Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Min fru kysste en annan. Hur förlåta och gå vidare?

    Anonym (jury) skrev 2019-11-13 00:10:38 följande:
    Det är inte mycket till förklaring din fru kan komma med. Sakerna bör komma i rätt ordning, först en trovärdig förklaring även om det gör ont att höra den, därefter en eventuell forlåtelse. 
    Precis, hon måste komma med en förklaring. Jag tror det är sällsynt att man är så full att man inte vet vad man gör. Vad var det som föranledde kyssen...Varför liksom. Man går inte omkring och kysser folk sådär utan anledning.
  • Anonym (Anonym)
    Anders 386 skrev 2019-11-13 11:41:39 följande:
    Du skriver vad du vill - agera därefter. 

    Fundera på hur du vill leva om ett år - vill du leva med samma partner så gör dina val enligt en plan som uppfyller ditt mål. Hitta inte på nåt som motverkar det mål du har. 
    Visst, du har rätt, men man måste ju också få det ur sin skalle. Speciellt nu när ts kom på det irl. Hur gör man med tilliten.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-11-13 12:11:56 följande:
    Skall jag vara riktigt ärlig så är mitt råd acceptera det som har hänt, släpp det och lev vidare i det som tycks vara en bra relation. Hur hon innerst inne känner kommer du aldrig att få reda på så det finns inget att tjäna på att gräva ner sig i funderingar runt detta.
    Men fortfarande, man är ju ingen guldfisk.
    Jag tror inte heller att ts har stora chanser att få reda på mer än vad hon av dåligt samvete orkar berätta. Men det hjälper ju inte ts tillit till frun.
    Det jag vet är att hjärnan kan gå igång på sådana här saker utan att man vill det.
    Alla är ju inte så frisinnade som du verkar vara, om man skall tro ditt nic.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-11-13 12:55:51 följande:
    Ja. jag skiljer utan problem på sex och kärlek men att göra en stor sak av en kyss måste väl för de flesta vara att göra en höna av en fjäder.

    Känns onekligen som hel orimlig proportioner av en struntsak att inte kunna släppa och gå vidare i relationen. Skulle någon i en relation med mig inte kunna hantera en kyss på ett mognare sätt skull jag klassa personen som sjukligt svartsjuk och kanske också med ett kontrollbehov jag aldrig skulle acceptera.
    Men du och ts verkar ju inte tänka likadant, och då är det inte relevant eller ok att ge honom råd han inte kan ta åt sig.
    Och jag tror faktiskt att de flesta hade reagerat som ts i hans sits.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-11-13 13:25:29 följande:
    Att reagera så för en kyss tror jag inte många gör. I så fall skulle tredje världskriget bryta ut varje gång vi har logdans i byn där vi har vårt sommarhus. Händer bra mycket mer än lite kyssar både på dansgolvet och i buskarna utan att det leder till någon dramatik.
    Där den äkta hälften tittar på?
    Det visar ju bara på vilka olika världar vi lever i.
  • Anonym (Anonym)
    Anders 386 skrev 2019-11-13 13:45:13 följande:
    Tvärtom, jag tror att det är jättebra för TS att veta att olika människor ser det ur helt olika perspektiv. Då kan han känna en större trygghet i att försöka släppa saken. Vi människor är lite konstiga - vi följer gärna gruppen i vårt tänkande. Och kan TS se att det inte är en jättegrej för många kanske han kan börja fundera lite på sin egen reaktion och försöka lugna ner sig lite. Och sluta lyssna på dom som har en hederskultur som gör att dom inte kan acceptera minsta snedsteg från sin partner utan att gapa om att lämna. 
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-11-13 13:47:48 följande:
    Ja vi är absolut olika därför är det viktigt att man i en relation sätter sig ner och hittar en gemensam värdegrund för otrohet och liknande. Att förutsätta att man har en partner som som har samma värderingar leder ofta till missförstånd. Inte alls säkert att TS fru har en lika i mina ögon skitnödig syn på en liten kyss som TS har.

    Bättre att göra upp om vad som är ok i relationen innan något händer, vi kan väl säga så mycket att skulle någon vilja ha en relation med mig och ha TS syn på vad som är otrohet skull det bli tack och adjö på en gång.
    Om ts är monogam tror jag inte han får ut ett skit av era råd, och eftersom det är ts som ber om råd är det oviktigt vetande att (Swing for fun) skulle säga "Tack och adjö" om hans ragg hade ts syn på otrohet.

    Och snacka om hederskultur i denna tråden säger ju mer om dig Anders än vad man vill veta.
    Läste i en annan tråd ett ordspråk som är ganska bra.
    "Det som är naturligt för spindeln är kaos för flugan"
    Ta till er det, vi är inte stöpta i samma form, har olika värderingar.
    Det tycker jag är bra.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förlåta) skrev 2019-11-13 15:07:11 följande:
    Men som jag skrev så anser vi båda att en sådan kyss är otrohet och hon är ångerfull, så du kan ju inta berätta hur allvarligt det är för det är ju olika för olika par. Vi båda anser att det är allvarligt så ja jag måste leva med det, men det jobbiga är ovissheten kring det hela, om hon har känslor för honom eller inte eftersom de arbetar på samma företag...
    Ja, jag lider med dig. Chansen är ju "jättestor"?? att dom knappast pratat med varandra, och bara just där och då råkar ses i en undanskymd vrå och börjar kyssa varandra.
    Att dra det till skilsmässa känns lite overkill i detta läget, men som någon tidigare skrev brukar magkänslan ha rätt.
    Tror inte heller att chansen att få reda på sanningen är så stor i dagens läge. Hon har inget att vinna på att berätta en ev. sanning. Möjligheten hon ser är att hålla sig till den historien som hon presenterat.

