Inlägg från: Rudbeckius |Visa alla inlägg
  • Rudbeckius

    Tycker du att ungdomar under 18 år ska kunna dömmas till fängelse vid allvarliga brott?

    Det här är en fråga som debatterats mycket förr i tiden och ungdomar/unga vuxna dömdes till hårda straff in på 1900-talet i hela västvärlden. 

    Forskningen tog fart då och man konstaterade inom rättsystemet att ungdomar är annorlunda än vuxna och därför behöver hanteras annorlunda i straff-hänseende.

    Ungdomar är just omogna, oansvariga, mottagliga för påverkan och förändringsbenägna. De allra flesta ungdomar får omdöme och förståelse för andra när de kommer upp en bit i 20-årsåldern. 

    Ungdomar mellan 15 och 17 år som döms för brott med påföljden fängelse i Sverige döms vanligen till sluten ungdomsvård, som drivs av myndigheten Statens institutionsstyrelse. Barn och ungdomar under 15 år är inte straffbara och kan därför inte dömas till fängelse.


    Att sätta ungdomar i fängelse med vuxna är riktigt illa, det gör i inget civiliserat land längre pga av att det motverkar syftet med fängelserna, det påverkar ungdomar illa och risken att de ska utnyttjas och hamna i tyngre kriminalitet är stor.

    Fängelser är egentligen inte särskilt effektiva menar vissa forskare. Det gäller att stå emot populismens mycket grunda och okunniga rop på att klämma dit underklassen på olika grymma sätt. Det är tyvärr inte så enkelt att lösa samhällsproblem.
  • Rudbeckius
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-11-21 16:26:44 följande:

    Ungdomarna behöver ju inte sitta tillsammans med vuxna, de kan ju ha en egen avdelning som är för en viss åldersgrupp?


    Ja. Det är ju så det i praktiken fungerar när ungdomar sitter på ungdomsvårdanstalterna i SiS regi.
  • Rudbeckius
    Anonym (Kevin) skrev 2019-11-21 16:37:52 följande:

    Bra tanke, kanske någon form av specialhem där de får möjlighet att gå i skola så de kan gå vidare i livet när de kommer ut. Vi kunde kalla det Lära-Välj bort brott-Utan frihet.-hem. Förkortas LVU-hem.


    Men detta finns ju redan men kallas ungdomsvårdsanstalt.
  • Rudbeckius
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-11-21 16:29:16 följande:

    Jag har sett ny statistik som pekar på motsatsen.

    Sedan är det ju som så att en väldigt liten procent av alla mord klaras upp idag, så man vet inte säkert hur gamla dessa mördare är men mycket tyder på att de är i tonåren enligt kriminologer och poliser.


    Vad är det för statistik om ungdomar du pekar på? Är du ute efter specifik brottslighet? Jag trodde vi pratade om allt som i straffskalan för äldre innebär fängelse.
  • Rudbeckius
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-11-21 16:22:23 följande:

    Detta gäller ju även för vuxna.

    Att sätta vuxna i fängelse med andra leder också ofta till grövre kriminalitet.

    Så hur tänker du där, ska man ta bort fängelse helt som straffåtgärd?


    De finns kriminologer som menar att fysiska fängelser skulle avskaffas eller minska kraftigt för många brott och ersättas med andra åtgärder t ex fotbojor och digitala hinder eller mediciner.

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ql43MV/fangelserna-sa-fulla-att-alternativa-straff-behovs
  • Rudbeckius
    Anonym (Kevin) skrev 2019-11-21 18:06:18 följande:

    Det menar du inte?! Frihetsberövar vi resan idag ungdomar? Det hade jag ingen aning om!


    Skojar du? Vad är det du inte tror på?
  • Rudbeckius
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-11-21 18:11:38 följande:

    I sällsynta fall, men det ska väldigt mycket till och då handlar det nästan uteslutande om ungdomar som blivit omhändertagna genom LVU, dvs farliga för sig själva.

    Ungdomar kan också häktas i extremfall men det finns tydliga regler kring hur länge de får sitta häktade och ska så långt det är möjligt undvika att häktas även vid grova brott.


    www.stat-inst.se/
  • Rudbeckius

    Tyvärr fungerar LVU inte så kvalitetssäkrat, det har beskrivits som ett livsfarligt lotteri som förstör unga och familjer. Socialtjänsterna har fått omfattande kritik för sin märkliga hantering. Motsvarigheten i Norge, Barnevärnet, har fått sin verksamhet totalt sågad med nationella ursäkter till generationer av barn och en stor statlig kommission arbetar för att belysa allt hemskt som myndigheterna gjort.

