• vera

    Sonen tar för mycket plats i skolan

    Min son började förskoleklass nu under hösten och det trodde vi skulle gå smidigt eftersom han alltid varit social, vetgirig och lättlärd. Skolstarten har dock varit väldigt utmanande; han har fått stora koncentrationsproblem och stör andra elever på lektionerna. Apar sig och vill att alla ska uppmärksamma honom. Rättar andra barn och svarar i deras ställe. Lyssnar inte på de vuxnas tillsägelser, annat än tillfälligt. Vi pratar mycket om detta hemma, om hur man ska bete sig osv. Han verkar förstå men kan inte bete sig bra ändå, säger själv att han glömmer bort och inte kan låta bli.

    Är det någon som har tips angående tex barnböcker eller filmer som berör detta? Skulle vilja illustrera för honom tydligare hur viktigt det är att ge andra barn talutrymme och att andra (blyga) barn kan bli ledsna av hans beteende (utan att de tydligt visar det). Vill även att han verkligen ska förstå att lärarna är de som bestämmer i skolan, och att skolarbete ska göras även om det är ?tråkigt?.

  • Svar på tråden Sonen tar för mycket plats i skolan
  • vera

    Tack för svar! Han är väldigt verbal och begåvad, lärde sig läsa själv tidigt osv men jag tänker att han borde kunna utföra tråkiga uppgifter ändå? Och bete sig trevligt mot klasskamrater och lärare. Om 5% är särbegåvade kan det ju finnas många i en klass, och det tror jag att det gör i just hans klass, men de andra verkar kunna bete sig ok ändå. Jag känner mig så dum som förälder som inte ?uppfostrat? honom bättre, så att han kan bete sig bra i grupp. :?(

    Har haft många samtal med hans lärare sedan skolstarten och jag är rädd att de skulle ta illa upp om jag kom med förslaget att han är understimulerad. De anstränger sig verkligen, har tagit bort uppgifter för honom o flyttat runt honom i klassrummet o gjort andra anpassningar. Han vill mest leka och spela spel, trivs därför på fritids som fisken i vattnet men ogillar verkligen skoldelen tyvärr.

  • Mrs Moneybags
    vera skrev 2019-11-14 12:36:21 följande:

    Tack för svar! Han är väldigt verbal och begåvad, lärde sig läsa själv tidigt osv men jag tänker att han borde kunna utföra tråkiga uppgifter ändå? Och bete sig trevligt mot klasskamrater och lärare. Om 5% är särbegåvade kan det ju finnas många i en klass, och det tror jag att det gör i just hans klass, men de andra verkar kunna bete sig ok ändå. Jag känner mig så dum som förälder som inte ?uppfostrat? honom bättre, så att han kan bete sig bra i grupp. :?(

    Har haft många samtal med hans lärare sedan skolstarten och jag är rädd att de skulle ta illa upp om jag kom med förslaget att han är understimulerad. De anstränger sig verkligen, har tagit bort uppgifter för honom o flyttat runt honom i klassrummet o gjort andra anpassningar. Han vill mest leka och spela spel, trivs därför på fritids som fisken i vattnet men ogillar verkligen skoldelen tyvärr.


    Tänk inte så, han är ju bara 5-6 år! Det är klart att många barn i den åldern inte kan sitta still i 40 minuter och lyssna på andra. Så dels är det en mognadsfråga, helt klart.

    Dessutom låter det som att han kan ha en hög begåvning och då lätt bli uttråkad av skolan. Även om många andra också kan vara särbegåvade i klassen, kanske de har en annan sorts begåvning. Det finns många olika varianter och många är sk "mönsterbarn", medan många andra är lite mer besvärliga i vanlig skolmiljö. 

    Du kanske kan fråga läraren om han kan få lite svårare uppgifter att göra när han är klar med de vanliga?
  • Magical
    vera skrev 2019-11-14 12:36:21 följande:

    Tack för svar! Han är väldigt verbal och begåvad, lärde sig läsa själv tidigt osv men jag tänker att han borde kunna utföra tråkiga uppgifter ändå? Och bete sig trevligt mot klasskamrater och lärare. Om 5% är särbegåvade kan det ju finnas många i en klass, och det tror jag att det gör i just hans klass, men de andra verkar kunna bete sig ok ändå. Jag känner mig så dum som förälder som inte ?uppfostrat? honom bättre, så att han kan bete sig bra i grupp. :?(

    Har haft många samtal med hans lärare sedan skolstarten och jag är rädd att de skulle ta illa upp om jag kom med förslaget att han är understimulerad. De anstränger sig verkligen, har tagit bort uppgifter för honom o flyttat runt honom i klassrummet o gjort andra anpassningar. Han vill mest leka och spela spel, trivs därför på fritids som fisken i vattnet men ogillar verkligen skoldelen tyvärr.


