• anemon1

    Någon som faktiskt upplevt ett fall där barnet eller mamma blivit allvarligt sjukt efter 40+ graviditet?

    Man kan läsa i media om att graviditeter efter 40 är s k risk-graviditeter och att risken att själv bli sjuk eller att barnet föds för tidigt etc ökar efter 40 om man ens lyckats bli gravid. Har någon hört talas om något fall i er närhet, där det faktiskt gått snett i en "över 40-graviditet"?

  • Svar på tråden Någon som faktiskt upplevt ett fall där barnet eller mamma blivit allvarligt sjukt efter 40+ graviditet?
  • Fjäril kär

    Min mammas bästa vän blev gravid vid 48-års ålder helt spontant. Själv trodde hon att det var klimakteriet så hon gick nästan halva graviditeten innan det upptäcktes. Sonen föddes med kromosomfel som var kopplat till hennes höga ålder.

  • anemon1
    Fjäril kär skrev 2019-11-12 18:49:01 följande:

    Min mammas bästa vän blev gravid vid 48-års ålder helt spontant. Själv trodde hon att det var klimakteriet så hon gick nästan halva graviditeten innan det upptäcktes. Sonen föddes med kromosomfel som var kopplat till hennes höga ålder.


    Det är ärligt talat den enda historien jag hört, alla reportage och artiklar där man pratar med kategorin äldre mammor är det alltid en hyllad rosenskimrande bild som målas upp, t o m när det handlar om 45-50. Jag har knappt heller hört någon som oroat sig för sin ålder när de vill ha barn, tvärtom så verkar det vara mycket uppmuntran kring att vänta med barnafödande idag. 
  • Mightmare

    I de flesta fall när man är äldre så gör man fosterdiagnostik så sådant upptäcks under graviditeten. Det görs inte på rutin om man är yngre, så jag läste någonstans att det är större risk för att barn föds med downs tex om mamman är ung just av den anledningen. I fallet ovan upptäcktes ju graviditeten för sent och därför blev det ingen fosterdiagnostik. 

  • Vargaflickan

    Min kusins klasskompis föddes när hennes mamma var runt 43 år gammal, och hon är minst sagt "udda" för att uttrycka det snällt. Jag tror inte hon har fått någon officiell utredning om diagnos men hon är i princip helt förståndshandikappad så jag förstår inte varför hon går i en vanlig skola.

  • nernu

    Hade jag varit 45 och fått ett barn med allvarligt handikapp till exempel hade jag inte ringt mama precis... Det vill man kanske inte basunera ut.

    Min mormor förlorade sitt barn i slutet av graviditeten när hon var 44. Det hade troligtvis med åldern att göra enligt mamma.

  • anemon1
    nernu skrev 2019-11-13 07:12:50 följande:

    Hade jag varit 45 och fått ett barn med allvarligt handikapp till exempel hade jag inte ringt mama precis... Det vill man kanske inte basunera ut.

    Min mormor förlorade sitt barn i slutet av graviditeten när hon var 44. Det hade troligtvis med åldern att göra enligt mamma.


    Nä, det har du rätt i, jag tror också media tycker om att lägga ljuset på det som kan betraktas som sensationellt i att allt fler väljer att vänta och bli mamma som äldre och ju äldre de är desto mer fokus (som t ex Titiyo som blev mamma vid 50), då hamnar själva åldern och lyckan att kunna bli gravid i fokus - inte risken för blödningar, kromosomrubbningar, blodproppar, förtidig födsel och havandeskapsförgiftning. Det får man ta reda på själv hos barnmorskan eller på på hälso och sjukvårdssidor på nätet.
Svar på tråden Någon som faktiskt upplevt ett fall där barnet eller mamma blivit allvarligt sjukt efter 40+ graviditet?