• Naya

    Dåligt resultat på kub???

    Jag var idag och gjorde kub och fick 1:478 på trisomi 21 alltså downs syndrom. I Skåne där jag bor blir man erbjuden NIPT om man får sämre än 1:1000. Jag är nu FRUKTANSVÄRT orolig och behöver höra era historier! Hur har det gått för er andra som fått så dåliga resultat?? Kan inte sluta oroa mig, känns som hela min värld gick under :(

    Till saken hör att jag bara är 25 år gammal. Jag bär på en del övervikt, vet inte om det kan vara med och påverka resultatet negativt...

  • Svar på tråden Dåligt resultat på kub???
  • Sincere

    Jag fick 1/70 på DS, gjorde Nipt och testet visade på ett barn utan DS. Är nu i vecka 38 och han har sett frisk ut på alla ultraljud så jag är inte orolig.

    Jag tror inte alls du behöver oroa dig, din siffra är ändå bra med tanke på att om man gör det till procent så är ju risken nästan obefintlig. Lycka till!

  • Sincere

    Det som drog ner mitt test var blodvärden, jag vet inte om vikten påverkar?

  • Trippelmamma76

    Kan du försöka fokusera på att det ändå är en extremt liten risk i sammanhanget? 1 barn på 478 med din sannolikhet. 477 utan. Försök att tänka på det istället även om man kan vara väldigt orolig för allt som gravid. Egentligen finns det väl en massa annat du borde oroa dig mer för än DS, om man ska se till sannolikhet. Tänker dock inte dra upp en massa och göra dig orolig för vad det än må vara, för det mår varken du eller barnet bra av.

  • närkommertrean

    1:478 är inte så dåligt som det låter, endast 0,2% risk att ert barn har DS och 99,8% chans att hen inte har någon kromosomavvikelse! Själv fick jag 1:2 för DS och 1:267 för trisomi 13 och 18 och fick gå vidare med fostervattenprov. Det visade en bebis utan kromosomavvikelser och han har precis blivit 6 månader.

  • Daphodil

    Håller med övriga, finns så många faktorer som kan påverka. Jag fick 1/92 enbart pga blodprov, men hade en okomplicerad graviditet och fick en frisk dotter.

  • DVQ

    Jag har för mig att gränsen för att gå vidare med nipt är 1/200 i Stockholm så jag tycker ditt resultat låter riktigt bra. Sedan finns förstås aldrig några garantier, men jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket.

  • FideIi

    Oh, jag vet precis oron! Vi hade 1:350 (om jag minns rätt). Fick då berättat för mig av BM och initierade källor att man just har ändrat gränsen för NIPT i Skåne från 1:200 eller 1:300 till 1:1000 då de vill samla in material för forskning (eller hur det nu var, de vill öka sitt material iaf). Dvs för ett par år sedan hade du fått beskedet att det inte finns någon anledning att gå vidare.

    Jag var väldigt kluven när det hände, kändes som att när de erbjöd mig nipt så ökade de min oro, samtidigt som det var skönt att få veta att vi skulle få svar. Vi fick verkligen massor av hjälp och stöd från vården, som var underbara.

    Tänk på hur liten risken EGENTLIGEN är, precis som någon annan skriver ovan. Den är extremt extremt liten. Och precis som ovanstående skriver finns det andra risker i varje normalgraviditet som är högre än denna.

    Jag läste dessutom massor och hittade info om att när siffrorna ffa kommer av blodprovet, inte av avvikelser på ul, så är det dessutom extremt ovanligt att det visar sig vara nåt. De flesta som sedan visar sig vara avvikande har betydligt lägre siffror (typ 1:2) och att man även ser kombinerat avvikelser på ul.

    Jag önskar så att jag kan ta bort din oro, men som sagt risken är otroligt liten. Jag tror du kommer få ett bra svar på nipt.

    (Vi fick tillslut goda svar o jag är i v 34 nu).

  • Charlieellerså

    Jag fick 1:22 på trisomi 21 och 1:101 på trisomi 13,18. Jag tänkte ändå att det ändå var 95 % chans att barnet var friskt. Ultraljudet såg bra ut med nackmått och näsben, det var blodprovet som drog upp risken. Krävde att få göra nipt istället för fostervattenprov som är standard här när du får över 1:50. Det visade sig ligga en frisk liten kille där inne. Så dina siffror är för mig jättefina. 477 chans av 478 att ditt barn är friskt. Hur såg ultraljudet ut?

  • Solblomma30

    Jag har haft liknande resultat på KUB med två barn och båda är helt friska (och har normala kromosomer). Första gången var innan NIPT fanns och då blev vi inte erbjudna vidare undersökning utan fick nöja oss med resultatet som då räknades som låg risk (det kändes som hög risk för mig då vi hade fått mycket bättre siffror med vårt första barn). Andra gången fick vi gå vidare med NIPT som visade på ett kromosomnormalt barn. Andra gången var jag inte alls lika nervös då jag visste att chansen att allt var normalt var så himla stor. Det kommer med allra största sannolikhet gå jättebra så försök ta det lugnt i väntan på NIPT-svar :)

  • Solblomma30

    Jag glömde skriva att första gången var det bara blodprovet som gav dåliga siffror. Andra gången hade bebisen en lite bredare nackspalt (2,6 mm) och blodprovet var inte optimalt. Men det gick hur bra som helst ändå!

Svar på tråden Dåligt resultat på kub???