• Anonym (Envanligmänniska)

    Missbruk av opiat, någon mer?

    Finns det någon mer där ute som hamnat i missbruk? För 8 månader sedan klev jag in i ett oförutsett missbruk av en opiat (smärtstillande). Jag är fru och mamma, en bra mamma. Det finns inte en själ som känner till detta och jag skulle verkligen behöva någon att ventilera med. Finns det någon annan där ute som har eller haft missbruk, som kanske också behöver någon att ventilera med? En pratkompis? Mailkompis? Jag måste trappa ned och sluta. Jag hittar inget forum eller liknande för opiatmissbruk, är inte särskilt intresserad av att "hänga" på flashback.

    Om någon vill, får ni gärna dela er situation om ert missbruk.

    Tack för att du orkat läsa igenom allt.

    Jag ber er verkligen att inte komma med nedlåtande kommentarer kring detta. Jag avskyr mig själv varenda minut av dagarna för att ha fastnat i detta. Jag vet hur vidrigt och osmakligt det är.

  • Svar på tråden Missbruk av opiat, någon mer?
  • Anonym (Jag)
    Kexsmula skrev 2020-12-30 07:10:56 följande:

    I min stad finns det något som heter TILMA som hjälper en att trappa ner olika läkemedel, tar du inga större mängder kan det vara en jättebra hjälp.


    Fick nytt recept igår och det slutade med att jag tog 110mg på en dag. Det är så det brukar bli när jag får nytt recept. Men jag "klarar mig" på 50mg. Under det så börjar jag må dåligt direkt.
  • Kexsmula
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-30 07:23:22 följande:

    Fick nytt recept igår och det slutade med att jag tog 110mg på en dag. Det är så det brukar bli när jag får nytt recept. Men jag "klarar mig" på 50mg. Under det så börjar jag må dåligt direkt.


    Googla i fin kommun om de har TILMS eller motsvarande verksamhet som hjälper till de som inte är uppe i höga doser att trappa ner.
  • Anonym (Jag)
    Kexsmula skrev 2020-12-30 09:05:53 följande:

    Googla i fin kommun om de har TILMS eller motsvarande verksamhet som hjälper till de som inte är uppe i höga doser att trappa ner.


    Det ska jag göra, tack.
  • Anonym (Fru&mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-30 07:23:22 följande:

    Fick nytt recept igår och det slutade med att jag tog 110mg på en dag. Det är så det brukar bli när jag får nytt recept. Men jag "klarar mig" på 50mg. Under det så börjar jag må dåligt direkt.


    Jag förstår dig, jag hade gjort samma sak.

    Jag bestämde mig för att lägga av. Jag är inne på dygn två utan oxycontin och det är ett helvete. Men jag kan inte leva så som jag gjort. Jag måste börja ta hand om min kropp och ta itu med allt, hur jobbigt det än är.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fru&mamma) skrev 2021-01-16 19:46:02 följande:

    Jag förstår dig, jag hade gjort samma sak.

    Jag bestämde mig för att lägga av. Jag är inne på dygn två utan oxycontin och det är ett helvete. Men jag kan inte leva så som jag gjort. Jag måste börja ta hand om min kropp och ta itu med allt, hur jobbigt det än är.


    Shit! Det var starkt gjort. Kan inte ens föreställa mig hur jag skulle må om jag slutade cold turkey. Känns som att jag skulle dö då. Hur mycket har du tagit per dag senaste tiden, innan du slutade?
  • Anonym (Fru&mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-16 20:04:46 följande:

    Shit! Det var starkt gjort. Kan inte ens föreställa mig hur jag skulle må om jag slutade cold turkey. Känns som att jag skulle dö då. Hur mycket har du tagit per dag senaste tiden, innan du slutade?


    Helt ärligt så såg jag ingen annan utväg för mig själv. Har legat ungefär på 3 st 80mg om dagen, ibland lite mer. Jag längtar efter den vanliga jag, att slippa tänka på att alltid ha tabletter tar över så mycket. Jag klarade inte att trappa ner, slutade bara med att jag tog mer, så det här är enda sättet att sluta för mig.

    Jag mår inte bra, men det kommer jag att göra tids nog, utan oxycontin. Jag kommer kunna gå upp på morgonen och vara mig själv, utan att skynda mig upp för att mata kroppen med oxy.

    Jag ska även tillägga att jag har använt lyrica som hjälp nu, den tar bort mycket av de fysiska problemen som uppstår vid at. Om du någon gång ska sluta, så använd Lyrica! Jag håller på att trappa ut den nu, för att inte bli beroende av den.
  • Kexsmula
    Anonym (Fru&mamma) skrev 2021-01-18 18:44:42 följande:

    Helt ärligt så såg jag ingen annan utväg för mig själv. Har legat ungefär på 3 st 80mg om dagen, ibland lite mer. Jag längtar efter den vanliga jag, att slippa tänka på att alltid ha tabletter tar över så mycket. Jag klarade inte att trappa ner, slutade bara med att jag tog mer, så det här är enda sättet att sluta för mig.

