• Anonym (Blomman)

    Dejt pratar om sitt ex ofta

    Jag dejtar en kille som ganska ofta nämner saker om sitt ex som gör att situationen känns lite konstig. I vissa sammanhang kan man ju bli tvungen att säga men dessa Könns i så konstiga situationer. Tex vår första dejt pratade vi om våra boenden varav han säger att han blev utslängd av sitt ex men hennes pappa tog honors försvar vilket gjorde att han fick behålla det, att han var väldigt omtyckt av hennes pappa. Att det var hon som klantade sig o gjorde en del grej.

    Vid annat tillfälle pratar vi om resor vi gjort. O han nämner att han en gång fastnade i säkerhetskontroll på flygplatsen. Men ist för att stanna där lägger han till: hon jag var där med fastnade också i den.

    Sist nämnde jag att jag funderar på att köpa en adventskalender från body shop eller rituals var av han säger: såna har jag köpt massa av till hon jag var tillsammans med förut.

    Varför gör man så? Kan tillägga att de var Kanake 3 år sedan de gjorde slut o de var tillsammans i typ 7 år kanske.

    En annan kille jag var tillsammans med kunde säga saker som vilja förlovningsringar o massa annat de hade haft. O han hade garanterat kommit över sitt ex så där handlade det garanterat inte om att han hade känslor för henne.

  • Svar på tråden Dejt pratar om sitt ex ofta
  • CitronTulo

    Har haft två såna ex! Den ena hade nog inte kommit över sitt ex, tror inte att han ville ha tillbaks henne, men han var fortfarande bitter över separationen och pratade mycket om henne. Ofta att han jämförde mig med henne.. alltid till min fördel, men ändå inget kul att höra om!

    Den andre hade nog bara lite dålig social förmåga och noll koll på vad som kunde vara lämpligt att prata om, haha!

  • Anonym (A)
    Anonym (Blomman) skrev 2019-11-11 14:17:38 följande:

    Jag dejtar en kille som ganska ofta nämner saker om sitt ex som gör att situationen känns lite konstig. I vissa sammanhang kan man ju bli tvungen att säga men dessa Könns i så konstiga situationer. Tex vår första dejt pratade vi om våra boenden varav han säger att han blev utslängd av sitt ex men hennes pappa tog honors försvar vilket gjorde att han fick behålla det, att han var väldigt omtyckt av hennes pappa. Att det var hon som klantade sig o gjorde en del grej.

    Vid annat tillfälle pratar vi om resor vi gjort. O han nämner att han en gång fastnade i säkerhetskontroll på flygplatsen. Men ist för att stanna där lägger han till: hon jag var där med fastnade också i den.

    Sist nämnde jag att jag funderar på att köpa en adventskalender från body shop eller rituals var av han säger: såna har jag köpt massa av till hon jag var tillsammans med förut.

    Varför gör man så? Kan tillägga att de var Kanake 3 år sedan de gjorde slut o de var tillsammans i typ 7 år kanske.

    En annan kille jag var tillsammans med kunde säga saker som vilja förlovningsringar o massa annat de hade haft. O han hade garanterat kommit över sitt ex så där handlade det garanterat inte om att han hade känslor för henne.


    Jag tycker inte att dina exempel är tecken på att han bryr sig om exet längre. Detta är ju saker som har relevans för det han pratar om.

    Hur ofta pratar han om henne, varje vecka, varje dag eller bara ibland? Jag tror inte att han tänker på att du inte gillar det, eller varför du nu har något emot det.
  • Anonym (qwerty)

    Jag vet inte, tycker bara också att det är märkligt. Har varit på flera dejter där han i princip bara pratat om sitt ex. Inser då ganska raskt att de ju inte är så intresserade av mig egentligen. De vill bara har min uppmärksamhet medan de slickar såren från ett självklart jobbigt uppbrott eller skilsmässa. Dessa män har jag lärt mig sålla bort.  De är inte redo. 

    Självklart får man acceptera att exet finns där, speciellt om man har barn. Men annars kan man väl låta bli. Att säga att jag köpte det här till mitt ex (förlovningsring, presenter) är smaklöst. Att däremot berätta om en resa eller något man gjort som inkluderar andra känns inte lika konstigt. Jag försöker dock låta bli själv för jag tycker det är lite tråkigt. Jag kan ju berätta vad JAG gjorde, instället för vad VI gjorde. 

  • Anonym (nja)
    Anonym (A) skrev 2019-11-11 14:28:12 följande:
    Jag tycker inte att dina exempel är tecken på att han bryr sig om exet längre. Detta är ju saker som har relevans för det han pratar om.

    Hur ofta pratar han om henne, varje vecka, varje dag eller bara ibland? Jag tror inte att han tänker på att du inte gillar det, eller varför du nu har något emot det.
    Av dina 4 exempel så är de 2 första absolut inget konstiga och inget jag skulle reagera på. Det är med Body shop däremot, kunde han ju bara ha släppt. Kompisen som berättar om ringar är snäppet värre, men din kille är nog rätt vanlig bara. 

    Det är väl mer om han tjatar, liksom om han varje gång body shop kommer upp, måste säga samma sak, då får du säga åt honom. 
  • Anonym (Louise)

    Han kanske är lite socialt klumpig på det sättet? Fattar inte riktigt att man inte måste nämna exet varje gång, även fast exet var med?

    Du kan ju slänga in ditt ex då, varje gång han nämner sitt.

    Han: mitt ex fastnade i säkerhetskontrollen på Arlanda en gång.

    Du: aha.. mitt ex har nog aldrig fastnat i en säkerhetskontroll. Vad jag vet iallafall.

    Han: Mitt ex pappa tyckte om mig så bla bla..

