• Jemp

    Slippa genuspedagogik i skolan

    Liljan3 skrev 2020-04-29 23:00:36 följande:

    Hej!

    Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)


    Nä det får man väl verkligen hoppas att ni inte kommer ifrån. Varför vill ni begränsa ert barn så?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 07:35:40 följande:

    Tyvärr men har inte tid att ödsla på detta. Jag inhämtar synpunkter från dem jag uppfattar förstår min frågeställning, allt annar är slöseri på energi i detta fall. Allt gott :)


    Du verkar ha missförstått väldigt mycket kring vad dessa frågor handlar om.
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 07:44:12 följande:

    Tvärtom vill vi att våra barn ska få en så objektiv och vetenskapligt präglad skolgång som möjligt, fritt från ideologisk pådyvling så långt det går. Så du har nog missuppfattat det hela :)


    Men han ska inte få utveckla sina mjukare sidor, tex omhändertagande? Han ska inte få lära sig att det är ok att visa känslor? Att han får ha på sig vad han vill, leka med det han vill? Inte lära sig att ta hand om sig själv (hushåll) utan hellre ha en utbränd fru i framtiden? Inte lära sig om sin tids livsförutsättningar, trots att det blir hans generation som ska arbeta med att lösa det?

    Vilken vetenskap är det du vill se mer av i skolorna? Inte naturvetenskap, för klimatet ska inte diskuteras. Inte samhällsvetenskap, i alla fall inte kring de (vetenskapliga) fördelarna med jämställdhet eller nåt om hur vi anpassar samhället till nya villkor (klimatet och det det medför).

    Historia, men utan att ta med sig lärdomar i nutid? Och inget om kvinnorättskamp?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:02:50 följande:

    Var har jag påstått att det är skillnad på folk? Projicera inte dina egna föreställningar på mig tack. Du tar upp en massa saker jag aldrig har påstått och som är helt irrelevanta i sammanhanget, får be dig att hålla dig till sakfrågan om du vill kommentera. Det jag menar är att man i svenska skolan idag lär ut saker som om de vore självklara fakta utan att ta in alternativa perspektiv, det gäller exempelvis klimatpolitik bl a. Där är forskarna ganska oense men det är inget man belyser. Man ser på saker tämligen svartvitt kan jag tycka och det är där jag önskar en mer nyanserad hållning där skolan inte hjärntvättar barn till att det bara finns ett rätt. Snälla, behåll dina angrepp för dig själv, de tillför inget i sammanhanget.


    Vilken vetenskap vill du lära ut där forskarna är mer ense?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:15:00 följande:

    Din syn på traditionell vetenskap är väldigt smal. Var har jag påstått att han inte ska få göra allt det du radat upp? Du tar dina egna fördomar och klistrar på mig, får be dig att hålla dig till sakfrågan. Vår son är en tryggt anknutet älskat barn vars föräldrar vill honom det bästa, det vill nog alla föräldrar. Han har en stor stabil familj som ger honom känslomässig trygghet på alla områden. Det är inte det frågan gäller. Återigen. Vi söker efter en skola där man fokuserar på traditionell kunskap och inte åsiktspådyvling av olika slag kring hur man ska tycka i politiska frågor. Det är en privatsak. Där vägleder vi honom på det sätt som vi anser bäst och det tillstå varje förälder att göra, och det gör nog alla föräldrar, med- eller omedvetet.

    De vetenskaper/kunskaper jag avser är tex språk, matematik, musik, litteratur och andra klassiska discipliner som jag anser svenska skolan försummat till stor del och ersatt med flum.


    Fördomar? Jag tar upp sådana saker du inte vill se i hans skola: genuspedagogik, jämställdhet och klimatförändringar. Det är det jag skrivit som är syftet, inte att alla killar ska bli påtvingade klänning.
  • Jemp
    CEZ skrev 2020-04-30 11:42:51 följande:

    Jag ska försöka ge ett annat perspektiv på saken:

    Grundtanken med svenska skolan är att elever ska utveckla sina vetenskapliga förmågor. Jag är lärare och fokuserar på att mina elever ska utveckla förmågor som att byta/se saker ut flera perspektiv, jämföra och kontrastera, belägga och värdera, orsak och konsekvens, källkritik och ifrågasättande. För mig att detta bland det viktigaste jag kan lära mina elever! Dessa förmågor är också mål i kursplanen vilket innebär att alla elever måste lära sig dessa förmågor (i varierande grad beroende på betyg givetvis). Högre betyg innebär bland annat att eleven har en högre grad av nyanserat tänkande.

    Jag tänker att även om din son går i en "vanlig" skola så är det inte så att han indoktrineras utan tvärtom lär sig att problematisera och tänka självständigt. Ni som föräldrar kan också hjälpa honom hemma genom att diskutera skolämnen och belysa andra perspektiv på frågor.