    Jag mår inte bra, men det kommer jag att göra tids nog, utan oxycontin. Jag kommer kunna gå upp på morgonen och vara mig själv, utan att skynda mig upp för att mata kroppen med oxy.

    Jag ska även tillägga att jag har använt lyrica som hjälp nu, den tar bort mycket av de fysiska problemen som uppstår vid at. Om du någon gång ska sluta, så använd Lyrica! Jag håller på att trappa ut den nu, för att inte bli beroende av den.


    Tycker man skall vara riktigt försiktig med att rekommendera Lyrica till någon, det är en oerhört beroendeframkallande tablett som utöver det verkar på ett väldigt udda sätt genom elektronerna i hjärnan och efter ett längre bruk av detta ser hjärnan aldrig densamma ut igen. Tablettens smutsiga historia är heller inget som skriker förtroendegivande... Skulle faktiskt hellre föreslå benzo som hjälp om man ska försöka sluta cold turkey istället, det är åtminstone beprövat och skadar inte hjärnan på samma luriga vis.
  • Anonym (Fru&mamma)
    Kexsmula skrev 2021-01-18 21:28:40 följande:

    Tycker man skall vara riktigt försiktig med att rekommendera Lyrica till någon, det är en oerhört beroendeframkallande tablett som utöver det verkar på ett väldigt udda sätt genom elektronerna i hjärnan och efter ett längre bruk av detta ser hjärnan aldrig densamma ut igen. Tablettens smutsiga historia är heller inget som skriker förtroendegivande... Skulle faktiskt hellre föreslå benzo som hjälp om man ska försöka sluta cold turkey istället, det är åtminstone beprövat och skadar inte hjärnan på samma luriga vis.


    Det fungerade bra för mig under de första dagarna. Går in i dygn 5 nu och har slutat med dom helt. Jag tror problemen med Lyrica/pregbalin uppstår vid längre bruk. Men visst jag kan ha fel. Kanske skadar dom mig under 4 dygns bruk, men utifrån vad jag läst så har det inte så stor betydelse under så kort bruk. För det är kort bruk jag skrev om, just under värsta at:n, inte månader av bruk.

    Skulle en börja missbruka Lyrica och vill ta sig ur det så kan man, utifrån vad jag läst, räkna mer en betydligt värre at än den från oxy.

    Och gällande bensodiazepiner, så har det inte fungerat i närheten av så bra som pregbalin. Jag har testat båda.

    Men det är upp till var och en. Att ta Lyrica under ca 4 dagar under värsta at:n tycker jag är helt ok att rekommendera, bara personen läser på om det själv först.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fru&mamma) skrev 2021-01-19 16:53:40 följande:

    Det fungerade bra för mig under de första dagarna. Går in i dygn 5 nu och har slutat med dom helt. Jag tror problemen med Lyrica/pregbalin uppstår vid längre bruk. Men visst jag kan ha fel. Kanske skadar dom mig under 4 dygns bruk, men utifrån vad jag läst så har det inte så stor betydelse under så kort bruk. För det är kort bruk jag skrev om, just under värsta at:n, inte månader av bruk.

    Skulle en börja missbruka Lyrica och vill ta sig ur det så kan man, utifrån vad jag läst, räkna mer en betydligt värre at än den från oxy.

    Och gällande bensodiazepiner, så har det inte fungerat i närheten av så bra som pregbalin. Jag har testat båda.

    Men det är upp till var och en. Att ta Lyrica under ca 4 dagar under värsta at:n tycker jag är helt ok att rekommendera, bara personen läser på om det själv först.


    Och hur har du fått tag på lyrica då?
  • Kexsmula
    Anonym (Fru&mamma) skrev 2021-01-19 16:53:40 följande:

    Det fungerade bra för mig under de första dagarna. Går in i dygn 5 nu och har slutat med dom helt. Jag tror problemen med Lyrica/pregbalin uppstår vid längre bruk. Men visst jag kan ha fel. Kanske skadar dom mig under 4 dygns bruk, men utifrån vad jag läst så har det inte så stor betydelse under så kort bruk. För det är kort bruk jag skrev om, just under värsta at:n, inte månader av bruk.

    Skulle en börja missbruka Lyrica och vill ta sig ur det så kan man, utifrån vad jag läst, räkna mer en betydligt värre at än den från oxy.

    Och gällande bensodiazepiner, så har det inte fungerat i närheten av så bra som pregbalin. Jag har testat båda.

    Men det är upp till var och en. Att ta Lyrica under ca 4 dagar under värsta at:n tycker jag är helt ok att rekommendera, bara personen läser på om det själv först.


    Jag tror visserligen inte att det är skadligt under såpass kort tid som 4 dygn, men avtändningen på oxy varar i regel bra mycket längre än 4 dygn. Strax över en veckas riktigt jävlig fysisk avtändning, sedan måttlig och efter den kommer den psykiska och värsta jävla avtändningen som finns då allt är nattsvart.

    Min upplevelse är att inget alls biter på den eller lindrar det minsta. Tyvärr. Under den första akuta fysiska avtändningen hjälpte Xanor mig bäst, även om det blev lååångt från smärtfritt. Hade inte kunnat sova utan dem.

