• Anonym (Vilsen)

    Hur förklarar man sitt mående som man aldrig nämnt högt? (Sjukskrivning)

    Uppvuxen i missbrukarfamilj. En förälder tog sitt liv, den andra bevittnade jag flera självmordsförsök. Överlevande förälder var alkoholist. Blev pga det jourhemsplacerad som ung tonåring. Fick barn ung. Gick aldrig ut skolan (men skaffade en utbildning senare)

    Vid 18 års ålder fick jag ångest/depression. Gad, kallades det tillslut. Levde i ett förhållande med psykiskt misshandel i ca 6 år. Fick ätstörning och höll på att stryka med. Började med ssri. Fick tänderna förstörda så pass att jag idag inte kan äta mat. Gick kbt, begärde skilsmässa och jobbade som vanligt (även under tiden jag mådde dåligt).

    Någonstans därefter blev det lite bättre/ljusare. Men senaste 2 åren har varit värre. Konstant trötthet som inte går att vila/sova bort. Ser ingen glädje i något alls (även fast jag har fina barn och partner). Längtar varje dag till kvällen så jag kan få sova då det är enda chansen att rymma från livet.

    Har fått remiss skickad för att få fixa tänderna, men kan inte äta, så vikten rasar. Lever nu också med högt blodtryck och är anemisk.

    Klarar av familjelivet med nöd och näppe. Är nu arbetslös då jag inte direkt har något att erbjuda och vågar inte tala inför folk pga munnen.

    Vill inte dö, men orkar inte leva. Har ingen övrig familj då jag uteslutit min enda förälder pga sitt missbruk. Har inga vänner då jag låser in mig och varken vill eller orkar göra något.

    Känner nu efter dessa år (är över 30 nu) att livet har slagit mig. Och ska för första gången försöka sjukskriva mig och förhoppningsvis få träffa en psykolog.

    Men hur gör man? Ska man berätta sin livshistoria? Jag känner väl ändå att allt hänger ihop och bildar en syn på vad man gått igenom i stora drag (många saker utelämnas pga rädsla att någon här ska känna igen en).

    Jag känner att det börjar gå ut över min familj. Och jag vet inte ens vem jag är längre.

  • Svar på tråden Hur förklarar man sitt mående som man aldrig nämnt högt? (Sjukskrivning)
  • Anonym (Kram)

    Beklagar din stulna barndom. Ja, du ska öppna upp dig och se till att få adekvat hjälp. Hur ser du på att bli inlagd?

  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Kram) skrev 2019-11-17 16:22:03 följande:

    Beklagar din stulna barndom. Ja, du ska öppna upp dig och se till att få adekvat hjälp. Hur ser du på att bli inlagd?


    Tack.

    Det fick jag knappt bli som yngre när jag mådde ännu sämre. Jag minns att jag bönade och bad, men att dom nekade.

    Men i dagsläget så känner jag ändå inte att det är nödvändigt. Jag mår bäst med familjen. Mest "normal". Sen vill jag gärna inte börja med ssri igen efter jag slutade med dom förra. Utan hoppas mer på samtalskontakt och senare arbetsträning för att hitta mig själv igen. Och sen få igång kbt hos tandläkaren.
  • Anonym (Kram)

    Klarar du av att vara hemma då? Har du provat att åka till akutpsyk?

    Hur känner du inför att testa något nytt ssri- eller SNRI-preparat? Jag en sort som har fungerat jättebra för mig. Har dämpat min ångest och gjort att jag kan se på mina problem på ett mer rationellt och logiskt sätt.

  • Anonym (M)

    Ja berätta din livhistoria. Klart du vet hur det hänger ihop med ditt mående men en psykolog eller terapeut kan ge dig verktyg som hjälper dig att bryta ditt dåliga mående. Det är en ond spiral som är skitsvår att ta sig ur. Jag har inte haft det så jävligt som du verkar ha haft men ändå levt med missbrukande föräldrar osv. Att gå och prata med någon som hjälper en att se negativa tankemönster och hur man bryter dem är guld. Lycka till, du är skitstark, du fixar detta med!

  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Kram) skrev 2019-11-17 21:59:14 följande:

    Klarar du av att vara hemma då? Har du provat att åka till akutpsyk?

