• Johan70

    Kyrkoval nästa år, engagerar det dig?

    Det är val i Svenska kyrkan i september nästa år. Kyrkan är en stor del av vårt kulturarv och kyrkan hanterar begravningar och begravningsplatser även för alla som inte är medlemmar i kyrkan. Kommer du att vara aktiv i valet på något sätt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kyrkoval nästa år, engagerar det dig?
  • flygrl

    Då jag är katolik engagerar det mig inte inte jättemycket men jag ser samtidigt på Svenska kyrkan som en del av den stora världsvida kristna kyrkan och är därför mån om det ska gå bra för den. Vi är alla bröder och systrar i Kristus oavsett samfund.

  • Aniiee

    Nope. Jag är inte kristen, inte medlem i Svenska kyrkan (aldrig varit, inte döpt in i den, registrerad i Judiska Församlingen vid födseln) och endast intersserad av religion och dess yttringar som kulturellt fenomen, alla aspekter. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • qvist

    Det är ett intressant val och det är viktigt om man bryr sig om det kulturarv som Kyrkan representerar.

    Det finns fortfarande några politiska partier från riksdagen som också kandiderar i Kyrkan, trots att den är skild från staten: S, Sd, och C. Jag vill inte att de skall vara med och bestämma i Kyrkan, jag vill inte att Stefan Löfven, Annie Lööf eller Jimmie Åkesson skall diktera vad Kyrkan skall tycka.

    Det bästa alternativet mot dem, tycker jag är Borgerligt alternativ, så jag skall rösta på det.

  • Johan70
    qvist skrev 2021-01-08 23:56:04 följande:

    Det är ett intressant val och det är viktigt om man bryr sig om det kulturarv som Kyrkan representerar.

    Det finns fortfarande några politiska partier från riksdagen som också kandiderar i Kyrkan, trots att den är skild från staten: S, Sd, och C. Jag vill inte att de skall vara med och bestämma i Kyrkan, jag vill inte att Stefan Löfven, Annie Lööf eller Jimmie Åkesson skall diktera vad Kyrkan skall tycka.

    Det bästa alternativet mot dem, tycker jag är Borgerligt alternativ, så jag skall rösta på det.


    Det låter bra!
Svar på tråden Kyrkoval nästa år, engagerar det dig?