Inlägg från: Anonym (Olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika)

    Meningslöst för barn att sova under 1,5 timme på dagen

    Det finns inga generella svar för sånt här. Barn är olika. Vissa mår bäst om de får sova, andra inte. Du får helt enkelt ta hänsyn till vad ditt barn mår bäst av.

    Att "bråka" om sömn är dock helt onödigt, som jag ser det. Behöver man göra det varje gång är rytmen man försöker tvinga på barnet helt enkelt fel för barnet. Vi har ju inre klockor som lite skiljer sig åt. Att gå och lägga sig ska vara skönt och konfliktfritt.

    Min dotter (drygt två) mår klart bäst om hon får sova på dagen. Gärna länge. Men då älskar hon att gå och lägga sig efter lunch, och frågar själv. Visst blir det någon timme senare på kvällen, men det bryr vi oss inte om då hon mår bra av detta och också tycker om att gå och lägga sig på kvällen. 

    Men igen - alla är olika. Gör det som ditt barn och ni mår bäst av.

  • Anonym (Olika)
    Rödtjärnens Anna skrev 2020-11-25 11:53:08 följande:

    Min 3åring sover sällan mlddag hemma, på förskolan ca 15-20 minuters powernap om han vill (oftast lyssnar han på saga och varvar ner, men sover inte). Så har han gjort sen 2 års ålder. Sover han mer, blir han svårsövd på kvällen och är gärna vaken till dess vi vuxna går och lägger oss och då tvingas gå till sängs.

    Har läst artikeln som finns som länk i TS och tycker inte alls den stämmer för mitt barn. Under sommarhalvåret och på helger bor vi på landet där vi är ute/pysslar inne till läggdags och tv inte sätts på (andra skärmar existerar huvudtaget inte i mitt barns liv). Upplever inte att det finns någon som helst skillnad i sömnbehov eller i att söva honom mot hemma där han får se på tv någon timme på tidiga kvällen.

    Alla är ju olika. Jag tror man måste hitta ens eget barns sömnmönster och behov. Först då kan man begränsa sömnen. Orkar barnet vara ute efter förskolan eller engagera sig i aktiviteter inne på eftermiddagen så tycker jag inte att det finns något behov av att sova på dagen.


    En fråga: varför använder du begreppen "söva barnet" och "svårsövd"?
Svar på tråden Meningslöst för barn att sova under 1,5 timme på dagen