    Men sådant här är självklart individuellt och beror också delvis på hur höga doser man är uppe i. Själv var jag uppe i 800 mg (minst, per dos) och försökte sluta många gånger innan jag insåg mig besegrad och var tvungen att söka hjälp genom LARO-behandling.
  • Anonym (Fru&mamma)
    Cobrakai skrev 2021-01-19 17:18:22 följande:

    Jag kan hjälpa dig om du behöver hjälp! Har 12 år erfarenhet.


    Hjälpa, hur tänker du? :)

    Har du 12- års erfarenhet via arbete inom detta eller eget bruk?
  • Anonym (Fru&mamma)
    Kexsmula skrev 2021-01-19 22:53:48 följande:

    Jag tror visserligen inte att det är skadligt under såpass kort tid som 4 dygn, men avtändningen på oxy varar i regel bra mycket längre än 4 dygn. Strax över en veckas riktigt jävlig fysisk avtändning, sedan måttlig och efter den kommer den psykiska och värsta jävla avtändningen som finns då allt är nattsvart.

    Min upplevelse är att inget alls biter på den eller lindrar det minsta. Tyvärr. Under den första akuta fysiska avtändningen hjälpte Xanor mig bäst, även om det blev lååångt från smärtfritt. Hade inte kunnat sova utan dem.

    Men sådant här är självklart individuellt och beror också delvis på hur höga doser man är uppe i. Själv var jag uppe i 800 mg (minst, per dos) och försökte sluta många gånger innan jag insåg mig besegrad och var tvungen att söka hjälp genom LARO-behandling.


    Jag tror dig. Utifrån vilka doser en legat på och hur länge har nog en stor betydelse i det stora hela.

    Idag känner jag av rejält mycket av atn, och då var det ca 36 timmar sedan jag tog sista Lyrican Så att fortsätta med Lyrican till dag 6 (i mitt fall) och sedan trappa ut, hade nog varit mest effektivt.

    Men livet kommer inte bli lättare psykiskt, enligt mig är den värst, totalt vidrig.

    Personligen vill jag inte söka mig till Laro.
  • Kexsmula
    Anonym (Fru&mamma) skrev 2021-01-20 17:36:24 följande:

    Jag tror dig. Utifrån vilka doser en legat på och hur länge har nog en stor betydelse i det stora hela.

    Idag känner jag av rejält mycket av atn, och då var det ca 36 timmar sedan jag tog sista Lyrican Så att fortsätta med Lyrican till dag 6 (i mitt fall) och sedan trappa ut, hade nog varit mest effektivt.

    Men livet kommer inte bli lättare psykiskt, enligt mig är den värst, totalt vidrig.

    Personligen vill jag inte söka mig till Laro.


    Förstår att det tar emot att söka till LARO, jag ville verkligen inte det egentligen men det var enda alternativet för mig eftersom jag råkade ut för många olyckor under den psykiska avtändningen (som oftast varar i ett år!) och fick totalflippar under den tiden och kunde inte kontrollera mig själv. Eftersom allt var nattsvart hittade jag på dumheter, käkade bl. a. en karta Palexia då läkaren sa att det var ungefär samma som Oxycontin bara mildare. Vilket jag litade på och eftersom jag tagit såna enorma mängder Oxy och Tramadol (det sistnämnda hjälpte inte ett skit trots att jag tog hela kartor åt gången) tog jag den och fick helt sjuka oförberedda hallucinationer. Jag trodde att det var massa folk i lägenheten, fick för mig att jag pratade i telefon med människor jag inte pratade med. Fick panik över alla okända människor i min lägenhet och bröt ihop, grät och frågade min sambo om det var på riktigt eller inte. Fick för mig att min bror väntade utanför och att jag skulle gå ut. Min sambo hejdade mig i rättan tid dock och tvingade mig att ligga i sängen och fick passa mig.

    Vem vet vad som hänt om jag gick ut, det var mitt i natten och jag bor i ett skumt område. Stal också min demente morfars Heminivrin och tog 4-5 st åt gången och somnade på toaletten en gång, ramlade hela tiden och fick åka in till akuten två gånger vid separata tillfällen för att sy då jag ramlat så illa att jag slog upp ena ögonbrynet en gång och andra fick jag en jättebula (största jag någonsin sett), det såg ut som ett blodbad eftersom jag small i framhuvudet i datorbordets kant.

    Jag grät på inskrivningssamtalet då jag vet vilka fördomar som cirkulerar för oss som går på LARO och ville inte bli stämplad som missbrukare. Men det var det bästa beslut jag någonsin fattat i mitt liv och jag hade inte levt idag om jag inte börjat. Har en närstående som fick professionell hjälp att trappa ner och försökte under lång tid, vilket endast resulterade i att han provade andra droger istället (möllehjul, köpte massor av Xanor och tom heroin). Han var nere på ca 80 mg mot slutet av sin nedtrappning sedan tvingade jag honom att söka till min mottagning om han ville att jag skulle fortsätta stötta honom. Han klarade det uppenbarligen inte och mådde bara sämre och sämre, tror han hade varit död i en heroinöverdos idag annars.
Svar på tråden Missbruk av opiat, någon mer?