• Anonym (Lärare)

    Till er vars barn har resurs! Hjälp!

    Du kan inte ställa några krav på resursens utbildning och naturligtvis ska alla åtgärder föregås av en pedagogisk kartläggning och ett åp.

    Vad är det de menar inte fungerar mer specifikt? Ålder på barnet?

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 20:43:14 följande:
    Tidigare har det varit svårt med att avbryta i ngt han gör samt övergångar. Han blev tre i årskiftet. När han gick från småbarn till storbarn var det just dessa två saker som var svårt. Oftast slutade Det med att han blev ledsen. Nu på storbarn så har han helt plötsligt inte ngt samspel alls med de andra barnen, puttas och knuffas, tar saker från de andra barnen, behöver stöd i allt uttryckligen. Står i princip att även moment som att gå på toaletten behövs stöd i, att påminnas.
    För mig låter det snarare som att de lät honom byta grupp för tidigt. Det passar inte alla barn att byta grupp bara för att man råkar nå en viss ålder, eller att det är en viss tid på läsåret. Han kan mycket väl vara stressad av en (kanske) stökigare miljö som gör att han behöver mycket mer stöd nu. Kan han inte få gå tillbaka till den andra gruppen?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 20:58:11 följande:
    Vanligtvis går barnen över runt ca 2.5 års ålder på detta dagis. Han stannade 6 mån längre. Man gjorde bedömningen att han inte fick ngn stimulans på småbarn för alla var små, alltså runt 1 - 1.5 år gamla. Han behövde jämnåriga för att utveckla språket. Han är röropererad och hörde förmodligen inget fram tills för 8 månader sedan. Så man gjorde en bedömning att det var bäst så. Även att han behövde utmanas.
    Aha, ja det är lite annan uppdelning än de vi har här i stan då. Här verkar man gå över när man fyllt tre, ungefär.

    Ja det är klart stimulans är viktigt men det verkar inte finnas någon optimal situation att sätta honom i. Har ni funderat på dagmamma istället? Det finns kommunala sådana att söka till.

    Om han inte haft hörsel förrän för ca 8 månader sedan så kan det vara väldigt mycket för honom att ta in, för hans hjärna alltså. Så återigen, bra med stimulans men det kanske blir för mycket än så länge.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 21:36:05 följande:
    Dagmammorna här ute har dåligt ryckte och blir färre och färre. Jag känner inte heller att det här är optimalt. Upplever det som ganska stökigt på avdelningen.

    Vet bara inte vad jag kan ha i ryggen när jag ber om ett möte.
    Och vad säger bvc om hans mentala utveckling, har ni varit på treårskontrollen än t ex? De kanske kan hjälpa er med något slags utlåtande.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-04 10:17:35 följande:
    Treårskontrollen var bra. Vad för typ utlåtande tänker du och till vad?
    Kring hans behov naturligtvis. Det verkar ju inte som om sonen anpassat sig till den större barngruppen så som de andra har och det kan ha olika orsaker, t ex överbelastning av sinnesintryck eller någon form av diagnos. Det låter nämligen inte normalt att det enda som fungerar är relationen till de vuxna men ingenting annat.
Svar på tråden Till er vars barn har resurs! Hjälp!