    Ex. Under en lektion med mina elever i åk 9. som behandlade just miljö och klimat så diskuterade vi konsekvenser av flygskatten. Vilka effekter är det tänkt att flygskatten ska ha på samhället och varför? Eleverna fick se en intervju med en känd nationalekonom som diskuterade ur ett nationalekonomiskt perspektiv, därefter fick de själva fundera vilka konsekvenser som kan uppstå, globalt sett, ur både ett ekonomiskt perspektiv och ett socialt perspektiv. Inget värderande eller tyckande, utan resonerande och gärna i flera led. "Detta kan leda till detta, som i sin tur leder till detta". Och sedan kan jag som lärare problematisera ännu mer och ställa frågor/ta in fler perspektiv saker som eleverna inte tänker på för att utveckla sitt tänkande ännu mer.

    Vår gemensamma slutsats blev att flygskattens effekt på miljön måste ställas mot både ekonomiska och sociala konsekvenser och att personliga värderingar spelar in huruvida man tycker det är bra eller inte.

    Med fokus på förmågor och inte fakta så får eleverna en vetenskaplig grund att stå på, oavsett ämne och de kommer själva kunna sortera vad som är relevant. De kommer också lära sig att inte se svartvitt på saker utan automatiskt nyansera och problematisera ny fakta.

    Att elever ifrågasätter ämnesstoffet på ett sakligt och vetenskapligt sätt skulle jag se som en riktig vinst!


    Bra och tydligt inlägg!
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 11:45:18 följande:

    Nja, jag håller inte helt med, tycker jag varit rätt tydlig med min avsikt ovan :)


    Jag är genuint nyfiken på vad det är du vill undvika, specifikt?

    Att hitta en skola som inte benämner alla hen, tvingar din son att gå i klänning eller tvingar ut honom att demonstrera med Greta är hur lätt som helst.

    Att hitta en skola som inte diskuterar klimat, genus eller homosexualitet/allas lika värde har jag fortfarande inte förstått varför du vill?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 12:01:07 följande:

    Ok, jag ska ge dig ett exempel som jag tycker är tydligast. T.ex. ställningstagandet att kallas sig "feminist". Idag anses man otroligt avvikande om man inte kallar sig feminist. Jag har flera bekanta vars barn blivit påhoppade offentligt av lärare för att de inte tillägnar sig den feministiska doktrinen om kvinnligt offerskap och att detta på något sätt skulle bero på "vita mäns patriarkat". Det är helt enkelt ett narrativ som är så gravt förenklat och detta säljer man till ungdomar. Missförstå mig rätt, jag är för att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, samma sociala rättigheter. Det ror jag vi alla är. Det är INTE det frågan gäller. Men jag är också för att kvinnor och män ska få ha frihet att välja OLIKA och att detta ska vara helt ok. Kvinnor som kanske själva VÄLJER att vara föräldralediga länge och kanske tar konsekvensen av att arbeta deltid med lägre lön som följd. Detta motarbetar man man enormt idag, för att politiker anser det vara fel. Jag motsätter mig att allt miltant måste vara exakt lika kvinnor och män emellan. Möjligheterna bör vara densamma (åminstone bör vi eftersträva det så långt det går) men jag tycker friheten att välja ska gå först. Kvinnor och män kanske värderar olika saker i livet vilket får följden att de väljer olika vägar i arbetssammanhang, och det ger även avtryck i saker som tex lön. Hela denna analys tar man inte med i den feministiska diskussion utan man basunerar ut på en så banal nivå att det finns ett förtryck mot kvinnor specifikt som är orsakat av män, och detta är en lögn. Förtryck finns i alla former i alla delar av världen och har så gjort i alla tider, riktat mot både män kvinnor, unga, gamla och nationaliteter. Det finns inget dolt patriarkat som konspirerar mot kvinnor och vill hålla kvinnor borta från styrelseposter. Och det är sådana här frågor som dagens feminism helt har tappat fattningen kring. Den har blivit helt rabiat och onyanserad. Och detta är bara ett exempel av många som jag är kritisk till vad gäller tex genuspedagogik. Därför känns t.e.x dagens feminism väldigt främmande för mig, för att den är så otroligt enögd och simpel. Därav min ovilja till att mitt barn ska dras in i sådana ideologier. Jag vill att han ska lära sig resonera och analysera saker sakligt och utan den typen av värdering och det missar man på många håll idag. Vi vill hitt en skola där man inte har förutbestämda åsikter om vad som är "rätt" och "fel" att tycka. Man ska få kalla sig feminist om man vill men man ska också ha friheten att inte göra det, och både ska vara lika ok.


    Du har missat stora delar av analysen. Däribland hur normer påverkar våra "individuella" val, hur samhället påverkas av hur kvinnor i högre utsträckning är hemma med barnen, hur maktstrukturer i världen ser ut och påverkar oss.

