• Anonym (Bertha)

    Psykiskt illamående, burnout mm.... börjar man nånsin må bättre gm att skaffa barn då?

    En tanke som vi kom in på under lunchen, o som jag åter började fundera kring då jag läste en annan tråd här. Idag är det ju så vanligt med psykisk ohälsa, depressioner, burnout osv. Undrar hur man då tänker om man i den familjesituationen, beslutar sig att skaffa barn? Min spontana tanke - då jag levt med barn många många år - är att det högst antagligen gör ens mående sämre. För har man tungt att orka med sig själv o sin vardag, hur skall man då orka med en bebis, småbarn osv?? Finns det nån som det blivit lättare för? O hur påverkas barnet/barnen av sin mammas/pappas psykiska ohälsa?? Hur orkar man då, i hela familjehjulet med alla krav o engagemang? Tankar?

  • Svar på tråden Psykiskt illamående, burnout mm.... börjar man nånsin må bättre gm att skaffa barn då?
  • Anonym (E)

    Om man inte ändrar på något förutom att man får ett barn så lär det i längden bli negativt ja.

    Men för vissa kan föräldraledigheten hjälpa en att få nya perspektiv på livet och hjälpa en att ta tag i sånt dom inte funkar text byta jobb eller börja studera till exempel. Så då kan det ju bli en förändring till det bättre på det stora hela.

  • Anonym (B)

    Jag har lidit av svår psykisk ohälsa under flera år. Vi snackar svår depression, självmordstankar och även självmordsförsök, självskadebeteende, svår ångest, ptsd etc. Fick barn för några månader sedan och så bra som jag mådde och så lycklig jag var under graviditeten var det många år sedan jag var. Nu när barnet är här och är några månader mår hag fortfarande så otroligt mycket bättre. Kan känna mig ledsen och deppig någon timme vissa dagar (inte alla) men inte ens då är det i närheten av hur dåligt jag mådde innan. I övrigt, alltså typ 99% av tiden mår jag helt ok eller till och med bra.

  • Anonym (Mimi)

    För mig var barnlösheten en bidragande orsak till att jag gick in i väggen. Nu har jag en tvååring och det är rätt tufft ibland, men hon gör mig ju så otroligt lyckligt trots allt!!

  • Anonym (.)

    Har inget direkt statistiskt underlag, men en bekant jag känner började visa tydliga tecken på att gå in i väggen efter första barnet. Trots det så skaffade hon snabbt 3 till. För varje barn så kändes det som energinivån sjönk hos henne.

    Känns som hon åldrats väldigt snabbt, hon ser plötsligt ut att vara 10-12 år äldre än vad hon egentligen är, och hon kraschade totalt nyligen efter att hennes man lämnade henne.

  • Anonym (Pkl)

    Jag har mått psykiskt dåligt hela livet, sen barndomen. Flera djupa depressioner, mycket ångest, ätstörningar.

    Jag fick 2 barn i tät följd, och sen dess har jag mått BRA (de är stora nu). Jag fick annat att tänka på, ingen mer tid att känna efter. Trots att flera svåra saker drabbade min familj efter det så har jag förblivit psykiskt stark och harmonisk. Mina barn är välartade och glada.

    Skulle aldrig aldrig rekommendera någon att försöka bota sin psykiska ohälsa med barn. Men för mig blev det så.

Svar på tråden Psykiskt illamående, burnout mm.... börjar man nånsin må bättre gm att skaffa barn då?