    Om man är särbegåvad så kan man säga att ens hjärna fort blir uttråkad, närmast dränerad på energi till slut och då blir det att mindre barn helt enkelt hittar på något för att fördriva tiden, vilket kan störa andra. 

    Alla barn är inte särbegåvade men många har lärt sig läsa osv, tidigt och då blir de här första åren i skolan för enkla för dem. 
    Du behöver inte anklaga personalen för att de inte anstränger sig men det blir uppenbarligen inte rätt saker just för honom. 

    En bra symbolbild för särbegåvade är om du tänker dig att du cyklar, men du ska cykla så långsamt du kan! Då vet du hur svårt det är att hålla balansen och till slut trillar du omkull. Så kan en särbegåvad person uppleva att behöva göra för enkla uppgifter. När barn börja störa andra pga den orsaken = de har trillat av cykeln. 

    Det du skriver om att leka och spela spel däremot, visar en annan sida: det är ju barn det handlar om och genom de aktiviteterna får han antagligen stimulans på ett sätt som passar honom. 
    Jag tänker också så här: skolan har gjort anpassningar som (om jag läser mellan raderna) är sådana man gör för barn som har svårt att sitta stilla, koncentrera sig osv. Uppenbarligen har de inte hjälpt så mycket och då är de troligen inte rätt sorts anpassningar. Därför föreslår jag att du ber dem läsa länken från skolverket om särbegåvning och be dem fundera över vad de tycker passar in på din son. Läs själv också. 

    Läs gärna den här också
    pedagogvarmland.se/artikel/12-tecken-pa-att-du-kan-ha-en-sarbegavad-elev

    Nu vet jag ju inte om han faktiskt är särbegåvad men om du känner igen många punkter på listan så skadar det ju inte att skolan provar att tänka så, se om det då blir bättre? 
  • brallison

    Skulle det vara en idé att hitta nån aktivitet för honom där han kan få utlopp för sitt behov att synas? T ex dramacirkel eller nåt sånt?

  • Limajo
    vera skrev 2019-11-14 12:36:21 följande:

    Tack för svar! Han är väldigt verbal och begåvad, lärde sig läsa själv tidigt osv men jag tänker att han borde kunna utföra tråkiga uppgifter ändå? Och bete sig trevligt mot klasskamrater och lärare. Om 5% är särbegåvade kan det ju finnas många i en klass, och det tror jag att det gör i just hans klass, men de andra verkar kunna bete sig ok ändå. Jag känner mig så dum som förälder som inte ?uppfostrat? honom bättre, så att han kan bete sig bra i grupp. :?(

    Har haft många samtal med hans lärare sedan skolstarten och jag är rädd att de skulle ta illa upp om jag kom med förslaget att han är understimulerad. De anstränger sig verkligen, har tagit bort uppgifter för honom o flyttat runt honom i klassrummet o gjort andra anpassningar. Han vill mest leka och spela spel, trivs därför på fritids som fisken i vattnet men ogillar verkligen skoldelen tyvärr.


    Det är tyvärr inte ovanligt att särbegåvade barn inte presterar bra i skolan, särskilt med repetition och nötning. Min ena son är inte utpräglat särbegåvad över hela linjen men han har en väldigt snabb mattehjärna, han räknade enkla ekvationer redan på förskolan och fattade begrepp som roten ut och integraler på lågstadiet men hade svårt för multiplikationstabellen...

    Om de tagit bort uppgifter för honom, vad gör han den tiden? Finns det något han är särskilt intresserad av som han skulle kunna ha som projekt? Om han känner sig stimulerad och lagom utmanad kan det få positiva effekter på hans beteende också.

    Det kanske inte alls är där skon klämmer och jag är ingen expert på särbegåvning men när du beskriver honom tycker jag att jag känner igen flera drag vad jag läst om särbegåvning.
  • Elin P

    Låter som min son som är särbegåvad. Han blir helt olidlig om han tvingas sitta och göra saker han redan kan. Då skulle han reagera genom att bli stökig, bråkig och störa alla andra. Lyckligtvis har han en bra skola med en bra lärare så hon ser till att han får något annat svårare att syssla med om han tenderar att bli uttråkad. Kanske läge att låta barnet göra ett begåvningstest?

  • vera
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-14 14:11:58 följande:
    Tänk inte så, han är ju bara 5-6 år! Det är klart att många barn i den åldern inte kan sitta still i 40 minuter och lyssna på andra. Så dels är det en mognadsfråga, helt klart.

    Dessutom låter det som att han kan ha en hög begåvning och då lätt bli uttråkad av skolan. Även om många andra också kan vara särbegåvade i klassen, kanske de har en annan sorts begåvning. Det finns många olika varianter och många är sk "mönsterbarn", medan många andra är lite mer besvärliga i vanlig skolmiljö. 

    Du kanske kan fråga läraren om han kan få lite svårare uppgifter att göra när han är klar med de vanliga?
    Tack! Har läst på om särbegåvning nu och känner igen det mesta (framför allt förmågan att överraska med kunskaper och perfektionismen). Vi har ju fattat att han var skärpt sedan han började kommunicera ordentligt men jag kunde liksom inte förstå att det på något sätt kunde vara till besvär för honom eftersom han alltid tyckt det var roligt att umgås med både äldre och yngre barn. Ska prata med läraren som du förslog och se om det går att hitta roliga uppgifter som han kan ha som "belöning" när han är klar med de tråkiga.
  • vera
    Magical skrev 2019-11-14 14:23:23 följande:
    Om man är särbegåvad så kan man säga att ens hjärna fort blir uttråkad, närmast dränerad på energi till slut och då blir det att mindre barn helt enkelt hittar på något för att fördriva tiden, vilket kan störa andra. 

    Alla barn är inte särbegåvade men många har lärt sig läsa osv, tidigt och då blir de här första åren i skolan för enkla för dem. 
    Du behöver inte anklaga personalen för att de inte anstränger sig men det blir uppenbarligen inte rätt saker just för honom. 

    En bra symbolbild för särbegåvade är om du tänker dig att du cyklar, men du ska cykla så långsamt du kan! Då vet du hur svårt det är att hålla balansen och till slut trillar du omkull. Så kan en särbegåvad person uppleva att behöva göra för enkla uppgifter. När barn börja störa andra pga den orsaken = de har trillat av cykeln. 

    Det du skriver om att leka och spela spel däremot, visar en annan sida: det är ju barn det handlar om och genom de aktiviteterna får han antagligen stimulans på ett sätt som passar honom. 
    Jag tänker också så här: skolan har gjort anpassningar som (om jag läser mellan raderna) är sådana man gör för barn som har svårt att sitta stilla, koncentrera sig osv. Uppenbarligen har de inte hjälpt så mycket och då är de troligen inte rätt sorts anpassningar. Därför föreslår jag att du ber dem läsa länken från skolverket om särbegåvning och be dem fundera över vad de tycker passar in på din son. Läs själv också. 

    Läs gärna den här också
    pedagogvarmland.se/artikel/12-tecken-pa-att-du-kan-ha-en-sarbegavad-elev

    Nu vet jag ju inte om han faktiskt är särbegåvad men om du känner igen många punkter på listan så skadar det ju inte att skolan provar att tänka så, se om det då blir bättre? 
    Tack! Det var en bra liknelse, har inte alls sett det på det sättet tidigare. Tänkte att han borde tycka att enkla uppgifter var roliga just för att de var så lätta för honom men inser nu att det är tvärtom.

    Anpassningarna som gjorts i skolan har helt utgått från hans koncentrationsproblem (och lärarnas arbetsmiljöproblem?) vad jag förstått. Ska försöka nämna något om det här med understimulering vid nästa samtal, kanske skicka länken också om läraren verkar mottaglig för det.
  • vera
    brallison skrev 2019-11-14 14:39:59 följande:

    Skulle det vara en idé att hitta nån aktivitet för honom där han kan få utlopp för sitt behov att synas? T ex dramacirkel eller nåt sånt?


    Ja, det var ett bra förslag! Ska kolla upp om det finns något liknande där vi bor. Tror han skulle kunna gilla nåt sånt. :)
  • vera
    Elin P skrev 2019-11-15 12:18:51 följande:

    Låter som min son som är särbegåvad. Han blir helt olidlig om han tvingas sitta och göra saker han redan kan. Då skulle han reagera genom att bli stökig, bråkig och störa alla andra. Lyckligtvis har han en bra skola med en bra lärare så hon ser till att han får något annat svårare att syssla med om han tenderar att bli uttråkad. Kanske läge att låta barnet göra ett begåvningstest?


    Tur ni har med bra lärare! Vår verkar inte dålig men hon tycks ha en tendens att bara uppmärksamma det som inte fungerar, vilket så klart gör att vi och han tänker att allt går dåligt.

    Hur går man tillväga för att göra ett begåvningstest? Är det via skolhälsan?
  • SweeneyTodd

    Låter inte alls som särbegåvning. Typiskt FL, att så fort ett barn har problem i skolan, så är det särbegåvning. 

  • Elin P
    vera skrev 2019-11-15 14:41:12 följande:

    Tur ni har med bra lärare! Vår verkar inte dålig men hon tycks ha en tendens att bara uppmärksamma det som inte fungerar, vilket så klart gör att vi och han tänker att allt går dåligt.

    Hur går man tillväga för att göra ett begåvningstest? Är det via skolhälsan?


    Vår son blev testad av specialpedagog och de såg då att han ligger ca 2 årskurser före de andra gällande kunskap.
Svar på tråden Sonen tar för mycket plats i skolan