• Anonym (30 år)

    Irriterad på mig för att jag inte vet

    Jag fyller 30 år om några veckor och min partner frågade mig vad jag önskar mig och jag vet inte. Jag har sagt att jag inte önskar mig någonting förutom att jag vill ha henne. Att jag vill att hon ska vara lycklig. Som motreaktion blir hon irriterad och fick även höra "Vad tråkig du är" för att jag inte gav henne ett svar hon förväntar sig.

    Hade ni reagerat som hon?

  • Svar på tråden Irriterad på mig för att jag inte vet
  • Anonym (tips)

    Nej det hade jag väl inte gjort, men något kan du väl ändå önska dig? Hon vill ju ge dig något för att hon vill visa att hon älskar dig.
    Önska dig något som är bra för henne också, tex något ni kan göra tillsammans: teater eller biobiljetter, spabesök eller någon annan upplevelse som kan pass er båda? Då får ni båda som ni vill: hon får ge dig någon som gör dig glad och du blir glad för att hon är med. 

  • Anonym (Emma)

    Hade nog inte sagt så men tänkt så. Hon vill ju ge dig något för att fira dig och visa uppskattning. Även om din omtanke är fin så blir den lite tråkig. Kan inte riktigt förklara varför men hade känts lite nedslående när man vill ge något och den andra kontrar med att jag vill bara att du ska vara lycklig. Det är inget man kan ge och du framstår lite som en pleaser som inte vågar säga vad du önskar dig. Lite så typ. Våga låta fokusen vara på vad du vill och vad som gör dig glad utan att försöka få över fokuset på någon annan.

    Ett förslag är att du kan önska dig en weekend ihop med henne eller en aktivitet ni kan göra tillsammans.

    Jag är inte materiell av mig och när jag är i ett förhållande så uppskattar jag minnen och tid ihop med är saker.

  • Annita

    Det du sa, att du önskar dig att hon ska vara lycklig, sätter ju hyfsat stor press på henne. Jag hade känt mig rätt stressad om min partner hade önskat sig något sådant.

    Annars kan jag känna igen mig i att inte komma på något som man önskar sig. Men du har fått bra råd. Önska dig att ni två hittar på något. Det gör ju förhoppningsvis henne glad också :)

  • Pope Joan II
    Anonym (30 år) skrev 2019-11-11 07:22:39 följande:

    Jag fyller 30 år om några veckor och min partner frågade mig vad jag önskar mig och jag vet inte. Jag har sagt att jag inte önskar mig någonting förutom att jag vill ha henne. Att jag vill att hon ska vara lycklig. Som motreaktion blir hon irriterad och fick även höra "Vad tråkig du är" för att jag inte gav henne ett svar hon förväntar sig.

    Hade ni reagerat som hon?


    Hon blir väl kanske lycklig(are) av att få ge dig en present på din 30-årsdag?
  • flygrl

    Nej, även om jag sååå gärna velat komma på en riktigt bra present hade jag absolut inte reagerat så där. Tvärtom hade jag nog blivit lite rörd över det fina i ditt svar, att du uppskattar få va med mig och inte tycker dig behöva nåt mer. Tycker hennes reaktion faktiskt känns rätt småaktig om jag ska va ärlig.

    Sen håller jag med föregående inlägg som föreslår du skulle kunna önska dig nåt som ni kan ha glädje av tillsammans typ bio, teater, fint restaurantbesök, spa eller nåt annat som stämmer med va ni gillar. Om det inte kanske är så du nu efter erat samtal kommit på nåt trevligt du faktiskt önskar dig så att säga på egen hand. Du gör henne glad om du låter henne ge dig nåt riktigt fint. :)

    Det blir nog bra det där till slut. Och du verkar va en fin och kärleksfull kille.

  • Anonym (A)
    Annita skrev 2019-11-11 08:38:23 följande:
    Det du sa, att du önskar dig att hon ska vara lycklig, sätter ju hyfsat stor press på henne. Jag hade känt mig rätt stressad om min partner hade önskat sig något sådant.

