• Anonym (Bebis9månader)

    9 månader börjat sova sämre

    Sedan dottern var 5 månader gammal har vi kämpat med att få henne utan att bli buren.

    När hon var 6 månader gick det att få henne att somna i sängen när man låg bredvid henne (efter 30 minuters skrik, hon började skrika så fort hon kände att hon var påväg att somna). Vid 7 månader somnade hon utan skrik på 20 minuter. Vid åtta månader hade vi sedan en drömperiod i två veckor där vi lade henne i sängen. Hon tog sin nalle och vred sig på sidan och somnade tyst på två minuter. Vi testade då även att jag sov i annat rum o fyra nätter och hon slutade då (utan protest) att amma på natten och vaknade då bara en gång per natt så att vi fick sätta i nappen.

    Men nu sedan några dagar tillbaka tar det helt plötsligt nästan en timme för henne att somna och har slutat med att jag får ligga med henne på min mage för att hon ska somna. Som när hon var miniminivå. Hon vägrade sova annanstans än på mig förens hon var 2,5 månad.

    Hon vaknar hysterisk två gånger innan vi lägger oss och kan då ta en halvtimme (bärandes i famnen) att få henne att somna om. Sedan vaknar hon vid halv två och jag får kämpa i uppemot en timme med henne på mig för att hon ska somna om och har sedan fått fortsätta sova så då hon inte går att lägga ner. Hon vaknar sedan igen efter en timme och brukar vara lite lättare att få att somna. För att sedan vakna för dagen klockan 04.30.

    Verkar inte vara tänder på gång och inte heller andra rutiner som ändrats.

    Har någon någon teori?

    Att bli väckt flera gånger per natt och gå upp så pass tidigt tär rejält när man blivit bortskämd med i princip hela nätter och smidiga nattningar.

    Hjälp mottages tacksamt!

  • Svar på tråden 9 månader börjat sova sämre
  • Drottningen1970

    Separationsfasen.

    Ju mer närhet gos kroppskontakt och trygghet, ju fortare går det över.

    Många får tyvärr i det läget för sig att hålla på med sömnmetoder och att barnet måste lära sig att sova ensam etc och det är det absolut inte läge för.

    I den åldern kan de få panik av att föräldern går på toa då de börjat fatta att de inte sitter ihop med föräldern och det är asläskigt.

    Ju mer trygghet ni kan ge desstå bättre..

  • Anonym (Linn)

    Svårt. Men är lite så när dom är så små. Allt ändras hela tiden

    Man tror att man har koll på läget o h så har man inte det. Min 2,5 åring sover fortfarande oroligt i perioder och superbra i perioder. Ettåring en ska vi inte ens prata om... Det ändrar sig. Det kommer säkert bli bättre sen, kanske är en utvecklingsfas eller någonting.

  • Anonym (Bebis9månader)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 20:01:30 följande:

    Separationsfasen.

    Ju mer närhet gos kroppskontakt och trygghet, ju fortare går det över.

    Många får tyvärr i det läget för sig att hålla på med sömnmetoder och att barnet måste lära sig att sova ensam etc och det är det absolut inte läge för.

    I den åldern kan de få panik av att föräldern går på toa då de börjat fatta att de inte sitter ihop med föräldern och det är asläskigt.

    Ju mer trygghet ni kan ge desstå bättre..


    Nej jag har inga planer på ?sömnmetoder?. Jag vet ju dessutom att hon kan somna själv, att hon inte gör det nu handlar ju om något annat än ovana att somna själv.

    Sepsrationsfasen upplever jag att hon redan har passerat. Men vad vet väl jag.

    Antar att det bara är att vänta ut.
  • LittleSunshine84

    Bara att vänta ut. Finns inget som heter rutiner i den åldern. Allt som känns för bra för att vara sant är ofta det :P även om hon visat att hon kan det ena eller det andra betyder inte att det är ngt man kan jobba på att plocka fram. Hon mognar i olika etapper och har olika behov i olika faser.

    Jag spenderade mkt tid på sömnrutiner och fan hans moster när mitt första barn var under året. Med andra barnet bara accepterade jag faktum och då har det varit lättare att ta sig igenom allt ifrån kolik till tänder.

    Samsov? Jag kom på att mitt första barn tyckte bäst om att sova i vagn, så i perioder sov han i sin vagn för att vi alla skulle få sova.

    Mitt andra barn trodde jag ville sova nära så tog inte upp ngn spjälsäng till honom. Men redan tredje dag hemma märkte jag att han sov bäst i egen säng där och då. Sen har det ändrats fram och tillbaka. Jag gör det som går bäst för stunden. Då får vi sova mest :)

  • Anonym (Mina)

    Usch, den perioden minns jag! Min dotter hade sovit i egen säng och slutat nattamma tidigt. Men vid åtta månader så fick hon flytta upp i vår säng OCH börja nattamma igen... vi kom tillbaks i rutinerna vid 10-11 månader.

    Det vänder snart!!

Svar på tråden 9 månader börjat sova sämre