• Sasu

    "4 month sleep regression"??

    Någon som vet om det är just detta som min dotter går igenom just nu??


    Hon sover knappt 3 ½ timme på dagen, sover bra på nätterna men det tar minst 2-3 timmar att få henne att somna på kvällarna, bara gråter så fort vi lägger ner henne, får sitta med henne i famnen i 2 timmar för att få henne i så djup sömn som möjligt för att sen lägga ner henne i spjälsängen. Om vi har tur så fortsätter hon sova, oftast så vaknar hon till och börjar gallskrika igen och vi får du börja om hela processen!

    Hon har alltid sovit bra under dagen, 3 timmar på förmiddagen och 3 timmar utspritt på eftermiddagen, alltid somnat innan kl.19, varit att bara lägga ner henne i spjälsängen efter amning och rapning så har hon somnat direkt.

    Märker att hon är extremt övertrött på kvällen då hon endast sovit 3 timmar under dagen.. Hon sover heller inte i vagnen när vi är ute och går längre, utan är vaken hela tiden, Är tyst och lugn när vi är ute, men är gnällig och gråter mycket när vi är hemma.

    Någon som vet om detta är en fas och att det går över??

    Ska till BVC imorgon och höra vad hon säger också, men kanske finns någon här som funnit sig i samma sits?

    MVH  Två trötta föräldrar..

  • Svar på tråden "4 month sleep regression"??
  • EmmieQvist

    Hej,

    Vi sitter i liknande sits. Han blir 4 månader om ca 2 veckor. Pratade med min barnmorska om det. Hon sa att runt dessa veckor så går han igenom utvecklings språng 4 och under utvecklings sprången så kan barn bli mer gnälliga.

    Jag vart rekommenderad växa och upptäcka appen för att läsa på lite och hålla lite koll.

    Men det går över sa hon, dock var detta ett utav dem lite längre sprången, på ca 4 veckor

  • Solblomma30

    För mig låter det som en fas som er dotter går igenom. Och kanske lite som att ni har haft en väldig tur med sömnen hittills. Det är ju inte jättevanligt att ha en så pass liten bebis som sover så bra. Min äldsta dotter sov jättebra som bebis men gick ibland igenom faser då speciellt nattningarna var hemska. Det kunde ta flera timmar varje kväll och det höll på i några veckor varje gång. För oss hjälpte det att bara släppa tanken på att man skulle göra annat under de perioderna. Det var enklare att bara acceptera att kvällarna gick åt till att natta henne, istället för att ligga och tänka på allt annat man egentligen ville göra. Då kändes det helt ok. Så det är nog mitt bästa tips.

    Sen kan det kanske vara tänder på gång, någon infektion som inte riktigt bryter ut mm mm. Det finns ju mycket som kan vända upp och ner på rutinerna för små bebisar.

    Själv har jag en tremånaders bebis som inte sover bra varken dag eller natt. Vi är glada om han får ihop en timme sammanhängande sömn utanför famnen dagtid, och nattetid äter han ofta, måste sova nära oss och somnar inte för natten förrän runt 23, ibland senare. Så även om jag förstår att det är tufft för er så låter er situation lite som en dröm för mig ;)

  • Sasu
    EmmieQvist skrev 2019-11-11 19:35:39 följande:

    Hej,

    Vi sitter i liknande sits. Han blir 4 månader om ca 2 veckor. Pratade med min barnmorska om det. Hon sa att runt dessa veckor så går han igenom utvecklings språng 4 och under utvecklings sprången så kan barn bli mer gnälliga.

    Jag vart rekommenderad växa och upptäcka appen för att läsa på lite och hålla lite koll.

    Men det går över sa hon, dock var detta ett utav dem lite längre sprången, på ca 4 veckor


    pratade med BVC igår och vi märkte att hon inte gick upp i vikt som hon ska, kom fram till att jag skulle pröva ge ersättning på kvällen för mjölken räcker antagligen inte till. drack ca. 100ml ersättning utöver den mjölken som fanns kvar och somnade utan minsta lilla gnäll :) Vet inte om det bara var tur, men vi ska försöka med detta i några dagar och om det inte är det så kan det nog vara tanden som håller på att växa fram, då ska vi ge alvedon till kvällen också. :)

    Ska ladda ner den appen, har letat ett tag efter en bra app :)
    Solblomma30 skrev 2019-11-11 21:01:47 följande:

    För mig låter det som en fas som er dotter går igenom. Och kanske lite som att ni har haft en väldig tur med sömnen hittills. Det är ju inte jättevanligt att ha en så pass liten bebis som sover så bra. Min äldsta dotter sov jättebra som bebis men gick ibland igenom faser då speciellt nattningarna var hemska. Det kunde ta flera timmar varje kväll och det höll på i några veckor varje gång. För oss hjälpte det att bara släppa tanken på att man skulle göra annat under de perioderna. Det var enklare att bara acceptera att kvällarna gick åt till att natta henne, istället för att ligga och tänka på allt annat man egentligen ville göra. Då kändes det helt ok. Så det är nog mitt bästa tips.

    Sen kan det kanske vara tänder på gång, någon infektion som inte riktigt bryter ut mm mm. Det finns ju mycket som kan vända upp och ner på rutinerna för små bebisar.

    Själv har jag en tremånaders bebis som inte sover bra varken dag eller natt. Vi är glada om han får ihop en timme sammanhängande sömn utanför famnen dagtid, och nattetid äter han ofta, måste sova nära oss och somnar inte för natten förrän runt 23, ibland senare. Så även om jag förstår att det är tufft för er så låter er situation lite som en dröm för mig ;)


    Jo, alla säger att vi har en väldigt lätt bebis att ta hand om, hon sover hela nätter, somnar runt kl. 18-19, äter utan problem, är till 90% glad, ler åt allt och alla :) Så vi tycker ju detta är jätte jobbigt eftersom vi har blivit vana vid att hon är så lätt att söva! Men ersättningen hjälpte ju direkt, så vi får se om det blir samma ikväll :)


Svar på tråden "4 month sleep regression"??