• Barbro45

    Det här med att mysa

    Vad betyder ordet mysa idag? Jag har rätt ofta, här på Familjeliv, sett att det används i betydelsen ha sex. För mig innebär mysa att man har trevligt tillsammans, se en film, tända en brasa, äta något gott. Något lugnt, utan krav. Jag tror att det är en åldersskillnad här. Det kan ju bli lite konstigt om barnet berättar för sina föräldrar att jag och morfar myste i går kväll.

  • Svar på tråden Det här med att mysa
  • Magical

    Det verkar vara så att det mer och mer har just betydelsen av att ha sex. För mig är det precis som du skriver, något mysigt man gör, kan vara att se en film och sitta nära i soffan. 

    Jag lärde mig den "hårda" vägen när jag först skulle nätdejta och skrev just att jag bl.a annat gillade att mysa i soffan. Fick raskt ändra när jag insåg att det var karlar som hörde av sig som tolkade det som att jag ville ha sex i soffan! Herre gud tänkte jag när jag förstod. Om jag nu hade velat det så hade jag nog inte skrivit det så rakt ut i min dejtingprofil ändå. "vad tänker de om mig", tänkte jag Drömmer

  • Magical

    Det kanske delvis är en omskrivning från "Netflix and chill" som betyder att man ses för att se film och mysa = ha sex.

    Jag gissar bara. 

  • Fjäril kär

    Mysa är för mig ett slags hittepåord i samma kategori som tjejmage, föris, mellis etc. Det är ett ordval av någon som inte vågar skriva sex.

    Jag blir provocerad av att omskriva sex till mysa.

    Ser det ständigt här på sajten... När ska vi mysa vid ägglossning, när mannen och jag har mys så... Det gör ont i snippan vid mys...

    Vilket blir generalfel vid problem.. Jag vill mysa men han vill bara ha sex... Ehh va?

    För i helvete säg vad du menar! :-\

  • Bjoer

    Det är kontextberoende. Generell betydelse är att typ ligga och skeda i soffan och kolla på film, eller den typen av aktivitet men givetvis kan det betyda andra saker, precis som alla andra ord, i rätt kontext.

  • flygrl
    Barbro45 skrev 2020-05-29 08:52:45 följande:

    Vad betyder ordet mysa idag? Jag har rätt ofta, här på Familjeliv, sett att det används i betydelsen ha sex. För mig innebär mysa att man har trevligt tillsammans, se en film, tända en brasa, äta något gott. Något lugnt, utan krav. Jag tror att det är en åldersskillnad här. Det kan ju bli lite konstigt om barnet berättar för sina föräldrar att jag och morfar myste i går kväll.


    För mig betyder mysa typ samma som för dig och jag är 22. Jag myser ofta med min katt, med mina syskon, mina föräldrar eller mina polare och det handlar absolut inte om nåt sexuellt utan om att ha det...mysigt helt enkelt. Inget annat. Visst kan man mysa med en kille/man men sex däremot är inget jag associerar till just mys.
  • Barbro45

    Skönt att jag inte är ensam om min tolkning av ordet. Var rädd att jag inte hängt med i språkets utveckling. Undrar just hur de som använder ordet synonymt med sex säger när de ska mysa på det sätt som vi här tänker oss.

  • Physalis

    För mig har ordet samma betydelse som för dig ts. Men harmärkt att vissa använder mysa istället för sex här på forumet. Kanske är det som fjäril kär säger, att det är pinsamt att skriva "sex", kanske kan någon som använder ordet förklara.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Det här med att mysa