• 0337

    Vilken färg passar till ett rosa golv?

    Har ett badrum med rosa mönstrad plastmatta och rosa våtrumstapet. Det finns inget fönster så det blir inget naturligt ljusinläpp. Endast en lampa finns vilket gör att det rosa ger nån slags orange sken där inne. Precis avskyvärt.
    Till saken: Jag ska nu försöka fräscha upp där inne med en minimal budget. Därför får plastmattan ligga kvar men jag vill måla på våtrumstapeten. Hade tänkt mig att måla allt i vitt men hur gör jag för att undvika att förvandla badrummet till en polkagris?

  • Svar på tråden Vilken färg passar till ett rosa golv?
  • LasseBD

    Måla grått!

    Sen finns det nåt rengöringsmedel som ger en helt annan lyster i våtrumsmattor. Hör i din färgaffär! Även om du tycker den är kanonren.

  • Fillibom

    Vet precis vad du menar. Har samma avskyvärda rosa golv och dessutom våtrumstapet med liksom någon slags stora rosa blommor, vilka ser ur som om någon tagit en stor målarpensel och skvätt över hela väggen.
    Resultatet: aprikos-äckelfärg.

    Mitt tips: koordinera allting annat du ställer in i badrummet i en annan färg som du gillar. Jag har ex blå-vita handdukar, blå badrumsmatta, blå pall, blå badlakan etc etc.
    Välj en färg som du gillar (vit är kanske inte bästa valet för det syns ju inte så mycket, mer att annat står fram ännu mer), men kör sedan verkligen allt du ställer in i badrummet i samma färg. Då kommer det att ge effekt.
    Och fixa med belysningen. Ofta kör jag med olika batteriljus, som ger ett milt sken.

  • 0337
    LasseBD skrev 2020-11-16 22:36:06 följande:

    Måla grått!

    Sen finns det nåt rengöringsmedel som ger en helt annan lyster i våtrumsmattor. Hör i din färgaffär! Även om du tycker den är kanonren.


    Ah tack! Det ska jag absolut göra! Även belysningen ska jag se över. Bör gå att både få till starkare sken samt vitare ljus.
  • 0337
    Fillibom skrev 2020-11-16 22:54:26 följande:

    Vet precis vad du menar. Har samma avskyvärda rosa golv och dessutom våtrumstapet med liksom någon slags stora rosa blommor, vilka ser ur som om någon tagit en stor målarpensel och skvätt över hela väggen.
    Resultatet: aprikos-äckelfärg.

    Mitt tips: koordinera allting annat du ställer in i badrummet i en annan färg som du gillar. Jag har ex blå-vita handdukar, blå badrumsmatta, blå pall, blå badlakan etc etc.
    Välj en färg som du gillar (vit är kanske inte bästa valet för det syns ju inte så mycket, mer att annat står fram ännu mer), men kör sedan verkligen allt du ställer in i badrummet i samma färg. Då kommer det att ge effekt.
    Och fixa med belysningen. Ofta kör jag med olika batteriljus, som ger ett milt sken.


    Hu, jag beklagar!
    Jag är lite inne på att måla i två färger, typ vit och beige eller vit och grå bara för att balansera ut det lite, men risken är ju att det ser rörigt ut istället med för mycket färger?
  • meicc

    Jag hade valt vitt eller grått, och en lite kallare nyans på det vita men djupt varmgrå borde också funka bra. Sen hållit allt i samma, duschdraperi, handdukar, en stor badrumsmatta osv.

Svar på tråden Vilken färg passar till ett rosa golv?