• Sackolina

    Vore det dumt av oss att skaffa en katt?

    Vi är en familj med två barn på 2 och 7 år som bor i radhus i central stadsdel i en mellanstor svensk stad. Vi bor med "baksidan" nära en ganska hårt (speciellt i rusningstid) trafikerad 50 väg men framsidan mot radhusområdet och nära stora parker/grönområden och skog. Eftersom vi bor centralt i radhus/villaområde så finns trafik runt omkring oss men den väg som oroar allra mest är såklart den trafikerade 50 vägen. Grannar i våran samfällighet har katt och de tycks mest röra sig ute i parkområdet, vi bor dock i längan närmast vägen.

    Våra barn fullkomligt älskar katten och vår lilla 2 åring gör allt i sin makt för att få chans att kela med grannkatter i området. Vi har börjat fundera eller pratat om att det vore mysigt om vi kunnat ha en egen men räknat bort det lite just på grund av att vi oroar oss för trafiken och anser att katter ska ha möjlighet till utevistelse. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vore det dumt av oss att skaffa en katt?
  • Mortiscia80

    Visst kan ni ha katt, men då får den vara innekatt och bara gå ut i koppel. Om man bor som er brukar jag konstatera att visst kan man släppa ut dem, om man inte har något emot en platt katt.

    Utöver det får ni fundera på hur det funkar med småbarn, alltså att den yngsta kanske borde få bli lite äldre innan. Det är inte alltid det blir så bra nämligen men ju äldre barn, desto bättre.

  • Kodia

    Några bekanta bor i villa men vill inte släppa ut sina katter, så de har liksom en utebur till dem längs fasaden. (tänk som en hönsgård, med nät runtom, saker att klättra på, osv. Jag tror de kommer ut dit när de vill via en kattlucka.

  • GöstaPetter

    Vad är problemet? Så länge katten är innekatt/har kontrollerad utevistelse (koppelpromenader eller innätad utegård) så har omgivande trafik ingen betydelse.

  • Sackolina

    Tack för era svar. Vill dock inte ha en katt att gå med i koppel utan då avstår vi nog hellre. Vi vill kunna låta katten vistas ute på egen hand eftersom vi anser att det hör till kattens rättigheter (vet att många tänker olika) men tycker tyvärr synd om innekatter. Tänkte mer om det är möjligt att katten själv lär sig att trafik är farligt, att inte gå ner till 50vägen som är som en huvudled upp till området och istället kan lära sig hålla till i de grönområden som finns här också. Är dock inte helt med på hur man lär en katt vart den bor men tänker att det får vi i så fall läsa på om.

  • caveat emptor
    Sackolina skrev 2020-08-23 10:23:40 följande:

    Tack för era svar. Vill dock inte ha en katt att gå med i koppel utan då avstår vi nog hellre. Vi vill kunna låta katten vistas ute på egen hand eftersom vi anser att det hör till kattens rättigheter (vet att många tänker olika) men tycker tyvärr synd om innekatter. Tänkte mer om det är möjligt att katten själv lär sig att trafik är farligt, att inte gå ner till 50vägen som är som en huvudled upp till området och istället kan lära sig hålla till i de grönområden som finns här också. Är dock inte helt med på hur man lär en katt vart den bor men tänker att det får vi i så fall läsa på om.


    Om katter hade vett nog att undvika trafik hade det knappast varit så många påkörda katter som det faktiskt är. Har man inte rätt omständigheter för att ha utekatt med helt fri utevistelse får man helt enkelt avstå. Eftersom ni inte är beredda att hålla en blivande katt säker genom ovannämnda förslag (koppel, innätad bur) borde ni verkligen fundera på om katt är lämpligt för er familj. Det finns ju andra husdjur man kan skaffa...
  • Magical
    Sackolina skrev 2020-08-23 10:23:40 följande:

    Tack för era svar. Vill dock inte ha en katt att gå med i koppel utan då avstår vi nog hellre. Vi vill kunna låta katten vistas ute på egen hand eftersom vi anser att det hör till kattens rättigheter (vet att många tänker olika) men tycker tyvärr synd om innekatter. Tänkte mer om det är möjligt att katten själv lär sig att trafik är farligt, att inte gå ner till 50vägen som är som en huvudled upp till området och istället kan lära sig hålla till i de grönområden som finns här också. Är dock inte helt med på hur man lär en katt vart den bor men tänker att det får vi i så fall läsa på om.


    Ni bor inte så att man kan släppa en katt hur som helst, tycker i alla fall jag. Katter lär sig nog till viss del att akta sig, men med tanke på hur ofta man får se bilder på överkörda katter så är det nog en lite naiv förhoppning, det där. 

    Sedan är era barn rätt små. Visst är det mysigt med en gosekatt att kela med men ni vet inte hur länge barnen tycker det är roligt med en katt. Man ska tömma bajslådan osv. Inte bara roligt. 

    Mitt tips är att ni provar med ett lite enklare husdjur först, om ni gärna vill ha ett husdjur, tex en kanin. Vi har kaniner som bor utomhus året runt, tex. 
  • annabellelee

    Vissa katter är smarta och lär sig titta över vägen innan de går över. Andra lär sig det inte.

    Man vet tyvärr inte vilken typ det är förrän det är försent.

  • Deeru

    Jag tycker mer synd om utekatter som kan bli 


    Påkörda
    Tagna av räven
    Slagsmål med svåra skador från andra katter
    Få i sig råttgift
    Vandra iväg och inte hitta hem

    Dessutom finns det så jävla mycket psychos ute som gärna torterar
    en stackars försvarslös katt så nej. Om jag inte bodde mitt ute i ingenstans skulle jag inte släppa ut katten.


    En katt som växer upp som innekatt vet inget annat och det är inget synd om den. Det är skillnad på att tvinga in en katt som redan är van att vara ute jämt.


     

  • Deeru
    Magical skrev 2020-08-23 10:37:39 följande:
    Ni bor inte så att man kan släppa en katt hur som helst, tycker i alla fall jag. Katter lär sig nog till viss del att akta sig, men med tanke på hur ofta man får se bilder på överkörda katter så är det nog en lite naiv förhoppning, det där. 

    Sedan är era barn rätt små. Visst är det mysigt med en gosekatt att kela med men ni vet inte hur länge barnen tycker det är roligt med en katt. Man ska tömma bajslådan osv. Inte bara roligt. 

    Mitt tips är att ni provar med ett lite enklare husdjur först, om ni gärna vill ha ett husdjur, tex en kanin. Vi har kaniner som bor utomhus året runt, tex. 
    Jag har både katt och kanin och tycker nog att kaninen kräver betydigt mer än katterna. (Den bor inne frigående förståss)
Svar på tråden Vore det dumt av oss att skaffa en katt?