• mandelskrutten

    Varför?!

    Min syster är hemmafru och gift med en mycket välbärgad Asiatisk man och bor i Hong Kong..

    Jag dricker aldrig men min syster dricker minst ett glas vin VARJE kväll Hon är mamma.

    Hennes dotter är 11 år och får bara se barn Youtube, aldrig gå ut ensam, otroligt överbeskyddande och mycket barn än över henne.

    Min dotter också 11 år gick till skolan själv med kompis från 7 år, mkr självständig, ser filmer på TV från 13 år.

    Är asiatiska överklass barn mer sena tror och undrar varför min syster dricker ofta...

  • Svar på tråden Varför?!
  • Orangebeans

    För att du och din syster är olika personer, uppfostrar era barn olika och har olika saker ni tycker om att ägna er åt. Är det verkligen så svårt att förstå att alla inte gör och tycker som du?

    För övrigt är det mer rimligt att ett 11-årigt barn kollar på barnyoutube än att de tillåts kolla på tv och filmer som de egentligen är för små för.

  • EmberEyes

    För att ni lever i två helt skilda världar.

    I förhållandevis trygga lilla Sverige så går barn självklart själva till skolan från ca mellanstadiet. Det funkar inte så i städer som Hong Kong, Singapore m. fl. Att dricka ett glas vin till middagen är inte heller speciellt anmärkningsvärt.

  • Maily

    Asiatiska föräldrar brukar vara mer överbeskyddande men din syster är väl svensk? Dock skickar de ofta barnen utomlands till fina boarding schools i mellanstadieåldern där de får bo utan föräldrarna.

  • mandelskrutten
    Maily skrev 2019-12-21 23:18:10 följande:

    Asiatiska föräldrar brukar vara mer överbeskyddande men din syster är väl svensk? Dock skickar de ofta barnen utomlands till fina boarding schools i mellanstadieåldern där de får bo utan föräldrarna.


    Ja många av de gör så men min syster har sina barn i en internationell privat skola.
  • myskmalva

    Varför pratar du inte med din syster om dina funderingar? Hon, om någon, borde ju kunna förklara varför hon valt att göra som hon gör.

  • Maily
    mandelskrutten skrev 2019-12-21 23:37:12 följande:
    Ja många av de gör så men min syster har sina barn i en internationell privat skola.

    De jag känner därifrån har gått i såna när de varit yngre och sen fått gå i skola utomlands efteråt (från typ högstadiet). Du kan ju höra med din syster om de har såna planer? Fördelen med internationell privatskola är att de får tala engelska, så det blir smidig flytt till andra länder sen. Om du oroar dig för barnens självständighet, menar jag. 


    Fast sen med tanke på att det är riots i HK nu så är det inte så konstigt om barnen inte får gå ut själva. Det är ju ett helt annat läge där nu än för ett år sen. Nu kan det ju vara farligt. 


    Förmodligen har väl din syster anammat lite av den "asiatiska föräldrakulturen" också där man är mer överbeskyddande jämfört med Sverige, vilket är väl både bra och dåligt. 


    Ett glas vin per kväll är inget konstigt, det blir man ju inte påverkad av alls (speciellt inte om hon nu är svensk och inte kines). Dessutom har hon väl nanny till barnen om de är så rika? 

  • Magical
    mandelskrutten skrev 2019-12-21 21:07:11 följande:

    Min syster är hemmafru och gift med en mycket välbärgad Asiatisk man och bor i Hong Kong..

    Jag dricker aldrig men min syster dricker minst ett glas vin VARJE kväll Hon är mamma.

    Hennes dotter är 11 år och får bara se barn Youtube, aldrig gå ut ensam, otroligt överbeskyddande och mycket barn än över henne.

    Min dotter också 11 år gick till skolan själv med kompis från 7 år, mkr självständig, ser filmer på TV från 13 år.

    Är asiatiska överklass barn mer sena tror och undrar varför min syster dricker ofta...


    Du har skrivit många trådar sista tiden, man får en bild av dig som inte gör mig speciellt förvånad över att du skriver den här tråden. 
Svar på tråden Varför?!