• Anonym (Frågan)

    Bli sjukskriven under föräldraledighet

    Jag är just nu föräldraledig 100% och har varit det i 9 månader med en SGI som baserar sig på en tjänst jag hade 2014. Den tjänsten var på 76 %.

    Sedan Januari 2019 är jag fast anställd på ett annat jobb på 50 % Och jag har betydligt sämre lön nu än 2014.

    Om jag skulle bli sjukskriven nu och en längre tid framöver får jag då behålla samma SGI och därav få min sjukpeng baserad på den bra SGI:n eller sänks den och jag får 80 % av min 50% lön?

    Krånglig fråga kanske men högst relevant då jag verkligen behöver bli sjukskriven och min man då ta över föräldraledigheten.

  • Svar på tråden Bli sjukskriven under föräldraledighet
  • Anonym (A)

    Om din f-penning baseras på din gamla lön (76%) så borde ju sjukersättningen också göra det. Tycker jag. Känns ju rimligt.

  • Anonym (Q)

    Låter lite märkligt att din SGI baseras på din gamla lön när du har bytt tjänst?
    Men, men.. beror på om din gamla SGI är skyddad på något vis som inte framgår i din TS!

    Syftet med sjukpenning är ju att kompensera inkomstbortfall under sjukdomsperioden. Så det beror på om du är sjukskriven från föräldraledighet på heltid (din gamla SGI) eller från ditt nya jobb (då beräknas en ny SGI på den lönen). Sjukskriven från föräldraledighet kan du bara vara för en period som du avsett att vara föräldraledig. Det samma gäller din arbetsförmåga som bedöms mot att kunna vårda ditt barn eller mot dina ordinarie arbetsuppgifter beroende på vad du skulle ha gjort under perioden som du blir sjukskriven.

  • Anonym (Frågan)

    Jag har skyddat min SGI från 2014 och det här är min andra graviditet på den sgin.

    Blir jag sjukskriven så är det under min planerade föräldraledighet. Den är planerad till mitten på Februari sen är planen att jag ska återgå till mitt jobb. Men som livet ser ut nu så kan jag inte det. Mot sommaren bör jag vara återställd. Och då gå tillbaka till jobbet och förhoppningsvis också i högre procent än innan om det finns utrymme för att ge mig det :)

  • Anonym (ABC)

    Om det inte blir något glapp mellan f-ledigheten och sjukskrivning så skyddar du din gamla inkomst och får sjukpenning utifrån detta.

    Observera att det är svårare att få sjukpenning i förhållande till f-ledighet än till arbete. Du ska vara väldigt dålig för att inte kunna sköta ditt barn. Och det räcker inte att pappan är hemma och stöttar dig, du ska vara helt oförmögen att vårda ditt barn, oavsett tid på dygnet. Bebisar får du typ amma, men i övrigt kan du inte sköta barnet och samtidigt få sjukpenning. Pappa kan inte gå ut en kväll och lämna dig själv med barnet.

  • Anonym (ABC)

    Observera också att om du är fortsatt helt sjukskriven efter f-ledigheten kommer du att bedömas som delvis arbetslös eftersom du en del av din SGI baseras på en omfattning av arbete du inte längre har.

  • Anonym (O)

    Vad är det som gör att du inte klarar att ta hand om barnet? Så länge du är föräldraledig bedöms du i förhållande till förmågan att ta hand om barnet. På vilket sätt har ditt tillstånd försämrats så att du inte längre kan sköta barnet?

  • Anonym (Frågan)
    Anonym (O) skrev 2019-11-12 13:28:59 följande:

    Vad är det som gör att du inte klarar att ta hand om barnet? Så länge du är föräldraledig bedöms du i förhållande till förmågan att ta hand om barnet. På vilket sätt har ditt tillstånd försämrats så att du inte längre kan sköta barnet?


    Nu handlade inte tråden om varför min man kommer ta över föräldraledigheten. Högst orelevant i frågan. Min fråga var/är på vilken SGI jag får sjukpenningen baserad på.
  • Anonym (Mama Mama)
    Anonym (O) skrev 2019-11-12 13:28:59 följande:

    Vad är det som gör att du inte klarar att ta hand om barnet? Så länge du är föräldraledig bedöms du i förhållande till förmågan att ta hand om barnet. På vilket sätt har ditt tillstånd försämrats så att du inte längre kan sköta barnet?


    Det spelar väl ingen roll för frågeställningen? Jag har också precis varit sjukskriven från min föräldraledighet. Sådant händer.
  • Anonym (O)
    Anonym (Mama Mama) skrev 2019-11-13 06:26:03 följande:

    Det spelar väl ingen roll för frågeställningen? Jag har också precis varit sjukskriven från min föräldraledighet. Sådant händer.


    Det är relevant för möjligheten att få sjukpenning, men jag förstår nu att ts bara vill ha svar på frågor om SGI.
  • Anonym (Myran)

    Har du skyddat sgi genom att ta ut minst 5 dagar föräldrapenning efter att barnet fyllt 1 år? Sen är det skillnad på föräldrapenning och sgi föräldrapenning kan vara baserad på tidigare jobb och ligga högre än vad sgi gör vid sjukskrivning. Eftersom du har en annan tjänst som du isåfall nu skulle jag tror att det blir baserat på den lägre anställningen eftersom det är de pengarna som du skulle fått om du jobbat. Men bästa svar får du om du kontaktar fk.

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ABC) skrev 2019-11-12 12:50:44 följande:

    Om det inte blir något glapp mellan f-ledigheten och sjukskrivning så skyddar du din gamla inkomst och får sjukpenning utifrån detta.

