• Jagochdublirvi

    Hjälp mig förstå mina blodprov

    Jag var hos läkare pga olika symptom och blodprovet togs. Enligt läkare var allt ok men ?något lågt b12? och blev rekommenderad att äta mer grönsaker eller ta extra vitaminer. Ändå när jag ser på resultaten så är det två värden som det ?flaggas för? och som jag inte kan koppla till b12. Det första är P-ASAT som har vad jag förstår med levern att göra. Referensvärdet är 25-60 µkat/L och jag hade 23. När jag googlar så kan jag bara hitta om förhöjda värden. Med tanke på läkarens uttalande så är det ok att ligga under referensvärdet, eller? En annan som stack ut och var utanför referens var P-CRP som låg på 15. Den gissar jag kopplar till att jag har någon infektion i kroppen?

    Övriga saker som kollades var:

    Tyroxin 16

    Tyreotropin 1,4

    Calcium 2,31

    Kreatinin 59

    P-Alat 0,28

    S-vit d25. 26

    Kobalamin 191

    Folat 12

    B-Hb 138

    B-leukocyter 5,8

    Blodtrycket var något förhöjt 190/90 och puls 94

    Så inget i dessa provet kan egentligen förklara varför jag mår dåligt. Ser ni några andra saker som skulle behöva kollas upp? Någon som är medicinskt kunnig som kan ge råd om dessa prover?

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå mina blodprov
  • Madde 35

    Hej!

    Är ingen expert på nåt sätt men ditt blodtryck är ju inte bara något förhöjt utan rejält högt! D vitamin ligger jättelågt! B12 och folsyra är låga. Dessutom ligger ofta ferritinvärdet lågt när dessa två är låga. Även om Hb är bra kan det ligga lågt. Vet själv då jag haft lågt på samtliga värden. 15 i Crp är inte mycket men förhöjt och kanske hade du en förkylning i kroppen när proverna togs?

Svar på tråden Hjälp mig förstå mina blodprov