• 13trrubbel

    Amningskläder

    Hej!

    Jag har lite idéer kring amningskläder då jag tycker det finns ett dåligt utbud där priserna inte är skyhöga och då är de inte heller så snygga eller praktiska eller tåliga... Håller någon med? så jag har några frågor som jag skulle vara så tacksam för om jag får svar på av er, så jag får bekräftat att behovet verkligen finns där. Svara på alla eller bara de enstaka ni är bekväma med:

    Mammor! Jag behöver er hjälp att svara på några frågor om du ammat eller ammar.

    Svara så många frågor du vill.

    Kläder som är just för amning:

    Vad tycker du saknas när det kommer till amningskläder?

    Föredrar du mönstret eller enfärgat?

    Om du tycker om kläder med mönster, vad för mönster föredrar du?

    Figursytt eller löst sittande klädesplagg?

    Vilken storlek har du/hade du under amning perioden?

    Hur många storlek gick du upp under amningen?

    Vad tycker du är ett "bra pris" för amningskläder?

    Vad är viktigt för dig med amningskläder?

  • Svar på tråden Amningskläder
  • Anonym (S)

    Detta är nu inte svar på dina frågor kanske...

    Men för det första. Kläder som går att amma i men som faktiskt även kan användas efter amningsperioden.

    Jag hittade märket seraphine. De har en väldigt bra lösning med dragkedjor, vilket är en fördel för den som inte vill ha urringat, omlott eller liknande

  • Anonym (D)

    Vad tycker du saknas när det kommer till amningskläder?

    - Fina kläder som inte skriker amningskläder. Samma gäller för övrigt gravidkläder. Sen är utbudet allmänt litet.

    Föredrar du mönstret eller enfärgat?

    - Både och.

    Om du tycker om kläder med mönster, vad för mönster föredrar du?

    Blommigt med klara somriga färger.

    Figursytt eller löst sittande klädesplagg?

    - Både och men inte åtsittande kring magen, som kanske inte ser helt ut som man önskar efter graviditeten.

    Vilken storlek har du/hade du under amning perioden?

    - XS.

    Hur många storlek gick du upp under amningen?

    - Inga.

    Vad tycker du är ett "bra pris" för amningskläder?

    - Så billigt som möjligt. Absolut inte dyrare än vanliga kläder på typ H&M.

    Vad är viktigt för dig med amningskläder?

    - Att de går att använda efter att man slutat amma. I övrigt samma som med alla kläder - att de inte är genomskinliga, inte för korta (om det handlar om t.ex klänningar), inte u-ringade, fina, smickrande för kroppen och bekväma.

  • syntharen

    Vad tycker du saknas när det kommer till amningskläder?

    Sommarkläder

    Föredrar du mönstret eller enfärgat?

    Enfärgat, tycker oftast gravid/amnings-kläder är mönstrat, lite som tantkläder

    Om du tycker om kläder med mönster, vad för mönster föredrar du?

    Modernt, grafiskt mönster i så fall

    Figursytt eller löst sittande klädesplagg?

    Både och, får gärna var figursytt men med lite rynkor över magen för att dölja fluffet som kan vara kvar efter graviditeten

    Vilken storlek har du/hade du under amning perioden?

    S, M och L beroende på vilket märke

    Hur många storlek gick du upp under amningen?

    Gick inte upp någon storlek under amningen

    Vad tycker du är ett "bra pris" för amningskläder?

    150 kr för en enkel T-shirt, 200-300 kr för en tröja och 400-500 kr för klänning

    Vad är viktigt för dig med amningskläder?

    Att dom även funkar efter man slutat amma

  • Anonym (...)

    Klassiskt feltänk, en behöver inte speciella kläder för att amma.

    alla blusar/tröjor som går att dra upp funkar bra, om en inte vill visa magen så räcker ett spagettilinne/amningslinne under.

    skjortor, skjortklänningar och alla klänningar där linningen går att dra ner lite funkar super.

    köpte typ 4 st amningsbh och 4 st amningslinnen. Ammade i tre år. Inga speciella kläder behövs.

    kommer göra likadant nu med nästa barn.

  • Anonym (Milla)

    Älskade amningslinnen (alltså såna man inte behöver ha behå under också). Men de är typ alltid svarta eller vita och vitt är inte min färg. Blå, gröna och lila hade jag gillat. Plus att de oftast var i kortaste laget, hade gärna haft riktigt långa, en bra bit ner på höften.

  • Mascaraklumpar

    Kläder som är just för amning:

    Vad tycker du saknas när det kommer till amningskläder?

    Vet inte. Har ammat två barn men aldrig använt några speciella kläder. När jag var gravid längtade jag efter min gamla garderob, och att köpa och använda ännu en tillfällig uppsättning kläder i kanske 6 månader var inget jag hade lust med. Så jag använde mina vanliga toppar med ett linne under. Amnings-bh använde jag alldeles i början men inte så länge. De var obekväma som jag minns det.

    Föredrar du mönstret eller enfärgat?

    Enfärgat

    Om du tycker om kläder med mönster, vad för mönster föredrar du?

    Figursytt eller löst sittande klädesplagg?

    Figursytt!!

    Vilken storlek har du/hade du under amning perioden?

    Använde 36 hela tiden. I början satt kläderna ganska tight och mot slutet av amningsperioden på tok för löst.

    Hur många storlek gick du upp under amningen?

    Hade storlek 36 innan graviditeten. I bröststorlek gick jag upp en kupstorlek under graviditet och amning.

    Vad tycker du är ett "bra pris" för amningskläder?

    Beror ju på kvalitet och design, men inte dyrare än motsvarande som inte är ett amningsplagg.

    Vad är viktigt för dig med amningskläder?

  • syntharen
    Anonym (...) skrev 2020-08-23 16:28:18 följande:

    Klassiskt feltänk, en behöver inte speciella kläder för att amma.

    alla blusar/tröjor som går att dra upp funkar bra, om en inte vill visa magen så räcker ett spagettilinne/amningslinne under.

    skjortor, skjortklänningar och alla klänningar där linningen går att dra ner lite funkar super.

    köpte typ 4 st amningsbh och 4 st amningslinnen. Ammade i tre år. Inga speciella kläder behövs.

    kommer göra likadant nu med nästa barn.


    Jag håller med, fast i vissa lägen tycker jag det var/är praktiskt med amningströjor med typ nån lite ficka man kunde öppna upp och dra fran bröstet. Ibland blev det knöligt att behöva dra upp tröjan. Och på sommaren var det för varmt att ha dubbla lager med linne under T-shirt.
Svar på tråden Amningskläder