    Vad sa du när du hittade dom? Och vad fick du för svar? 
    Pep kollegan bara iväg med svansen mellan benen?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (2 år senare) skrev 2019-11-13 23:22:23 följande:

    Hej TS,
    Tragisk läsning, var med om i princip samma sak för 2 år sedan med skillnaden att jag inte var med men fick veta genom andra.
    Sambon på jobbfest, hånglade med kollega.
    Ville förlåta, gick på familjerådgivning, hittade på saker tillsammans, försökte förstå... Det hela malde och malde, när jag ville prata om det försökte hon förminska och blev irriterad. De träffades varje dag, funderade på vad som hände på dagarna, vad som sades...
    Efter händelsen blev jag mer observant på saker och ting och stötte på fler saker, t.ex. chattande med sexuella inslag med en annan kollega och på en jobbresa hade hon manligt sällskap på rummet. Då gick det inte längre och nu ligger vi i skilsmässa, hon flyttar efter nyår. Sörjer och mår dåligt själv, hon är redan (eller kanske fortfarande...) på andra, ska på dejt snart... fy fan. 
    Min erfarenhet är att du sett toppen av ett isberg. Du kommer bli uppäten av dina tankar och om något år orkar du inte mer. Fick de råden själv men man agerar förstås inte på vad någon skriver i ett forum o.s.v., tänker att det är en process, smärtsam sådan, som man ändå måste genomlida. Tyvärr tror jag detta är början till slutet.


    Det är inte du som är (Bedtime) eller?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-11-14 09:23:19 följande:
    Men jösses vilket trams, ställa krav på att byta jobb för en kyss. Det som har hänt, har hänt bara att acceptera och gå vidare. Blir man så fundersam över en kyss bör man börja med att jobba med sin självbild och hur man ser på sitt eget värde i relationen inte börja med en massa ultimatum, det leder bara till att det oundvikligen är slut på relationen.
    Vad har självbild med tråden att göra?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-11-14 09:40:45 följande:

    Jag förstår att du blir upprörd över kyssen. Om jag var i din situation tror jag att jag skulle ha ganska lätt att komma över det om jag visste att det verkligen bara var en fyllegrej, att min partner tappat konsekvenstänket tillfälligt och agerat på en (ganska naturlig om än egoistisk) impuls att få snabb bekräftelse - MEN du tycks, helt rimligt, tveka på att så var fallet. Jag håller med andra i tråden om att det finns skäl att anta att dynamiken mellan kollegorna har byggts upp över tid och att det är särskilt sårande att hon gjorde det när hon, trots fylla, bör ha haft dig "nära" i åtanke, eftersom att du var med som hennes sällskap på festen.

    Om jag var du skulle jag ha svårt att gå vidare innan jag känt att jag gått till botten med omständigheterna kring situationen. Jag hade nog försökt "forcera fram" något slags svar av min partner, kräva en förklaring. För en förklaring finns med 90% säkerhet att få, även om din fru inte är medveten om det själv. Känner hon sig ensam? Är hon förälskad i sin kollega? Har hon en grundläggande osäkerhet? Eller har hon checkat ut ur er relation? Det låter inte som att hon var så berusad att berusningen i sig var det "enda" skälet (vilket jag tror att det kan vara ibland, ergo snedfylla...) 

    Beroende på vad svaret blir behöver ni hantera situationen på olika sätt, och det kommer att vara olika svårt för dig/er att gå vidare. Jag hoppas att din fru visar dig den respekt det innebär att ta dina känslor på fullaste allvar, även fast hon säkert känner mycket skam och därför försöker tona ner allvaret och glömma allt. Men också för hennes skull kan det vara viktigt att detta blir lite av "en grej" - så att hon kommer ihåg obehaget nästa gång andan faller på - vilket den förstås kan göra ibland under en längre relation.

    Jag irriterar mig väldigt på de personer som försöker skuldbelägga ts och kalla honom svartsjuk eller kontrollerande. För 99% av oss innebär ett äktenskap ett löfte om att vara trogen och ett brott mot det löftet känns förstås som ett svek eller en lögn. Och det får den som svikits att känna sig väldigt ensam i det som ska vara en tvåsamhet. Att det sedan är mänskligt att fela, och rimligt att lära sig förlåta mindre felsteg är en annan sak - ensam och ledsen kan man känna sig ändå. 

    Lycka till ts, och var inte rädd för parterapi om du känner att du behöver hjälp i att få till en bra och ärlig dialog med din fru.


    Håller med i detta...allt...Men grejen är ju den att man kan ju aldrig vara säker på att det bara var/är en fyllegrej. Den skadade tilliten gör att man helt enkelt inte kan lita på vad hen säger. I 90% (ej statistiskt underbyggt) kommer man aldrig att få ett erkännande. Det är ett pest eller kolera scenario.
Svar på tråden Min fru kysste en annan. Hur förlåta och gå vidare?