    Hur känner du inför att testa något nytt ssri- eller SNRI-preparat? Jag en sort som har fungerat jättebra för mig. Har dämpat min ångest och gjort att jag kan se på mina problem på ett mer rationellt och logiskt sätt.


    Ja, hemmet är min trygga vrå. Det är ändå familjen som får mig att stå på benen och göra det som ska göras. Men thats it också. Sen finns ingen energi och ork till annat.

    Jag hoppas ju på att enkom samtalskontakt kan ge mig de verktyg jag behöver. Jag har ångestdämpande medicin som jag tar vid behov hemma, dock inga starka, men tillräckligt för att hjälpa mig i de stunder jag kanske upplever panikattacker.
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (M) skrev 2019-11-17 22:07:05 följande:

    Ja berätta din livhistoria. Klart du vet hur det hänger ihop med ditt mående men en psykolog eller terapeut kan ge dig verktyg som hjälper dig att bryta ditt dåliga mående. Det är en ond spiral som är skitsvår att ta sig ur. Jag har inte haft det så jävligt som du verkar ha haft men ändå levt med missbrukande föräldrar osv. Att gå och prata med någon som hjälper en att se negativa tankemönster och hur man bryter dem är guld. Lycka till, du är skitstark, du fixar detta med!


    Jag hade kunnat haft det värre, men fick växa upp väldigt tidigt. Jag lever. Jag har inget missbruk, så lite har jag vunnit. Men som du säger, den här jäkla spiralen alltså. Och den går bara ner och ner, och nu har jag totalt tappat fotfästet. Är en sådan person som "kan själv", tar sällan hjälp osv, men nu inser jag att jag inte fixar detta själv. Min partner vet dock ingenting om detta.

    Tack!
  • Duppedu

    Psykologen kan erbjuda dig terapi och hjälpa dig bearbeta dina trauman, för att det ska fungera måste du öppna dörren litegrann så att det går att se in. Om det är för svårt att prata om kan ni t.ex. komma överens att du skriver det på en lapp som psykologen får läsa eller vad som helst, så att hen vet vad det finns att jobba med.

    Det är klart att du mår dåligt när du går och bär på ett hemligt helvete. Det äter upp en innifrån tills det bara är fasaden kvar och då börjar väggarna falla in.

    Dock ska du veta två saker. Psykisk smärta och trauman är ingenting man jämför mellan människor om vem som haft det värst. Det är hur det känns för dig som räknas, inte "det finns andra som haft det värre". Din smärta är din smärta oavsett vilken smärta grannen bär på.

    Du är inte ensam, det finns hjälp att få och människor i din situation har fått hjälp tidigare. Bra att du har tappat fotfästet och väljer att ta hjälp av någon. Förhoppningsvis är det början på slutet av din misär. All kärlek och lycka till!

  • Anonym (Vilsen)
    Duppedu skrev 2019-11-18 07:26:48 följande:

    Psykologen kan erbjuda dig terapi och hjälpa dig bearbeta dina trauman, för att det ska fungera måste du öppna dörren litegrann så att det går att se in. Om det är för svårt att prata om kan ni t.ex. komma överens att du skriver det på en lapp som psykologen får läsa eller vad som helst, så att hen vet vad det finns att jobba med.

    Det är klart att du mår dåligt när du går och bär på ett hemligt helvete. Det äter upp en innifrån tills det bara är fasaden kvar och då börjar väggarna falla in.

    Dock ska du veta två saker. Psykisk smärta och trauman är ingenting man jämför mellan människor om vem som haft det värst. Det är hur det känns för dig som räknas, inte "det finns andra som haft det värre". Din smärta är din smärta oavsett vilken smärta grannen bär på.

    Du är inte ensam, det finns hjälp att få och människor i din situation har fått hjälp tidigare. Bra att du har tappat fotfästet och väljer att ta hjälp av någon. Förhoppningsvis är det början på slutet av din misär. All kärlek och lycka till!


    Jag har i dagsläget inte svårt att berätta allt jag varit med om. Svårare är att berätta hur jag faktiskt mår. Det blir en skam. Även fast det är helt obefogat.

    Men du har helt rätt i allt du säger. Jag börjar med att ringa Vc och försöker få en tid bokad till läkare, och så hoppas jag att denne är lika klok som er.

    Tack för alla ord.
Svar på tråden Hur förklarar man sitt mående som man aldrig nämnt högt? (Sjukskrivning)