• Anonym (Trådstartare)

    Hur bli av med hans saker?

    Jag har sedan ett par veckor tillbaka gjort slut med min kille. Han behandlar mig väldigt dåligt och trycker ner mig psykiskt så jag valde att avsluta vår relation. Han ordna en andrahands lägenhet som han nu bor i. Problemet är att han inte vill hämta sin saker i mitt hus. Han tog hit en soffa, säng, byrå och personliga tillbehör, då han precis sålt sitt hus med sin exfru och ställde hit saker. Han har aldrig vart skriven i min bostad, så juridiskt aldrig sambo och vårt förhållande vara bara i fyra månader. Problemet är att han pga sina saker har en ursäkt att komma hit och hämta lite då och då, börjar först med att försöka "bli ihop" igen, när han märker att jag inte är mottaglig för hans trams så blir han arg och gapar, kallar mig fult etc.
    Sen börjar utfrågning om vart jag var igår, han åkte förbi och jag var inte hemma, har du träffat en ny? osv.  Jag har nu sagt till honom i två veckor att han får ta sina saker härifrån, men han bara halar ut på det. Jag säger att jag ställer ut allt på utsidan om han inte kommer till helgen, då säger han att det är olagligt och han kommer debitera mig för ev skador. Han har dessutom fotat och filmat alla saker och ska granskat allt så att han ska debitera mig om något skadas. Jag säger att jag ringer vår lokala second hand butik som får hämta upp allt ifall han inte vill det, men nej då ska han debitera mig. 


    Så hur ska jag göra? Jag vill inte ha hans saker här hemma, men jag vill heller inte få problem med anmälningar eller blir debiterad masa tusenlappar för att jag tar bort dom heller.

  • Svar på tråden Hur bli av med hans saker?
  • Kjell2

    Formellt:
    Du vänder dig till kfm och begär handräckning. Finns en blankett att använda på deras hemsida,

    Mer praktiskt:
    Du är inte ensam hemma när han ska hämta sina saker.

    Mer vågat
    Ställ ut allt i trappen inför nästa gång han ska hämta. Öppna inte dörren.

  • Anonym (A)

    Ge honom en rimlig tidsfrist, ex om han inte kommer inom 3 veckor och hämtar sina saker, så slänger du dom eller tar dom till second-hand-butiken. Gör det skriftligt.

    Tjafsa sedan inte med honom. Svara inte på hans frågor, och säger han att han ska anmäla, så svara bara "gör du det". Jag tror mest att han skräms.

  • Kjell2
    Anonym (A) skrev 2019-11-11 14:53:44 följande:

    Ge honom en rimlig tidsfrist, ex om han inte kommer inom 3 veckor och hämtar sina saker, så slänger du dom eller tar dom till second-hand-butiken. Gör det skriftligt.

    Tjafsa sedan inte med honom. Svara inte på hans frågor, och säger han att han ska anmäla, så svara bara "gör du det". Jag tror mest att han skräms.


    Att slänga sakerna, även med varning och tidsfrist, är inte juridiskt hållbart om det skulle gå till domstol.


  • Anonym (Lina)

    Har han fotat så det syns att de är hemma hos dig?

    Jag hade nog gjort följande:

    1. Kört alla grejer till tippen. Vägrat öppna/svara i telefon om han försöker kontakta. Polisanmäler han bara säga att han har ju hämtat grejerna, du vet inte var de är? Ord mot ord, det kommer läggas ner.

    2. Tagit hjälp av vänner, kört alla grejer till hans lägenhet, ställt dem utanför. Tar han inte in dem är det hans fel om de blir skadade. Spela oskyldig vid problem, säg att han bad dig komma med dem. Ord mot ord!

  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2019-11-11 14:55:11 följande:
    Att slänga sakerna, även med varning och tidsfrist, är inte juridiskt hållbart om det skulle gå till domstol.
    Har svårt att se att det skulle gå så långt.
  • Elis73

    Du ska vända dig till Kronofogden, som någon redan skrivit. Fyll i blanketten och skicka en kopia till ditt ex och meddela att du skickar in den till KF inom två veckor ifall han inte hämtat sakerna. Om/när han hämtar så kan du se till att någon hjälper dig att bära ut hans saker - så att han inte behöver komma in i ditt hem. 

    Men jag håller med många av de övriga att han förtjänar att de hamnar på loppis. Men du blir inte gladare av att få betala skadestånd till idioten....

  • Anonym (Trådstartare)

    Det sjuka är att jag blir lämnad med hans problem, han är så psykiskt instabil och förargad att jag gjort slut att han förmodligen skulle processa hur länge som helst för att få rätt. Han vägrar att medge vilken adress han bor på, då lägenheten är lånad privat i andrahand står han inte skriven. 

  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2019-11-11 14:51:48 följande:
    Formellt:
    Du vänder dig till kfm och begär handräckning. Finns en blankett att använda på deras hemsida,

    Mer praktiskt:
    Du är inte ensam hemma när han ska hämta sina saker.

    Mer vågat
    Ställ ut allt i trappen inför nästa gång han ska hämta. Öppna inte dörren.
    Det här.

    Det enda råd du ska lyssna till.
  • Kjell2
    Anonym (A) skrev 2019-11-11 15:00:09 följande:

    Har svårt att se att det skulle gå så långt.


    Möjligt att du har rätt.
  • Bjoer
    Kjell2 skrev 2019-11-11 14:55:11 följande:
    Att slänga sakerna, även med varning och tidsfrist, är inte juridiskt hållbart om det skulle gå till domstol.
    Att ta hyra för lagerföringen av hans prylar då? T.ex. säga att det kostar honom 500 spänn i veckan för utrymmet han hyr av henne. Öka kostnaden varje månad tills han hämtar dem.

    Det är förövrigt väldigt märkligt att man inte kan sätta nån slags deadline där ens ansvar slutar för någon annans grejer.
Svar på tråden Hur bli av med hans saker?