• Anonym (Ts)

    Felix, Melwin eller Benjamin

    Vi har så olika namnförslag men nu har vi tre namn kvar.

    Vilket av de ska vi ha som tilltalsnamn? Mellannamn är redan bestämt.

  • Svar på tråden Felix, Melwin eller Benjamin
  • Gurkan25

    Tycker Benjamin, men är nog partisk då sonen heter det!


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Barbro45

    Ta det som fungerar bäst med efternamnet, inte så viktigt nu, men när han blir vuxen är det lite opraktiskt att presentera sig som Melwin Winkvist, Benjamin Minuer eller Felix Wickström. Inget fel på något förnamn eller efternamn men säg kombinationerna högt några gånger så hör man hur det låter. 
    Ett råd från en som drogs ned problemet till dess jag gifte mig till ett annat efternamn.

  • Anonym (Förälder)

    Felix. Varför stava Melvin med W? Ser obildat ut.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-11-14 15:06:06 följande:

    Felix. Varför stava Melvin med W? Ser obildat ut.


    Faktiskt ett gammalt släktnamn med den stavningen, inget påhittat.
  • LoveRain

    Som nån skrev, kolla så namnet inte flyter ihop med efternamnet och att det låter bra ihop.

    Hade valt Felix eller Benjamin eftersom jag tycker Melwin är ett rätt trist namn.

    Både Felix och Benjamin är fina namn. Internationellt sett är Benjamin ett betydligt vanligare namn än Felix, om det spelar roll för er. Benjamin har mer uppenbar kristen/judisk/muslimskreligiös anknytning även om Felix har anknyting till ett helgon.

    Känner Benjamins med rötter i Mellanöstern (både kristna och muslimer), en amerikan och några med rötter i den svenska myllan. Felix känns mindre utbrett bland barn med rötter utanför Skandinavien även om det är gångbart i många länder.

    Felix har inga uppenbara smeknamn medan Benjamin har två, Benji och Ben.

    Benjamin känns mer klassiskt och säkert och Felix mer piggt om än inte heller unikt och okänt.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-14 15:27:05 följande:

    Faktiskt ett gammalt släktnamn med den stavningen, inget påhittat.


    Ok :)
  • Anonym (H)

    Vi väntar barn och har fastnat lite för Felix, så jag röstar på det! :)

  • Anonym (Jävig)

    Benjamin helt klart. Glad Inte bara för att vår ena son heter så utan för att de andra två namnen helt enkelt är fula. Felix är antingen en katt eller ett matvarumärke.

  • Anonym (Namn)

    Beror väl på hur poppis ni vill vara när det gäller namnet. Min erfarenhet där jag bor är att det finns 1-2 Melwin per klass nästan, kanske någon Felix per fyra klasser och sällan en Benjamin. 

    Personligen gillar jag nog Felix bäst, som nummer 2 Benjamin. Melwin ska ni definitivt behålla eftersom det är släktnamn, men som andranamn. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Namn) skrev 2019-11-15 23:22:07 följande:

    Beror väl på hur poppis ni vill vara när det gäller namnet. Min erfarenhet där jag bor är att det finns 1-2 Melwin per klass nästan, kanske någon Felix per fyra klasser och sällan en Benjamin. 

    Personligen gillar jag nog Felix bäst, som nummer 2 Benjamin. Melwin ska ni definitivt behålla eftersom det är släktnamn, men som andranamn. 


    Benjamin ligger på topplistan bland de vanligaste pojknamnen.
  • Anonym (Tyra)

    Felix är vettigt. Melwin är dubbelt WT. Benjamin är väl feminints, blir Benny och leder tankarna till en del negativt.

Svar på tråden Felix, Melwin eller Benjamin