    Observera att det är svårare att få sjukpenning i förhållande till f-ledighet än till arbete. Du ska vara väldigt dålig för att inte kunna sköta ditt barn. Och det räcker inte att pappan är hemma och stöttar dig, du ska vara helt oförmögen att vårda ditt barn, oavsett tid på dygnet. Bebisar får du typ amma, men i övrigt kan du inte sköta barnet och samtidigt få sjukpenning. Pappa kan inte gå ut en kväll och lämna dig själv med barnet.


    Måste bara flika in här och hålla med.

    Be din läkare vara noggrann i intyget om varför du inte kan vara f.ledig. Det är skitsvårt att få igenom.

    Jag har riskgraviditet, är i princip helt sängliggandes och minsta ansträngning påverkar tappen. Under denna graviditet hade jag ett vik som gick ut så jag var arbetslös när jag blev sjukskriven.

    Först blev jag nekad sjukpenning för dom ansåg inte att min läkare skrivit detaljerat. Så han fick komplettera och tack och lov så gick den igenom.

    F.kassan ansåg att jag kunde söka lätta jobb, trotts att det stod från början i intyget att jag är helt sängliggandes.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Myran) skrev 2019-11-13 10:19:02 följande:

    Har du skyddat sgi genom att ta ut minst 5 dagar föräldrapenning efter att barnet fyllt 1 år? Sen är det skillnad på föräldrapenning och sgi föräldrapenning kan vara baserad på tidigare jobb och ligga högre än vad sgi gör vid sjukskrivning. Eftersom du har en annan tjänst som du isåfall nu skulle jag tror att det blir baserat på den lägre anställningen eftersom det är de pengarna som du skulle fått om du jobbat. Men bästa svar får du om du kontaktar fk.


    TS ska ju inte vara sjukskriven från sitt jobb utan från sin föräldraledighet. Hon har tidigare skrivit att hon skyddar sin högre SGI så då är det den som gäller!

    Det som kan skilja på SGI vid beräkning av föräldrapenning och sjukpenning är att inkomsttaket är högre vid föräldrapenning (10 prisbasbelopp) än vid sjukpenning (upp till 7,5 prisbasbelopp). Så skillnaden uppkommer bara om man har en relativt hög inkomst.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Q) skrev 2019-11-13 10:49:48 följande:

    TS ska ju inte vara sjukskriven från sitt jobb utan från sin föräldraledighet. Hon har tidigare skrivit att hon skyddar sin högre SGI så då är det den som gäller!

    Det som kan skilja på SGI vid beräkning av föräldrapenning och sjukpenning är att inkomsttaket är högre vid föräldrapenning (10 prisbasbelopp) än vid sjukpenning (upp till 7,5 prisbasbelopp). Så skillnaden uppkommer bara om man har en relativt hög inkomst.


    Det är långt ifrån säkert. Om hon fick ett barn och var hemma och var föräldraledig från första jobbet(med bättre betalt) och sen blivit gravid igen inom 1år och 9 månader så får man samma föräldrapenning som för första barnet även om inkomsten har ändrats.

    Eftersom hon varit anställd sedan januari 2019 så antar jag att hon jobbat på det nya jobbet någon ting. (Efterosm inte många anställer en som är föräldraledig och som dessutom kommer försätta vara föräldraledig i 11 månader, som det nu gått sen januari). Sgi blir då baserad på nya inkomsten medans föräldrapenningen är skyddad för ett nytt barn inom 2.5 år, men sgi blir inte skyddad av den anledningen. Därav kommer sjukpenningen om hon blir sjukskriven grunda sig på nya lägre inkomsten medans föräldrapenningen räknas på sen gamla. För föräldrapenningen kan man få behålla den högre även fast sgi sänkts och då får du mindre om du blir sjukskriven än om du är föräldraledig.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Q) skrev 2019-11-13 10:49:48 följande:

    TS ska ju inte vara sjukskriven från sitt jobb utan från sin föräldraledighet. Hon har tidigare skrivit att hon skyddar sin högre SGI så då är det den som gäller!

    Det som kan skilja på SGI vid beräkning av föräldrapenning och sjukpenning är att inkomsttaket är högre vid föräldrapenning (10 prisbasbelopp) än vid sjukpenning (upp till 7,5 prisbasbelopp). Så skillnaden uppkommer bara om man har en relativt hög inkomst.


    Du kan inte skydda din högre sgi men däremot kan du skydda din högre föräldrapenningen. Trots att sgi sjunker.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Myran) skrev 2019-11-13 14:00:33 följande:
    Du kan inte skydda din högre sgi men däremot kan du skydda din högre föräldrapenningen. Trots att sgi sjunker.
    Vad fasen snackar du om??

    Prata inte om sånt du uppenbarligen inte kan och gör folk förvirrade!
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Q) skrev 2019-11-13 15:42:55 följande:

    Vad fasen snackar du om??

    Prata inte om sånt du uppenbarligen inte kan och gör folk förvirrade!


    Jag har då full koll. De har blandat beslutat så för mig och det är korrekt hanterat.. Så ja jag har rätt men bästa måste väll ändå vara att hon frågar fk istället för alla olika svar här.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Myran) skrev 2019-11-13 15:48:10 följande:
    Jag har då full koll. De har blandat beslutat så för mig och det är korrekt hanterat.. Så ja jag har rätt men bästa måste väll ändå vara att hon frågar fk istället för alla olika svar här.
    Du grundar alltså din kunskap på ditt egna beslut från FK alltså, enbart det?

    Då kan jag säg som så, att jag har jobbat med att fastställa SGI och betala ut sjukpenning under massor med år, så kanske har jag lite bredare erfarenhet än dig?

    Men håller med dig om att TS borde vända sig till FK direkt då det kan vara detaljer som inte framgår här som ibland kan vara avgörande på olika sätt.
Svar på tråden Bli sjukskriven under föräldraledighet