vera skrev 2019-11-14 12:36:21 följande:
Tack för svar! Han är väldigt verbal och begåvad, lärde sig läsa själv tidigt osv men jag tänker att han borde kunna utföra tråkiga uppgifter ändå? Och bete sig trevligt mot klasskamrater och lärare. Om 5% är särbegåvade kan det ju finnas många i en klass, och det tror jag att det gör i just hans klass, men de andra verkar kunna bete sig ok ändå. Jag känner mig så dum som förälder som inte ?uppfostrat? honom bättre, så att han kan bete sig bra i grupp. :?(
Har haft många samtal med hans lärare sedan skolstarten och jag är rädd att de skulle ta illa upp om jag kom med förslaget att han är understimulerad. De anstränger sig verkligen, har tagit bort uppgifter för honom o flyttat runt honom i klassrummet o gjort andra anpassningar. Han vill mest leka och spela spel, trivs därför på fritids som fisken i vattnet men ogillar verkligen skoldelen tyvärr.
Om man är särbegåvad så kan man säga att ens hjärna fort blir uttråkad, närmast dränerad på energi till slut och då blir det att mindre barn helt enkelt hittar på något för att fördriva tiden, vilket kan störa andra.
Alla barn är inte särbegåvade men många har lärt sig läsa osv, tidigt och då blir de här första åren i skolan för enkla för dem.
Du behöver inte anklaga personalen för att de inte anstränger sig men det blir uppenbarligen inte rätt saker just för honom.
En bra symbolbild för särbegåvade är om du tänker dig att du cyklar, men
du ska cykla så långsamt du kan! Då vet du hur svårt det är att hålla balansen och till slut trillar du omkull. Så kan en särbegåvad person uppleva att behöva göra för enkla uppgifter. När barn börja störa andra pga den orsaken = de har trillat av cykeln.
Det du skriver om att leka och spela spel däremot, visar en annan sida: det är ju barn det handlar om och genom de aktiviteterna får han antagligen stimulans på ett sätt som passar honom.
Jag tänker också så här: skolan har gjort anpassningar som (om jag läser mellan raderna) är sådana man gör för barn som har svårt att sitta stilla, koncentrera sig osv. Uppenbarligen har de inte hjälpt så mycket och då är de troligen inte rätt sorts anpassningar. Därför föreslår jag att du ber dem läsa länken från skolverket om särbegåvning och be dem fundera över vad de tycker passar in på din son. Läs själv också.
Läs gärna den här också
pedagogvarmland.se/artikel/12-tecken-pa-att-du-kan-ha-en-sarbegavad-elev
Nu vet jag ju inte om han faktiskt är särbegåvad men om du känner igen många punkter på listan så skadar det ju inte att skolan provar att tänka så, se om det då blir bättre?