• jag är den jag är

    Varför "snuttar" vår katt?

    Hej allihop!

    För ett år sedan fick min mammas katt ungar. Vi valde en av dem och tog hem henne till oss när hon var 14 veckor gammal.

    Innan dess var vi och hälsade på ofta så att hon skulle lära känna oss. Vi tog också hem henne till oss ett par gånger för att hon skulle lära känna våra äldre katter (vi har två honor sedan tidigare, 13 år gamla). De gångerna stannade  hon ca 1 timme och sedan fick hon åka hem till sin mamma igen.

    När hon var 14 veckor gammal tog vi hem henne för gott. Vi upplevde att det funkade bra. Visst var hon lite ängslig i början, men ändå väldigt lekfull och kontaktsökande. 
    När det gäller de äldre katterna så funkade det också bra. De var avvaktande i början, men så småningom hittade alla sin plats i familjen.

    Under hennes allra första veckor hos oss så var det jag som var hemma med henne, och jag var hemma hos henne dygnet runt. 
    Sedan började jag jobba, men eftersom jag jobbar nära hemmet så kunde jag ändå gå hem till henne ett par gånger om dagen och se till henne. 

    Nu behöver jag inte göra det längre för allt funkar bra. 
     
    Men nu till min fråga; Det är så att redan från allra första början så har hon tytt sig till mig (förmodligen för att jag var hemma med henne den första tiden).
    Och hon kryper alltid upp i min famn och borrar in ansiktet i min hals, och där börjar hon "snutta" och slicka och dregla (så jag blir alldeles blöt). 
    Samtidigt trampar och "kloar" hon med framtassarna. 
    Tänk er en kattunge som diar sin mamma, så beter hon sig.
    Jag trodde att det skulle upphöra när hon blev äldre, men nu är hon ett år och verkar inte ha några tankar på att sluta.

    Det är enbart på mig hon gör så, inte på någon annan i familjen.

    Det gör mig ingenting, det är faktiskt ganska gosigt (förutom dreglet då....). 
    Men jag funderar på varför hon gör på det viset?

    Jag har haft katt i nästan hela mitt liv, och ingen av mina tidigare katter har betett sig på det viset.

    Är det någon som har en idé om vad hennes beteende beror på?

    Alla våra katter är utekatter, om det är av någon betydelse.

  • Svar på tråden Varför "snuttar" vår katt?
  • Mascaraklumpar

    Jag vet inte, men jag har haft en katt (en siames) som gjorde precis likadant och det fortsatte hela livet. Han flyttade hem till oss när han var 8 veckor (inte mitt beslut, jag var bara ett barn då) och jag har alltid antagit att det berodde på att han inte fick vara hos sin mamma tillräckligt länge, men så är det ju inte i det här fallet. Han tuggade även sönder kläder vilket jag också trodde hängde samman med snuttbehovet, men det är tydligen en vanlig störning hos siameser och burmakatter lärde jag mig precis nu när jag googlade. Vad är din för ras?

  • jag är den jag är
    Mascaraklumpar skrev 2020-07-24 13:38:09 följande:

    Jag vet inte, men jag har haft en katt (en siames) som gjorde precis likadant och det fortsatte hela livet. Han flyttade hem till oss när han var 8 veckor (inte mitt beslut, jag var bara ett barn då) och jag har alltid antagit att det berodde på att han inte fick vara hos sin mamma tillräckligt länge, men så är det ju inte i det här fallet. Han tuggade även sönder kläder vilket jag också trodde hängde samman med snuttbehovet, men det är tydligen en vanlig störning hos siameser och burmakatter lärde jag mig precis nu när jag googlade. Vad är din för ras?


    Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för ras. Mamman är en "hittekatt" som kom till mina föräldrar förra sommaren. Då var hon redan dräktig. Vi vet inte vem pappan till ungarna är, men mamman är ganska långhårig och ser ut att ha någon form av " raskatt" i sig.

    Vår lilla dam är dock ganska korthårig, så förmodligen var väl pappan korthårig.
  • krocko15

    Jag har haft 2 honkatter som gjort precis samma sak. Den ena togs för tidigt från sin mamma och var ganska liten när hon kom till oss. Den andra var dock lite över 12 veckor men hade ändå samma beteende, dock snuttade hon på sin bror och inte på människor. Han brukade få två stora hål i sidorna av allt snuttande så vi försökte ta bort henne och distrahera henne när hon började. Fast så fort vi inte var där för att säga till henne satte hon igång igen, detta beteende försvann när hon blev äldre, kanske runt halvåret eller så. Tror att det handlar mycket om trygghet för dem. 

  • jag är den jag är
    krocko15 skrev 2020-07-25 01:39:03 följande:

    Jag har haft 2 honkatter som gjort precis samma sak. Den ena togs för tidigt från sin mamma och var ganska liten när hon kom till oss. Den andra var dock lite över 12 veckor men hade ändå samma beteende, dock snuttade hon på sin bror och inte på människor. Han brukade få två stora hål i sidorna av allt snuttande så vi försökte ta bort henne och distrahera henne när hon började. Fast så fort vi inte var där för att säga till henne satte hon igång igen, detta beteende försvann när hon blev äldre, kanske runt halvåret eller så. Tror att det handlar mycket om trygghet för dem. 


    Ja, jag har nog tänkt att det hela handlar om trygghet på något sätt. Jag blev väl hennes trygghet eftersom det var jag som var hemma med henne de första veckorna efter att hon kommit till oss.

    Men jag trodde att beteendet skulle avta när hon blev äldre, men det har det inte gjort. Hon fortsätter att "snutta" på min hals.

    Det gör mig som sagt ingenting, det är gosigt (om hon bara kunde låta bli att dregla...).

    Jag är bara nyfiken på vad det kan bero på.
  • Anonym (T)

    Du skrev att ni tog hem henne någon timme ibland medan hon fortfarande var med mamman. Var den väldigt ung då? Tänker om det kanske kan ha satt spår. 


     

  • jag är den jag är
    Anonym (T) skrev 2020-07-26 12:18:39 följande:

    Du skrev att ni tog hem henne någon timme ibland medan hon fortfarande var med mamman. Var den väldigt ung då? Tänker om det kanske kan ha satt spår. 


     


    Nej, väldigt ung skulle jag inte säga. Vi började ta hem henne någon timme då och då när hon var runt 10 veckor. 
    Och sedan tog vi som sagt hem henne för gott när hon var 14 veckor.
Svar på tråden Varför "snuttar" vår katt?