    I helgen nu hålls en sprillans aktuell tribunal om detta i Stockholm där de propagerar för bättre metoder avs LVU för ungdomars bästa.

    billetto.se/e/tribunal-for-barnets-basta-biljetter-380999/

  • Rudbeckius
    Anonym (Kevin) skrev 2019-11-21 18:27:50 följande:

    Låter rätt tufft. Bli inlåst utan att bli dömd för något. bättre att fylla 18


    Instämmer. Inte speciellt schysst behandling. Skulle någon ens vilja ha det så i ett bra samhälle?
  • Rudbeckius
    Anonym (B) skrev 2019-11-21 19:31:13 följande:

    Ja, självklart. Låt dem sitta i ungdomsfängelse tills de är 18 och flytta då över dem till vanligt fängelse. Slopa alla straffrabatter och döm dom som vuxna om de begår grova brott.

    Lagen är skriven när ungdomsbrott bestod av snatteri, stölder och annat. Idag begår unga mord, rån, våldtäkter och grova narkotikabrott. Då duger det inte med några månaders ungdomsvård som straff. 


    Men det där är gammal välbekant indignation från tidigare århundraden då man inte visste bättre.

    Ungdomar är lättpåverkade och kan ändra sig. Hur hade du själv velat bli behandlad om du gjort hemska saker som omogen ungdom?

    Det är väldigt lätt att bara ropa på strängare straff och inte bry sig om att ungdomen är en obalanserad tid. Vill du ha debatt om detta alls eller tycker du bara att alla som är kriminella ska klämmas åt hårdare med mera straff? Vill du ha dödstraff tillbaka? Straffarbete? Vatten och bröd? Offentlig prygling? Brännmärkning eller stympning? Hur långt tillbaka vill du vrida utvecklingen? Bryr du dig överhuvudtaget om vad kriminologerna och juristerna erfarit senaste 100 åren?

    Eller räcker din och herr Trumps egna känsla som enda argument? För ni kommer från den enda verkligheten? Det är svårt att förstå eller argumentera mot den sortens känslor. Känns inte särskilt konstruktivt alls. Sorry.
  • Rudbeckius
    Anonym (B) skrev 2019-11-21 19:31:13 följande:

    Ja, självklart. Låt dem sitta i ungdomsfängelse tills de är 18 och flytta då över dem till vanligt fängelse. Slopa alla straffrabatter och döm dom som vuxna om de begår grova brott.

    Lagen är skriven när ungdomsbrott bestod av snatteri, stölder och annat. Idag begår unga mord, rån, våldtäkter och grova narkotikabrott. Då duger det inte med några månaders ungdomsvård som straff. 


    Men det där är gammal välbekant indignation från tidigare århundraden då man inte visste bättre.

    Ungdomar är lättpåverkade och kan ändra sig. Hur hade du själv velat bli behandlad om du gjort hemska saker som omogen ungdom?

    Det är väldigt lätt att bara ropa på strängare straff och inte bry sig om att ungdomen är en obalanserad tid. Vill du ha debatt om detta alls eller tycker du bara att alla som är kriminella ska klämmas åt hårdare med mera straff? Vill du ha dödstraff tillbaka? Straffarbete? Vatten och bröd? Offentlig prygling? Brännmärkning eller stympning? Hur långt tillbaka vill du vrida utvecklingen? Bryr du dig överhuvudtaget om vad kriminologerna och juristerna erfarit senaste 100 åren?

    Eller räcker din och herr Trumps egna känsla som enda argument? För ni kommer från den enda verkligheten? Det är svårt att förstå eller argumentera mot den sortens känslor. Känns inte särskilt konstruktivt alls. Sorry.
  • Rudbeckius
    Anonym (B) skrev 2019-11-21 20:40:55 följande:

    Med alla de halmgubbarna i ditt inlägg, förväntar du dig ens ett seriöst svar?


    Det finns bara en och visst hoppas jag att även de som enkelt ropar på hårdare straff ska kunna stå för vad de tycker och bidra med underlag för sin ståndpunkt som inte bara är känslomässiga utbrott.

    Herr Trump har många anhängare och verkar vinna i alla länder. Jag försöker gärna dämpa populisternas framgångar lite. Hjärtligt trött på dem dock.
  • Rudbeckius
    Anonym (B) skrev 2019-11-21 20:56:07 följande:

    Du glömde Hitler.


    Han är väl inte en världsledare som vinner mark? Vad menar du? Bojo, Orban, Le Pen, Jimmy..
  • Rudbeckius
    Tappadstekspade skrev 2019-11-21 21:07:40 följande:

    Hahahhaha! Vilken vänstervriden känslosås! Vissa ungdomar kan säkert ändra sig... Men vem bryr sig? Har de begått grova våldsbrott ska de bedömas som vuxna om de haft uppsåt. Och hänvisa inte till jurister, du har ingen aning om vad vi tycker. Den vänsterorienterade kriminologiska forskning som bedrivits i Sverige är på väg bort. Det är nya tider. Vänstern har ägt institutionerna inom universiteten i Sverige. Som sagt är stora förändringar på gång.

