• Anonym (TS)

    Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?

    Hej! Mitt barns pappa har meddelat 5 dagar innan han flyttar att han ställer in umgänget i helgen pga han flyttar utomlands. Endast 5 dagar innan får jag reda på flytten och vi har gemensam vårdnad. Sen är hans tanke att han ska komma hem varannan helg och träffa barnet säger han. Det tror jag inte kommer ske. För han har aldrig klarat av att vara förälder överhuvudtaget. Han tar för givet att jag ska ta barnet på hans helg utan att ens fråga och vem flyttar bara sådär när man har barn. Han tror han ska få jobb i nya landet. Jag vill ha ensam vårdnad. Vad kostar en vårdnadstvist?

  • Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?
  • Barbro45
    Anonym (TS) skrev 2019-11-18 00:13:54 följande:

    Hej! Mitt barns pappa har meddelat 5 dagar innan han flyttar att han ställer in umgänget i helgen pga han flyttar utomlands. Endast 5 dagar innan får jag reda på flytten och vi har gemensam vårdnad. Sen är hans tanke att han ska komma hem varannan helg och träffa barnet säger han. Det tror jag inte kommer ske. För han har aldrig klarat av att vara förälder överhuvudtaget. Han tar för givet att jag ska ta barnet på hans helg utan att ens fråga och vem flyttar bara sådär när man har barn. Han tror han ska få jobb i nya landet. Jag vill ha ensam vårdnad. Vad kostar en vårdnadstvist?


    Säger han nej till att ge hela vårdnaden till dig? Han kanske blandar ihop vårdnad och umgänge. Du kanske kan argumentera kringla att det är mer praktiskt när det gäller förskola, dagis, sjukvård m.m. Umgänget berörs ju inte. Var har han tänkt hålla till när han tänker komma och träffa sitt barn? Du har ingen skyldighet att stå för hans boende då. Har han familj som han tänker bo hos då och är det ok för dem? 


    Du kan kanske avvakta en tid och se hur det blir. Om det blir som du befarar att det blir alltmer sällan han kommer så har du ett argument till egen vårdnad om du hävdar praktiska skäl.

  • Anonym (Famrätt.)

    Ja. Det snabbaste sättet om ni är överens är att skriva ett avtal om ensam vårdnad på familjerätten. Annars måste du gå via tingsrätten. Men du kommer att vinna ensam vårdnad i slutändan om han verkligen flyttat.

  • Anonym (Famrätt.)

    Det som kostar är stämningsansökan på 900 kr och sedan de advokatkostnader som tillkommer. Se över din hemförsäkring.

  • Anonym (TS)

    Han kommer aldrig frivilligt skriva ensam vårdnad på mig. För han har makt och kontroll behov men tar inget ansvar alls över barnet eller sig själv. Jag har varit som ensamstående sen barnet föddes för 3 år sen. Inte ens ekonomiskt har han bidragit med nåt förutom underhåll som kommer från FK. Snarare har han kostat för barnet då han även tagit pengar från barnets spargris och aldrig lämnat tillbaka. Förstår inte ens varför man vill ha vårdnaden när man inte gör ett skit för sitt barn. Jag har ingen lust att be pappan om lov om jag tex vill göra ett pass till barnet. Då jag inte tycker han har något att säga till om med sitt bristande föräldraskap. Han sätter sina behov främst i alla lägen.

  • Barbro45
    Anonym (TS) skrev 2019-11-18 10:53:27 följande:

    Han kommer aldrig frivilligt skriva ensam vårdnad på mig. För han har makt och kontroll behov men tar inget ansvar alls över barnet eller sig själv. Jag har varit som ensamstående sen barnet föddes för 3 år sen. Inte ens ekonomiskt har han bidragit med nåt förutom underhåll som kommer från FK. Snarare har han kostat för barnet då han även tagit pengar från barnets spargris och aldrig lämnat tillbaka. Förstår inte ens varför man vill ha vårdnaden när man inte gör ett skit för sitt barn. Jag har ingen lust att be pappan om lov om jag tex vill göra ett pass till barnet. Då jag inte tycker han har något att säga till om med sitt bristande föräldraskap. Han sätter sina behov främst i alla lägen.


    Var smart och avvakta till dess han flyttat och hans umgänge blir allt mer sällan. Då kan du stämma honom på vårdnaden.
  • Anonym (TS)

    Han ska föresten träffa barnet hos farmorn när han är i Sverige

  • LoveRain
    Anonym (TS) skrev 2019-11-18 11:06:22 följande:

    Han ska föresten träffa barnet hos farmorn när han är i Sverige


    Om barnet har en bra relation med farmodern låter det som en god idé att umgänget med pappan sker hos farmodern. Bättre det än att barnet ska spendera en helg ensam med en pappa hen inte känner sig trygg med och som inte verkar ha kapaciteten att tillgodose ett barns behov.

    Ni skulle kunna skriva en fullmakt som ger dig rätten att ensam ta alla beslut kring barnet under tiden han vistas utomlands. Av det du skriver så verkar det inte troligt att han går med på detta.
  • smulpaj01

    Var ska han flytta? Måste väl vara något grannland typ Norge, Danmark, Finland som ni nu bor nära gränsen till eftersom han ska resa till Sverige varannan helg?

    Varför ska han flytta? Träffat nån kvinna som bor där antar jag eftersom det inte gäller jobb.

  • Anonym (TS)

    Ja ett grannland. Han går arbetslös i Sverige pga han får sparken på alla sina jobb. Och nu tror han att han ska kunna jobba i annat land. Hans uppförande kommer ju inte ändras pga hans flytt. Men så långt kan han inte själv tänka.

    Umgänget hos farmor säger jag inget om. Det är helt okey. Men vårdnaden vill jag ha. För då känner jag mig tryggare med barnet.

  • Barbro45
    Anonym (TS) skrev 2019-11-18 11:06:22 följande:

    Han ska föresten träffa barnet hos farmorn när han är i Sverige


    Undrar just om farmor vet om hans planer. Vet hon om att han förutsätter att han ska bo där varannan helg med sin 3-åring. Så farmor ska varannan vecka, barnsäkra, plocka undan och troligen också få huvudansvar för barnet. Även om farmor är en bra och trygg person så kanske hon framförallt vill vara farmor och inte  ha ansvaret.
  • Anonym (TS)

    Ja farmorn vet om detta och hon är glad att slippa sin son mera nu. Då pappan bott där på heltid nu innan han flyttar. Så hon är tacksam att få bo ensam och inte ha en son där som tar över hela hennes lägenhet 7 dagar i veckan. Inte betalar han för att bo där heller. Hon får köpa mat och allting. Alltså denna man (pojke) är en mansbebis utan dess like!

  • Anonym (A)
    Barbro45 skrev 2019-11-18 10:58:11 följande:
    Var smart och avvakta till dess han flyttat och hans umgänge blir allt mer sällan. Då kan du stämma honom på vårdnaden.
    Håller med
Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?