• Anonym (Erik)

    Hur slutar man söka efter kärlek/sex?

    Jag har allt mer börjat inse att jag inte kommer att hitta en kvinna i mitt liv. Inte för ett förhållande, och verkligen inte bara för sex. Jag har varit på många dejter där den jag träffat varit ute efter samma sak som jag, men det har aldrig blivit något mer av det. Ibland har det varit korta träffar, ibland längre, men slutsatsen är alltid att den jag träffar inte tycker det klickar, och det måste jag såklart respektera.

    Det jag tänker är helt enkelt att jag inte är intressant för en kvinna, det finns inget hos mig som får dem att tänka i banor som sex eller förhållande.

    Med den insikten tycker jag det lättaste hade varit att helt enkelt sluta försöka, och fokusera på annat i livet. Frågan är bara hur? Hur minskar man lusten efter sex, och lusten efter kärlek? Finns det någon medicin man kan ta? Meditationsövningar? KBT?

    Någon som har tips?

    Och så att ingen ska börja kalla mig mansgris, jag har främst sökt efter kärlek, men då och då även sex. Jag ser inte sex som någon rättighet eller så. Men då andra personer haft one-night-stands och kk:s så har jag inbillat mig att jag även kunde hitta det.

  • Svar på tråden Hur slutar man söka efter kärlek/sex?
  • Anonym (E)

    Mitt råd till alla som är hjärtekrossade och deppiga över kärlek är att satsa på sig själv och sitt eget liv istället för att lägga all sin energi på att tänka på killar-tjejer.

    Börja träna något som du tycker är kul. Läs bra böcker. Umgås mer med vänner och familj. Skaffa en rolig hobby. Spara till en resa. Utveckla något i livet som du inte är nöjd med, tex byt jobb, renovera lägenheten etc.

    Sökandet efter kärlek blir deppigt om man hela tiden ser sig själv som att man är halv eller saknar något. Det gör det också omöjligt att träffa någon. Bättre att leka njuta av livet så som det är!

  • Anonym (E)

    Mindfullness är bra mot ångest. Det lär en att leva ich vara mer i nuet.

    Finns en bok som heter Mindfullness i vardagen som jag kan tipsa om. Även appen headspace är väldigt bra.

  • Anonym (Erik)
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 10:08:33 följande:

    Mitt råd till alla som är hjärtekrossade och deppiga över kärlek är att satsa på sig själv och sitt eget liv istället för att lägga all sin energi på att tänka på killar-tjejer.

    Börja träna något som du tycker är kul. Läs bra böcker. Umgås mer med vänner och familj. Skaffa en rolig hobby. Spara till en resa. Utveckla något i livet som du inte är nöjd med, tex byt jobb, renovera lägenheten etc.

    Sökandet efter kärlek blir deppigt om man hela tiden ser sig själv som att man är halv eller saknar något. Det gör det också omöjligt att träffa någon. Bättre att leka njuta av livet så som det är!


    Jag försöker göra det, spelar en del gitarr, joggar också en hel del för att hålla igång kroppen. Resa har jag däremot aldrig funnit särskillt kul. Det brukar vara okej när jag håller på med gitarren och joggingen, men förr eller senare får man ensamtid där man känner sig oälskad och oattraktiv. Det är ju också normen att man ska ha lätt för att hitta någon för sex eller kärlek, det ser man ju i alla samtal, tv-serier med mera. Jag förstår att man inte ska bry sig vad andra säger, men det påverkar ändå.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 10:11:36 följande:

    Mindfullness är bra mot ångest. Det lär en att leva ich vara mer i nuet.

    Finns en bok som heter Mindfullness i vardagen som jag kan tipsa om. Även appen headspace är väldigt bra.


    Tack, ska kolla in mindfullness.
  • Anonym (E)
    Anonym (Erik) skrev 2019-11-16 10:12:31 följande:

    Jag försöker göra det, spelar en del gitarr, joggar också en hel del för att hålla igång kroppen. Resa har jag däremot aldrig funnit särskillt kul. Det brukar vara okej när jag håller på med gitarren och joggingen, men förr eller senare får man ensamtid där man känner sig oälskad och oattraktiv. Det är ju också normen att man ska ha lätt för att hitta någon för sex eller kärlek, det ser man ju i alla samtal, tv-serier med mera. Jag förstår att man inte ska bry sig vad andra säger, men det påverkar ändå.