    Annars kan jag känna igen mig i att inte komma på något som man önskar sig. Men du har fått bra råd. Önska dig att ni två hittar på något. Det gör ju förhoppningsvis henne glad också :)
    Håller med
  • annabellelee

    Är du en sån som aldrig säger vad du tycker, utan som, när hon frågar vad du vill ha till middag svarar : det går bra med vad som helst! dvs du tror att du är snäll, men i själva verket lägger du all press på henne att hitta på något.

    Så är det ju med folk som önskar sig "ingenting" - de inbillar sig själva att det är ett snällt och kravlöst svar, men i själva verket är det ju fullt av krav, för hon kan ju inte ge dig "ingenting", eller hur? Hon måste istället försöka komma på vad du innerst inne önskar dig, och det är inte lätt.

    Det snällaste i en sådan situation är att vara tydlig och konkret.

  • flygrl
    annabellelee skrev 2019-11-17 01:51:45 följande:

    Är du en sån som aldrig säger vad du tycker, utan som, när hon frågar vad du vill ha till middag svarar : det går bra med vad som helst! dvs du tror att du är snäll, men i själva verket lägger du all press på henne att hitta på något.

    Så är det ju med folk som önskar sig "ingenting" - de inbillar sig själva att det är ett snällt och kravlöst svar, men i själva verket är det ju fullt av krav, för hon kan ju inte ge dig "ingenting", eller hur? Hon måste istället försöka komma på vad du innerst inne önskar dig, och det är inte lätt.

    Det snällaste i en sådan situation är att vara tydlig och konkret.


    Fast jag är en sån där person som när jag får frågan ?va önskar du dig?? ofta inte kommer på nåt speciellt jag önskar mig. Jag känner ofta att personen gärna får skippa presenten och att det räcker bra med ett enkelt grattis. Det är ju snarare då den andra personen som kräver att jag ska önska mig nåt som sätter press på mig. :/

    Vill personen ändå absolut ge mig nåt får den väl helt enkelt själv försöka komma på nåt.
  • Anonym (tips)
    Kramklubba skrev 2019-11-11 08:29:11 följande:

    Jag hade sagt att jag önskar mig en partner som inte blir irriterad på mig, trots att hon har mycket mindre hjärna och själ. Jag hade sagt att jag önskar mig att hon går terapi.


    Då hoppas jag att hon ger dig ett kort med texten "du är dumpad" (haha, du måste verkligen skoja med ditt inlägg? Om du på fullt allvar menar att du skulle prata så till en person du påstår dig älska, så kan du inte vara helt som man ska ) 
  • Anonym (tips)
    flygrl skrev 2019-11-17 02:13:25 följande:
    Fast jag är en sån där person som när jag får frågan ?va önskar du dig?? ofta inte kommer på nåt speciellt jag önskar mig. Jag känner ofta att personen gärna får skippa presenten och att det räcker bra med ett enkelt grattis. Det är ju snarare då den andra personen som kräver att jag ska önska mig nåt som sätter press på mig. :/

    Vill personen ändå absolut ge mig nåt får den väl helt enkelt själv försöka komma på nåt.
    Men då säger du väl det då: "jag vill vill verkligen inte ha något, ett grattis duger gott, jag vill hellre att vi bara umgås " 
  • Anonym (Jenny)

    Jag förstår henne. Det är alltid jobbigt när man inte kan få lite hjälp eller inspiration när det kommer till presenter.

    Men du. Om du verkligen inte vill ha något, föreslå att ni gör något tillsammans istället på din födelsedag (eller på närmsta helg). T.ex kan ni boka in en natt på hotell i en annan stad, eller er egen, äta gott och bara ta hand om varandra. Ni behöver ju inte göra det till nån jättegrej om ni har en stramare budget, utan ni kan ju bara välja nåt som fungerar för er. Om hon sen känner att hon ändå vill ge dig något kan hon t.ex. välja att betala för middagen eller något ni kan göra där.

  • Anonya

    Om du inte vill ha något men hon vill ge något kan du önska dig något som hjälper andra. Något konkret som träd, getter eller skolpaket eller helt enkelt en insättning till något välgörande ändamål som du känner för. Då kan hon om hon vill göra det enkelt eller så göra det mer personligt med vad hon ger, tex fixa till ett fint kort med bilder på de sakerna. 

Svar på tråden Irriterad på mig för att jag inte vet