    Varför ska just ungdomar slippa straff? För vems skull ska vi ta hänsyn till deras förändringspotential? Jag skiter högaktningsfullt i om en fjortonåring som våldtagit och mördat en människa kan förändras. Han ska sitta på livstid. Så enkelt är det.


    Oj, ett inlägg med argument och tankar från medeltiden... mysigt och intressant. Så mycket insikt. Jag har länge jobbat inom Alliansen så mina tankar är verkligen inte vänster inom kriminalpolitiken. Jag tror inre ens SD skulle ställa upp på ditt inlägg. Hur långt ut på politiska skalan härjar du?
  • Rudbeckius
    Tappadstekspade skrev 2019-11-21 22:36:04 följande:
    Håll dig till sakfrågan. Du tycker inte att ungdomar som begår mord och våldtäkt ska straffas. Jag tycker det. Du får respektera att vi har olika ståndpunkter utan att bli otrevlig och utmåla folk till Hitler. Det kommer hända, vänta du bara. En fjortonåring som mördar kommer få livstids inlåsning, du kan skrika dig hes om medeltid eller högerextrema idéer, det är helt irrelevant. Och jag skiter i om du jobbar inom fd alliansen. Om du tex är centerpartist har du ändå noll trovärdighet avseende lagstiftning efter gymnasieamnestin för vuxna afghaner. Jag är moderat, men det spelar knappast någon roll. Jag är främst jurist och jobbar stenhårt mot målet att hålla mördare och våldtäktsmän inlåsta. Oavsett ålder.
    Och du håller dig till sakfrågan, på vad sätt?Jag har inte skrivit någonstans att ungdomar som begår grova brott inte ska straffas, du hittar på fria fantasier utifrån dina hjärnspöken. Vad menar du med ordet straff egentligen? Du tycker det utifrån dina känslor, det är tydligt. 

    Du drar till tendensiösa exempel i värsta populiststil. Tycker du att förståndshandikappade eller psykiskt sjuka som begår grova brott ska dömas lika? Hur ser du på omständigheter? Är en fjortonåring inte ett barn? Hur lågt ska du gå med dina exempel?

    Du skiter i mycket du, t ex andras argument eller det faktum att du resonerar som en rätt arg människa från medeltiden. Jag skiter inte  ideg utan försöker argumentera med dig med frågeställningar för att nyansera din förenklade och populistiska syn på kriminalpolitiken. Jag berättade om Alliansen för att just du slänger dig med har mot vänstern och då borde du väl hata oss som försöker se seriöst på straffskalorna med, fast vi är till höger. Hur långt bort från parlamentariska partier är du egentligen? 

    Du är omöjligt jurist med dina resonemang, det tror du inte ens själv på.

    Det är bra att du jobbar senhårt med att jaga mördare och våldtäktsmän om dagarna. Det känns tryggt för oss andra.
  • Rudbeckius
    Tappadstekspade skrev 2019-11-21 23:32:09 följande:

    Hahahhaha! Riksdagen stiftar lagar. En riksdag kan stifta vilken lag de vill! De kan stifta en serie lagar så att lagarna hänger ihop. Man behöver inte ens vara jurist för att veta detta. Hahahhaha, du tror att en gud stiftade våra lagar och nu går de inte att ändra?

    Påminner återigen om gymnasieamnestin, där sket riksdagen fullständigt i både lagråd andra remissinstanser som tyckte att lagen var en synnerligen kass idé. Tro vad du vill om vilket yrke jag har. Det är helt klart allmänbildning att fatta att lagar kan ändras.


    Vi är allmänbildade, märkligt att du inte tror det. Men tack för att du berättar för oss att det inte är Gud som stiftat alla våra lagar. Hur kommer det sig att du trott något sådant.

    Nej, jag håller verkligen med dig att vi inte behöver vara jurister för att förstå det. Vi känner oss trygga med att du förklarar svåra saker för oss.

    Snälla, berätta fler svåra saker för oss som vi helt fått om bakfoten. Oroligt att vi inte förstod att riksdagen vips kan ändra alla lagar sådär snabbt och enkelt till vad som helst. Men nu förstår vi äntligen.
  • Rudbeckius
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-11-21 23:43:04 följande:

    Du jämför 20-åring med nutid, ja nu anses dom vara vuxna men det gjorde de inte förr.

    Jag skrev att förr var 20-åringar juridiskt sett barn och fick inte heller ingå i rättsligt bindande avtal, men det fick 21-åringar.

    Om den juridiska myndighetsgränsen sänks igen i framtiden, hade du fortfarande kallat 17-åringar för barn då?


    ... om åldersgränsen för straffmyndighet sänks i framtiden så tror vi nog alla att gränsen för straffmyndighet (vuxen/barn) juridiskt då kommer att ändras..

    Snälla, kan vi inte höja nivån lite lite bara i debatten? Jobbigt också att det är så pinsamt felstavat i trådstartens rubrik.
Svar på tråden Tycker du att ungdomar under 18 år ska kunna dömmas till fängelse vid allvarliga brott?