• Hannappp

    Bor utomlands men skriven i sverige(har fått bröstcancer)

    Hej, för att kort beskriva mitt ärende.

    Kvinna 36 år gammal, men bott och jobbat i thailand senaste 12 åren. Jobbar i thailand på heltid men har tjänstledigt varje vinter 2-3 månader om året för besöka släkt och vänner samt jobba för att låta skatteverket vara nöjda och tro jag bor i landet, problemet är att under en årlig kontroll när jag kom tillbaka i thailand tidigare iår märkte läkarna en tumör i bröst/armhåla vilket jag fick veta samma dg som undersökningen samt de skrev ut medicin tills operationen var 4 dagar senare.

    Nu skulle jag vilja besöka läkare i sverige för visa upp diagnosen och få det inskrivet i min journal för framtida behov och försäkringsärende, men däremot ängslas jag att om försäkringskassan som lär ta del av journalen ser att jag fick diagnosen för 10 månader sedan i utlandet. Jag vill inte riskera min grundpension från sverige i framtiden för det här.

    Så kan det hända? Jag äger bostadsrätt i sverige, skriven här och betalar skatt på det jag tjänar här...

  • Svar på tråden Bor utomlands men skriven i sverige(har fått bröstcancer)
  • Tow2Mater

    Vad menar du med "för framtida behov och försäkringsärende"? Menar du om du blir så sjuk att du inte kan jobba alls, och då planerar flytta tillbaka till Sverige och hoppas få sjukpenning...?

  • Pilsner

    Du får söka hjälp på ett thailändskt sjukhus. Det är ju där du bor och betalar skatt.

Svar på tråden Bor utomlands men skriven i sverige(har fått bröstcancer)