• smölan

    Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har

    Väntar mitt tredje barn, min sambos första o därmed vårt första gemensamma.

    Jag har två pojkar sedan innan födda 2010 och 2012.

    På torsdag ska vi på ultraljudet där vi förhoppningsvis får se könet på bebisen.

    Sååå nervös! Vi både hoppas på tjej, även om vi kommer älska barnet lika mycket oavsett om det är en tjej eller kille. Vet att min sambo såklart kommer bli superglad även om det är en pojke, eftersom en del av han ser de där gemensamma intresset för tex sport osv om det blir en son, precis som jag ser det där gulliga med att köpa rosa kläder, fläta håret o få göra lite mer flickiga saker tillsammans. Men oavsett vad det blir, då kommer barnet givetvis bli lika mkt älskad ändå. Det enda som är viktigt i slutändan är ju att bebisen mår bra o är friskt!

    Ni som har barn av olika kön, mådde ni olika under graviditeterna?

    Jag mådde väldigt samma med mina söner. Fick dock foglossning lite tidigare andra gången o blev sjukskriven halva graviditeten. Kände sparkarna tidigare också. Annars var det nog völsigt samma. Illamående på morgonen o väldigt trött första 12 veckorna cirka. Sen bra bortsett från foglossningen. Inga andra bekymmer liksom.

    Nu denna gång, så mådde jag mycket mer illa, och mådde riktigt riktigt skit mellan v 7-9. Sen kunde ja va fri från illamående i kanske en vecka, för att sen komma tillbaka. Ibland bara morgon, ibland bara kväll, ibland hela tiden.. Sen borta i en vecka. O sen tillbaka haha.

    Är nu i v 19 idag, o illamåendet kom väl tillbaka förn1-2 veckor sen igen efter 1-2v frånvaro. Oftast dock kvällstid, men ibland även på förmiddagen. Såå trött på det haha.

    Första 3-3,5 månaderna led jag även av förstoppning. Det var fruktansvärt jobbigt. Mådde så illa, jätteont i magen av att inte kunna få ut skiten trots att jag var konstant nödig.

    Stackars min sambo som fick utstå mina gaser kvällstid. =D

    Det försvann sen tack o lov, men detta hade jag inte problem med tidigare heller under mina tidigare graviditeter. Var endast hård i magen med första barnet precis i slutet.

    Denna gång så känner jag inte sparkar o fladder tidigit. Jag tror mig ha känt någon gång, men väldigt osäker. Är som sagt i v 19 nu. Vet inte om det är en mindre livlig bebis eller om moderkakan kanske ligger i framkant, men den är å andra sidan inte så stor än så den rimligen dämpar sa min barnmorska, utan ibland känner man bara senare. Inget konstigt alls.

    Ska bli spännande att se om det är en tjej där inne denna gång, eller om det helt enkelt beror på att det är olika pappor. Sånt kan ju också spela in. Att man mår olika.

    Vad har ni för erfarenheter? Både av olika kön under graviditeter samt olika pappor? Vad var samma / annorlunda?

  • Svar på tråden Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har
  • Connie07

    Spännande!Har du varit mera sugen på sött eller salt ?När jag väntade på flickan var jag mera sugen på sött och kände inte alls lika mycket liv i magen.

  • smölan

    Jag är nog sugen på sött o surt, men mest surt. Surt godis. Även haft en dille på gröna sura äpplen haha.

  • närkommertrean

    Grattis till trean! Jag har själv tre barn och har mått olika i alla graviditeterna. Nr 1: lite illamående v 8-10 sen mådde jag prima fram till förlossningen. Nr 2: mycket illamående v 7-17 men kräktes aldrig, foglossning från v 17 och blev heltidssjukskriven v 22, illamåendet kom tillbaka i v 30. Det var en riktigt tung och jobbig graviditet. Nr 3: illamående v 7-13, kräktes tre gånger under den tiden även om jag mådde långt ifrån lika illa som med nr 2, foglossning från v 12, halvtidssjukskriven från v 24. Jag har tre fantastiska pojkar! Så jag tror inte måendet under graviditeten hänger ihop med könet på barnet. Lycka till på ul!