    Självklart ska barn och ungdomar få dra egna slutsatser och inte tvingas bekänna sig till någon uttalad ideologi. Som sagt, det lär vara lätt att hitta. Men kunskapen kring samhällsstrukturer är viktig och att själv få välja, opåverkad av normer, är eftersträvansvärt.
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 13:44:25 följande:

    Om vi nu ska deviera från den ursprungliga sakfrågan. Så som jag ser det från min samlade erfarenhet är att man tillskriver sociala strukturer en oproportionerligt stor del i förklaringen till denna "ojämlikhet". Visst bör man tillmäta samhällsfaktorer viss del men det har blivit på bekostnad av individuella faktorer. Och visst, vill man leva med den offerkoftan så är det var och ens rätt, men det är inget jag vill uppmuntra hos mina barn och något jag aktivt kommer motverka då jag inte ser något gott komma ur det. Folk har faktiskt ett val också som de måste få kunna ta ansvar för. Jag uppmuntrar hellre till eget ansvar och att hjälpa mina barn själva forma sin identitet i samspel med oss föräldrar och släkt. Feminismen marknadsför en bild av kvinnor som offer i ett förtryckande patriarkat när de i själva verket tillhör en av de mest priviligerade grupperna i världen. Jag säger inte att det alltid varit så, men så är det nu och det förbises ofta helt. Jag tror det skapar bittra kvinnor och frustrerade män i längden, frustration och psykisk ohälsa i värsta fall. Då tycker jag feminismen säljer en stor lögn som unga män och kvinnor bygger sin identitet på, det får konsekvenser för deras egen upplevda roll och påverkansmöjligheter, jag vill inte att min son ska matas med en sådan bild helt enkelt då jag finner den osann i bästa fall, direkt destruktiv i värsta fall. Det här perspektivet är f.ö. väldigt svenskt och inget stora delar av världen identifierar sig med vilket snarare säger något om Sverige och dess rigida sätt att se på dessa frågor. Feminismen har helt enkelt muterat till något extremt och oigenkännligt i mina ögon och jag vet många som är av den åsikten men som inte vågar yttra det, av rädsla för repressalier och socialt stigma.

    Men som sagt, det finns mycket mer att ta upp, detta är bara ett axplock. Och som sagt, jag skulle vilja ha ett utbud av flera alternativ, dvs att kunna ha möjligheten att välja en skola med ett annat synsätt, nu måste alla ha samma likformiga "värdegrund" och det vänder jag mig emot, jag är för valfrihet och mångfald vad gäller detta, man ska kunna välja en skola som ligger nära ens eget synsätt, jag tycker inte det är en orimlig förväntning.


    Att se, och problematisera, samhällsstrukturer behöver inte hänga ihop med offerkofta eller att inte se sina påverkansmöjligheter. Tvärtom!

    En anledning till att jag reagerar på dina inlägg är nog delvis för att jag också varit negativt inställd till offerkoftan, men ju mer insatt jag blivit desto mindre del ser jag att den är.

    Ingen av de mer "aktiva" feministerna i Sverige som jag känner förnekar att de är priviligierade: som boende i Sverige, som ofta högutbildade och ibland vita. Men på samma sätt ser de också andra strukturer, som hur patriarkat fortfarande formar samhället och våra normer, samt hur normer i sin tur påverkar våra individuella beslut. Och ja, patriarkat finns även i Sverige. Mycket som omedvetna normer och fördomar snarare än medvetna, illasinnade beslut.

    Jag tycker det är bra att både åsiktsfrihet och jämställdhet (kön/sexualitet/ursprung/religion osv) står med i läroplanen.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:09:34 följande:

    Men inget ifrågasättande om det finns en global uppvärmning eller om det är människors fel. Eller om det förekommer så avvisas det. Eller varför vänsterns enda svar på problem är högre skatter och varför myglande politiker ska ta hand om folks pengar. Och enligt din egen ideologi är det skandal om inte avvikande får precis lika mycket tid eller uppmärksamhet. Men inte då. När det handlar om avvikande åsikter så blir det inte lika mycket tid, eller hur?

    Inse att du jobbar i DDR.


    Har man slutat undervisa om politik, hur det fungerar och ungefär vad de står för? Illa om man förespråkar vänstern i undervisningen och ännu mer om det är utan info. Men jag anar att så inte är fallet.

    I klimatundervisningen har det i alla fall tidigare diskuteras motsättningar, kritik och vad vi gör respektive inte gör åt det. Det blur ju dock svårt att ta upp i ts önskade undervisning eftersom det inte ska diskuteras klimat. Med tanke på den starka bevisningen ska ju däremot såklart inte fokuset ligga på OM den sker eller är antropogen, utan förmedla varför, vad vi kan göra och hur det påverkar världen.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan