuka för att vara där och om det är dom som smittar.

    Såhär mycket sjuk var han aldrig innan han började förskolan.

    Blir inte klok på den pendlande febern, och hostan som aldrig get sig. Läste att man ska söka vård om hostan varit i 3 veckor, och det har den nog nu. Kan det vara lunginflammation? Och en dum fråga men söker man sig till vårdcentralen med en 2 åring för sånt här, bvc eller ringer 1177?

    Dum fråga kanske, men vi har aldrig behövt söka vård för sånt här
  • Gurkan25

    Antagligen brukar det vara såhär i början. Har inte förskolepersonalen berättat att de blir väldigt utsatta för infektioner när de börjar fsk.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonymsju
    Gurkan25 skrev 2019-11-05 23:11:53 följande:

    Antagligen brukar det vara såhär i början. Har inte förskolepersonalen berättat att de blir väldigt utsatta för infektioner när de börjar fsk.


    Men som idag. Feberfri sen igår efter lunch nån gång. Nu snorig (Som alla andra barn?) Och en jäkla hosta. Aptiten är dålig, men han har alltid ratat det mesta i mat. Nu när han varit hängig mer än vanligt.

    Ska jag lämna på förskolan imorgon eller?

    Senast blev han febrig direkt igen. Ska en 2 åring vara hemma för hosta?
  • Gurkan25
    Anonymsju skrev 2019-11-06 14:18:14 följande:

    Men som idag. Feberfri sen igår efter lunch nån gång. Nu snorig (Som alla andra barn?) Och en jäkla hosta. Aptiten är dålig, men han har alltid ratat det mesta i mat. Nu när han varit hängig mer än vanligt.

    Ska jag lämna på förskolan imorgon eller?

    Senast blev han febrig direkt igen. Ska en 2 åring vara hemma för hosta?


    Äter barnet inte ordentligt ska det självklart vara hemma. Vänta till den värsta hostan är över och se hur det utvecklar sig till måndagen.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Jemp

    Du söker vård på vårdcentralen om det blir aktuellt. Bvc är bara förebyggande vård/uppföljning, inte för sjukdomar.

    Tycker det låter som en bra ide för dig att ringa 1177 för rådgivning eftersom du börjar bli orolig.

    Att vara sjuk mer när man precis börjat förskolan är normalt. Mycket nya virus och bakterier för kroppen att hantera.

    Ang hostan så har vår förskola som policy nåt i stil med att de får hosta lite men inte så att det konstant stör vid vilan eller så att de inte orkar vara med. Mitt ena barn var särskilt som yngre alltid hostig ett par veckor efter förkylning.

  • LaFontaine

    Jag skulle råda att kolla hostan. Vi var lite nonchalanta och lät dottern hosta i åtta veckor förra hösten. Det slutade med att hon diagnostiserades med förkylningsastma, men luftrören var så irriterade att hon inte tålde inhalationerna, utan fick gå på det tyngre artilleriet. Först till sommaren hade luftrören återhämtat sig tillräckligt.

    I övrigt är det fullt normalt med sjukdomar och annat när man börjar förskolan.

  • Anonymsju

    Hallå alla,

    Idag var vi på vårdcentralen och han har tydligen öroninflammation och det visade inga tecken på astma.

    Läkaren var jättebra men han kunde inte svara på 2 frågor jag hade.

    Ska man hålla ett barn hemma från förskolan medans den går på en antibiotika kur för öroninflammation?

    Kostar medicin till barn att ta ut från apoteket?

Svar på tråden Feber som pendlar mycket på 2 åring, normalt på hösten?