• Undrandee

    10 åring aldrig mätt?!

    Jag har ett bekymmer. Min 10 åriga son kan äta hur mycket som helst!

    Han äter ofta 2 portioner och är ändå hungrig?

    Dock är han dålig på att äta potatis utan vill helst äta typ pasta och ris till det som serveras.

    Försöker använda mig av bara fullkornspasta tex. för att mätta mer, en skvätt grädde i maten för mee fylligare känsla. Grönsaker hatar han, förutom gurka och majs i burk...

    Äter han 2 portioner är han ändå hungrig inom 1 timma. Känns inte som en tillväxt period då han har det såhär varje dag, oftast.

    Han går inte på någon sport pgr hans ointresse utan föredrar sitta hemma mer, vilket kan bekymra mig i kombo med hans matintag.

    Dock är han inte överviktig, men ligger över "medel' i viktkurva.

    Hur kan jag ändra kosten? Bör jag vara orolig?

  • Svar på tråden 10 åring aldrig mätt?!
  • Barbro45

    Han är kanske i en tillväxtfas nu inför puberteten. Kolhydrater mättar inte alltid så bra. Kan du öka mängden protein och bra fett och minska mängden kolhydrater.

  • Undrandee
    Barbro45 skrev 2020-03-12 15:16:43 följande:

    Han är kanske i en tillväxtfas nu inför puberteten. Kolhydrater mättar inte alltid så bra. Kan du öka mängden protein och bra fett och minska mängden kolhydrater.


    Hmm ja det kanske kan vara så.
  • Alexi

    Men se till att han börjar på någon sport då. Vilken han vill. Men ha som krav att han ska röra på sig rejält regelbundet. Det är din skyldighet som förälder att se till.

  • Fröken W

    Ta kontakt med skolsköterskan, hon kan säkert guida dig rätt och ge tips på hur du kan prata med din son om mat utan att skuldbelägga honom på något vis.

  • Undrandee
    Alexi skrev 2020-03-12 21:21:04 följande:

    Men se till att han börjar på någon sport då. Vilken han vill. Men ha som krav att han ska röra på sig rejält regelbundet. Det är din skyldighet som förälder att se till.


    Han vill inte, trots flera förslag. Ska jag tvinga honom tycker du?? är jag en bättre mamma då?
  • Anonym (Q)

    Jag hade faktiskt pushat grönsaker hårt. Pojken ska få äta sig mätt, men med en normal portion vanlig mat och sedan mer grönsaker. Sätt fram grönsaksstavar någon kvart innan det är dags att äta och ha grönsaker tillgängliga att knapra på som enda snack mellan måltiderna. Och se till att han dricker tillräckligt med vatten - ibland kan man förväxla känslan av törst med hunger.

    Sedan behöver man inte sporta för att vara aktiv. Ut och rör på er som familj: cykla, spela pokemongo, lek, låna en hund för promenader ... Byt aktiv lek mot skärmtid. Välj att inte sätta er i soffan efter middagen 5 dagar i veckan (om det är där ni lätt hamnar).

  • hammarhajen
    Undrandee skrev 2020-03-13 10:04:01 följande:
    Han vill inte, trots flera förslag. Ska jag tvinga honom tycker du?? är jag en bättre mamma då?
    Japp. Du som vuxen är skyldig att hjälpa ditt barn att röra på sig. Finns mycket man "inte vill" som man gör ändå - går till läkaren, borstar tänder, städar sitt rum, gör läxor.. 

    Organiserad idrott behöver man inte gå på, men ni som föräldrar kan ha rutinen att promenera varje dag tillsammans, ha aktiva helger (simhall, skridskor etc)
  • nnnnnnnn

    Man får faktiskt ha lite regler kring mat tex:
    * 1 lagom balanserad portion = potatis/pasta/ris + grönsaker/sallad + protein (kött/fisk/ägg/vegoprotein)
    tex 1 potatis + 1 dl ärtor + 1 liten bit torsk med sås
    När tallriken är tom så äter man lite grönsaksbitar tex morotsstavar och dricker 1/2 glas vatten och känner efter, mer mat? eller nöjd?

    Om man blir hungrig efter 2 h, så kan man erbjuda ett mellanmål som är proteinrikt och sockerfritt tex ett kokt ägg, en näve blandade nötter, naturell youghurt med fruktbitar i eller annat som mättar och är nyttigt.

    Och utevistelse är ett krav, gå med på promenaden eller cykla, åk till badhuset, spring en runda i skogen, åk sparkcykel, skridsko, lekplats funkar även om man är äldre...

    Vi kör med "ute före lördagsgodiset" och då blir det oftast en liten 2,5 km skogspromenad. För att få in vanan att man ska röra på sig. Utöver det så tränar barnen 2 ggr/vecka. I perioder som de inte tränar så måste de gå med på promenad varannan dag.

  • Anonym (Lea)

    Min snart 10 åriga dotter är likadan. Hon äter en stor måltid ca 18, sedan är hon hungrig 19 igen och kan äta flera mackor. Det är nu de växer, och jag tycker personligen inte att en tillfällig ökning av kurvan gör något. Där är skolsköterskorna ofta för gåpåiga, och det har hänt att de gått på smala barn pga att de stirrar sig blinda på bmi och kurvor. Dottern är absolut inte på väg att bli överviktig men man kunde tro det med de mängder hon äter. Hon äter lugnt mer än jag. Din son kommer nog äta mycket fr.o.m nu. Du vet bäst om hans vikt ökar för mycket. Kolhydrater ger fetma mer än fett och protein. Det är stor skillnad på de barn som äter mestadels pasta, mackor och pannkakor jämfört med de som äter allsidigt.

  • Alexi
    Undrandee skrev 2020-03-13 10:04:01 följande:

    Han vill inte, trots flera förslag. Ska jag tvinga honom tycker du?? är jag en bättre mamma då?


    Ja du ska tvinga honom att röra på sig. Cykling, långa promenader i tempo nog att höja pulsen, simning, organiserad sport, han får välja men fysisk rörelse är livsviktigt för en tioåring.
Svar på tråden 10 åring aldrig mätt?!