    Du: Ja mitt ex pappa var alltid trevlig mot mig.

    Han: Mitt ex älskar pasta så vi gick ofta och åt det på xx.

    Du: Ja mitt ex tyckte också om pasta men han gillade nog kött mer. Typ entrecote med pommes frites tex.

    Eller säg bara rakt ut vid lämpligt tillfälle: Du nämner ofta ditt ex, tänker du mycket på henne? Det hade jag faktiskt gjort.

  • Anonym (Lina)

    Jag hade faktiskt frågat honom rakt ut (utan att vara dömande), du nämner ditt ex rätt ofta när du pratar, varför gör du det?

    Kanske kan uppfattas som svartsjukt, men det är trots allt bara en fråga.

    Då skulle han garanterat tänka mer på hur han uttrycker sig efteråt.

  • uhsumkat

    Alla ex har nämnt sina ex mer eller mindre men ju mer seriösa vi har blivit desto mer har exen bleknat bort.
    Jag tycker att det är en självklar del av att vara människa och ha en bakgrundshistoria. Gamla ex kan inte vara total tabu.

    Min nuvarande make pratade mycket om sitt ex under det första året. Ofta, ofta kom hon på tal. Till slut tyckte jag att det blev tjatigt och tog upp det till diskussion, att jag ansåg att han inte kommit över henne. Först blev han arg och ansåg att jag var svartsjuk men sen insåg han att det var precis så.

    Min ambition var att få honom att förlåta henne. Inte för att jag tycker att markattan var värd det men han var det. Han kunde det till slut efter många, långa och djupa diskussioner. 

    Min poäng är att gamla ex inte behöver vara ett hot eller att de längtar tillbaka, det kan lika gärna vara en väg att komma vidare.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Lina) skrev 2019-11-11 15:28:06 följande:
    Jag hade faktiskt frågat honom rakt ut (utan att vara dömande), du nämner ditt ex rätt ofta när du pratar, varför gör du det?
    Kanske kan uppfattas som svartsjukt, men det är trots allt bara en fråga.
    Då skulle han garanterat tänka mer på hur han uttrycker sig efteråt.
    Håller med
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (nja) skrev 2019-11-11 14:33:14 följande:

    Av dina 4 exempel så är de 2 första absolut inget konstiga och inget jag skulle reagera på. Det är med Body shop däremot, kunde han ju bara ha släppt. Kompisen som berättar om ringar är snäppet värre, men din kille är nog rätt vanlig bara. 

    Det är väl mer om han tjatar, liksom om han varje gång body shop kommer upp, måste säga samma sak, då får du säga åt honom. 


    Ja jag tycker la mer bara att det är lite onödigt att lägga till sådana saker som då tex body shop. Det var ju inte direkt något han ens hade behövt berätta. Jag vet däremot att när jag var yngre kunde jag med göra sådana saker o det var för att försöka få den jag var intresserad av lite svartsjuk o jag trodde att den blev mer intresserad. Har i äldre dagar märkt att det ger motsatt effekt.
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Louise) skrev 2019-11-11 14:35:11 följande:

    Han kanske är lite socialt klumpig på det sättet? Fattar inte riktigt att man inte måste nämna exet varje gång, även fast exet var med?

    Du kan ju slänga in ditt ex då, varje gång han nämner sitt.

    Han: mitt ex fastnade i säkerhetskontrollen på Arlanda en gång.

    Du: aha.. mitt ex har nog aldrig fastnat i en säkerhetskontroll. Vad jag vet iallafall.

    Han: Mitt ex pappa tyckte om mig så bla bla..

    Du: Ja mitt ex pappa var alltid trevlig mot mig.

    Han: Mitt ex älskar pasta så vi gick ofta och åt det på xx.

    Du: Ja mitt ex tyckte också om pasta men han gillade nog kött mer. Typ entrecote med pommes frites tex.

    Eller säg bara rakt ut vid lämpligt tillfälle: Du nämner ofta ditt ex, tänker du mycket på henne? Det hade jag faktiskt gjort.


    Nä precis som du säger, att man behöver faktiskt inte nämna att exet var med även om hon var det. Kom på ytterligare en sak. Vi pratade om att krocka o lite bilskador o sådant. Så frågar jag om han någongång krockat varav han säger: engång när jag bråkade med min förra tjej blev jag arg o skulle köra iväg o råkade då backa in i en lykstolpe. Tycker tex att det i det tillfället hade räckt att säga: jag var lite arg en gång o backade då in i en lyckstolpe? Eller har jag fel?
  • Zarch

    Jag tror inte man ska lägga så mycket värdering vid det, personligen så tycker jag att män överlag kan bli lite klumpigt nostalgiska ibland.

    Men nästa gång han börjar gagga om exet sitt så kan du lite med glimten i ögat säga åt honom att ?han får skriva en bok? eller gå i terapi om han nu vill älta det. Visst, det är lite barnsligt kanske men jag tycker att stör man sig på något hos den andre så kan man gott markera lite snyggt.

  • Anonym (Hmm)

    ÄNNU en grej du inte gillar med honom. Dags att dejta någon annan kanske?

  • Anonym (Emma)

    Ärligt skulle jag bara ta upp det med honom. Fråga varför han drar upp sitt ex så ofta. Kanske har han inte kommit  över sitt ex, kanske tänker han bara inte på at han gör det och hur det påverkar dig.

    I ett av mina första förhållanden tog jag och pratade om andra killar lite då och då. Tänkte inte att det var en stor grej men min kille tog illa upp. Han tog upp det med mig och jag slutade såkart. Blev mycket bättre för oss båda efter att han var ärlig med hur han kände.

Svar på tråden Dejt pratar om sitt ex ofta