    Såklart. Det påverkar. Jag har varit där du beskriver just nu. Om jag förstår ditt inlägg rätt. Jag fick ångest över min livssituation. Jag ville inte vara singel och en stor del av mitt liv kretsade runt dejting och att försöka träffa någon. Men ju mer jag försökte och för varje misslyckande mådde jag bara sämre och sämre.

    Tills sist så bara slutade jag leta efter en man och jag slutade dejta, det var en enorm lättnad. Jag började bry mig om mig själv och ta hand om mig istället. Bland annat genom att börja med mindfullness. Men började också äta bättre, träna bättre, träffa vänner mer. Hittade ett lugn i mitt eget liv.

    Att börja må bättre med sig själv handlar om att förändra sitt sätt att tänka. Att acceptera sig själv där man är just nu. Att vara snäll mot sig själv.

    Förutom mindfullness som jag verkligen tycker är ett bra redskap så finns det också nåt som kallas selfcompassion som ofta pratas om ihop med mindfullness som innebär att man ska ha medkänsla med sig själv och inte hela tider tänka negativa saker om sig själv.

    Kolla upp det också ifall det kan hjälpa!
  • Anonym (Erik)
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 10:30:52 följande:
    Såklart. Det påverkar. Jag har varit där du beskriver just nu. Om jag förstår ditt inlägg rätt. Jag fick ångest över min livssituation. Jag ville inte vara singel och en stor del av mitt liv kretsade runt dejting och att försöka träffa någon. Men ju mer jag försökte och för varje misslyckande mådde jag bara sämre och sämre.

    Tills sist så bara slutade jag leta efter en man och jag slutade dejta, det var en enorm lättnad. Jag började bry mig om mig själv och ta hand om mig istället. Bland annat genom att börja med mindfullness. Men började också äta bättre, träna bättre, träffa vänner mer. Hittade ett lugn i mitt eget liv.

    Att börja må bättre med sig själv handlar om att förändra sitt sätt att tänka. Att acceptera sig själv där man är just nu. Att vara snäll mot sig själv.

    Förutom mindfullness som jag verkligen tycker är ett bra redskap så finns det också nåt som kallas selfcompassion som ofta pratas om ihop med mindfullness som innebär att man ska ha medkänsla med sig själv och inte hela tider tänka negativa saker om sig själv.

    Kolla upp det också ifall det kan hjälpa!
    Det låter som det är där jag vill hamna just nu. Tack för alla tips!

  • Anonym (Filifjonkan)
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 10:30:52 följande:
    Förutom mindfullness som jag verkligen tycker är ett bra redskap så finns det också nåt som kallas selfcompassion som ofta pratas om ihop med mindfullness som innebär att man ska ha medkänsla med sig själv och inte hela tider tänka negativa saker om sig själv.

    Kolla upp det också ifall det kan hjälpa!
    Hej!

    Har du något boktips eller länk till webbsida eller så angående selfcompassion? Tack på förhand!
  • Anonym (G)
    Anonym (Samma) skrev 2019-11-16 10:51:18 följande:

    Känner samma som ts, men är tjej.


    Ni kanske kan hjälpa varandra?
  • AndreaBD

    Oavsett om man söker partner eller inte, så är det samma väg - nämligen att utvecklas som person, göra saker som du verkligen känner för och träffa andra människor i dessa sammanhang. Och det är där man brukar träffa nya människor - även potentiella partners. Men det ska förstås inte vara främsta syftet, dvs att hitta någon. Det måste vara ett genuint intresse.

    Dejting, framför allt internet-dejting - det är inte riktigt naturligt. Man kan ha tur. Men ofta funkar det inte, för att det är onaturligt. Jag har också försökt och verkligen dejtat många, men det funkade inte. Jag har alltid träffat någon genom intressen - sport, jobb, en genom en internet-community (runt ett gemensamt intresse). 

Svar på tråden Hur slutar man söka efter kärlek/sex?