  • smölan
    närkommertrean skrev 2019-11-17 21:25:06 följande:

    Grattis till trean! Jag har själv tre barn och har mått olika i alla graviditeterna. Nr 1: lite illamående v 8-10 sen mådde jag prima fram till förlossningen. Nr 2: mycket illamående v 7-17 men kräktes aldrig, foglossning från v 17 och blev heltidssjukskriven v 22, illamåendet kom tillbaka i v 30. Det var en riktigt tung och jobbig graviditet. Nr 3: illamående v 7-13, kräktes tre gånger under den tiden även om jag mådde långt ifrån lika illa som med nr 2, foglossning från v 12, halvtidssjukskriven från v 24. Jag har tre fantastiska pojkar! Så jag tror inte måendet under graviditeten hänger ihop med könet på barnet. Lycka till på ul!


    Nej, det tror inte jag heller att det gör, men tycker ändå det är kul o se om många mått likadant beroende på kön. Sen är det ju så klart jätteindividuellt hur man mår, men som sagt ändå kul o spekulera lite o se om de stämmer sen. Hehe..

    Usch, foglossning är verkligen hemskt.

    Jag har haft bak i höger skinka/fog både första o andra graviditeten, även känt där emellanåt nu med, men denna graviditet så har jag mer besvär i vänster ljumske o sen igår även börjar känna i högra =/ väldigt besvärligt iom mitt jobb där jag måste gå fram o tillbaka en hel del, men har som tur är väldigt bra kollegor som hjälper mig o snart börjar även hon som ska ta över för mig, så vi kmr gå sida vid sida tills jag inte kan jobba mer. Så de hjälper nog :)
  • Sincere

    Barn 1 pojke, illamående Och extrem trötthet från vecka 5-17 mådde därefter bra. Extremt sugen på mjölk, drack 2 paket om dagen.

    Barn 2 flicka, mådde riktigt bra, väldigt sugen på apelsinjuice och drack varje dag.

    Barn 3 förväntas bli en pojke, mått dåligt med yrsel och illamående från vecka 7, nu är jag i vecka 32 har slutat spy i vecka 29 men kan må illa vissa dagar och är yr varje dag, har foglossning, har varit väldigt sugen på framförallt sura äpplen men även all form av frukt samt sura och salta godisar. Äter minst 1 äpple varje dag.

    Samma pappa till alla 3.

    Om du har bild från KUB så kan man gissa vilket kön det är:)

  • smölan
    Hansogreta skrev 2019-11-17 22:13:19 följande:

    Har du inte ngn bild från KUB?


    På kub kan man inte se kön. Det är för tidigt :p
  • smölan
    Sincere skrev 2019-11-18 09:03:58 följande:

    Barn 1 pojke, illamående Och extrem trötthet från vecka 5-17 mådde därefter bra. Extremt sugen på mjölk, drack 2 paket om dagen.

    Barn 2 flicka, mådde riktigt bra, väldigt sugen på apelsinjuice och drack varje dag.

    Barn 3 förväntas bli en pojke, mått dåligt med yrsel och illamående från vecka 7, nu är jag i vecka 32 har slutat spy i vecka 29 men kan må illa vissa dagar och är yr varje dag, har foglossning, har varit väldigt sugen på framförallt sura äpplen men även all form av frukt samt sura och salta godisar. Äter minst 1 äpple varje dag.

    Samma pappa till alla 3.

    Om du har bild från KUB så kan man gissa vilket kön det är:)


    Haha det syns inte på kub-test bilden. Ungen ligger i profil, plus att barnet är alldeles för liten för att kunna se kön. Är ju bara typ 4-5cm lång då hahaha
  • Frenja07
    smölan skrev 2019-11-19 12:31:47 följande:

    Haha det syns inte på kub-test bilden. Ungen ligger i profil, plus att barnet är alldeles för liten för att kunna se kön. Är ju bara typ 4-5cm lång då hahaha


    Aldrig hört talas om nub? Det går i många fall att se vilket kön det ska bli så tidigt. Har man en bild i profil med tydlig nub så..
  • Frenja07
    smölan skrev 2019-11-19 12:31:47 följande:

    Haha det syns inte på kub-test bilden. Ungen ligger i profil, plus att barnet är alldeles för liten för att kunna se kön. Är ju bara typ 4-5cm lång då hahaha


    Det går ju tydligt att se kön på aborterade foster redan från v 10 så inte så konstigt att se det på det på ul.
Svar på tråden Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har