• Schysstva

    Klassinsamling

    Har en son i sjätte klass som i vår ska göra en klassresa som "sista grej med gänget" (om corona tillåter) innan klassen splittras inför högstadiet och nu är det dags för dem att sälja grejer/samla ihop pengar till denna resa.

    Någon som har några tips? Läraren föreslog new body men sa att vi klassföräldrar gärna får komma med egna förslag. Tydligen var inte de andra klassföräldrarna så förtjusta i new body då de provat tidigare med deras äldre barn och erfarenheten med dem var lite halvknackig. 

    Alla tips mottages, men helst med erfarenhet i närtid. 

  • Svar på tråden Klassinsamling
  • Mortiscia80

    Där vi bor har en sportförening börjat med brödförsäljning under helgerna. Man swishar och sedan får man en brödpåse på dörrhandtaget lördag morgon - coronasäkert!

  • Anonym (Elev)

    Kommer från en elev. Jag tycker kakservice är bäst för att nästan alla gillar kakor och om man inte gillar kakor finns det godis. säljs bra.

  • Familjemannen111

    Har inte erfarenhet från företaget du nämner (även om jag känner igen tankarna klassföräldrarna har). Dock har min äldsta sålt strumpor via annat företag och lärde mig från deras lagförsäljning att folk över lag ofta avstod att köpa vid dörrknackning och lappar på föräldrarnas jobb för att produkten var för uttjatad och tråkig och att det gått lite inflation i alla dessa standardgrejer som unga killar & tjejer försöker sälja hela tiden. 

    En av mina kollegor på jobbet känner grundaren till en ny aktör som heter Klassparmesan (klassparmesan.se) och jag kikade in på deras hemsida och såg att de sålde äkta parmesanost. Jag tyckte det lät riktigt smart då god parmesanost faktiskt är galet svårt att hitta (är "allergisk" mot torra, plastiga bitar man hittar i matbutikerna - dessutom tar få delikatessavdelningar in detta eftersom osten är väldigt svår att dela från ett "hjul" för en som inte är proffs på just detta har jag fått lära mig) så jag skulle definitivt köpa ifall någon knackade på hos mig och sålde detta. Kanske är jag inte "genomsnitts-personen" men jag frågade 4 av mina vänner igår vad de tyckte och alla tyckte som jag i frågan faktiskt :) 

    Så om jag skulle vara i din situation idag där något av mina barn letade efter ett företag som hjälper klasser tjäna ihop pengar så skulle jag åtminstone prata med dem och se hur det funkar.

    Good luck! 

  • Anonym (Linda)

    Newbody brukar vara väldigt populärt och folk brukar fråga på arbetsplatsen om det inte är någon som säljer, eftersom det är så bra och prisvärda produkter. Så det hade jag valt! Kakservice är också bra och lättsålt.

    Parmesan verkar svårsålt. Jag kollade på hemsidan, som verkar lite suspekt eftersom det inte står vad ostarna kostar, vad man tjänar osv, men det verkar handla om någon slags prenumeration på parmesan, i bitar om minst 500 g. som barnen ska sälja.

    Vad trevligt med ett forum som Familjeliv där helt nya medlemmar kan ställa frågor där de vill ha tips på företag och andra nya medlemmar kan ha tips på just detta! Kul att vi föräldrar hjälps åt!

  • Anonym (A)

    Dotterns klass har varit på 2 resor (3:an och 6:an) och de har samlat in pengar genom stora loppisar, sälja fika och ljus.

  • Anonym (myself)

    Det bästa vi kunde köpa från såna "försäljare" var faktiskt toa- och hushållspapper. Det är väldigt otympligt och tar mycket plats när man går och handlar själv, så det är väldigt bekvämt att få det hem levererat. Dessutom - ALLA måste ha det (till skillnad från salami, kakor, parmesan och allt annat )

  • Anonym (Kinna)

    I min lokala facebookgrupp för stadsdelen så säljer föreningarnas toalettpapper och hushållspapper (balar, Serla) som SMÖR. Och när dom inte säljs så är det många som frågar efter dom. 

  • Familjemannen111
    Familjemannen111 skrev 2020-12-07 10:34:47 följande:

    Har inte erfarenhet från företaget du nämner (även om jag känner igen tankarna klassföräldrarna har). Dock har min äldsta sålt strumpor via annat företag och lärde mig från deras lagförsäljning att folk över lag ofta avstod att köpa vid dörrknackning och lappar på föräldrarnas jobb för att produkten var för uttjatad och tråkig och att det gått lite inflation i alla dessa standardgrejer som unga killar & tjejer försöker sälja hela tiden. 

    En av mina kollegor på jobbet känner grundaren till en ny aktör som heter Klassparmesan (klassparmesan.se) och jag kikade in på deras hemsida och såg att de sålde äkta parmesanost. Jag tyckte det lät riktigt smart då god parmesanost faktiskt är galet svårt att hitta (är "allergisk" mot torra, plastiga bitar man hittar i matbutikerna - dessutom tar få delikatessavdelningar in detta eftersom osten är väldigt svår att dela från ett "hjul" för en som inte är proffs på just detta har jag fått lära mig) så jag skulle definitivt köpa ifall någon knackade på hos mig och sålde detta. Kanske är jag inte "genomsnitts-personen" men jag frågade 4 av mina vänner igår vad de tyckte och alla tyckte som jag i frågan faktiskt :) 

    Så om jag skulle vara i din situation idag där något av mina barn letade efter ett företag som hjälper klasser tjäna ihop pengar så skulle jag åtminstone prata med dem och se hur det funkar.

    Good luck! 


    Schysstva: Förhörde mig lite mer med kollegan i förebyggande syfte ifall sonens lag gör någon försäljning i år (och för att jag av någon anledning blev intresserad av ämnet du tog upp haha) och tydligen har de även någon form av extratjänst där köparna kan prenumerera på deras grejer och att laget då får betalt för varje köp i prenumerationen. Smart och smidigt kan jag tycka :D 
  • Anonym (Linda)

    Då kanske du vet vad ostarna som barnen ska sälja kostar? Det står nämligen inte på hemsidan, och inte heller vad de tjänar osv. Väldigt stor skillnad från de andra seriösa företagen som klasser och idrottsföreningar brukar använda. Det verkar nämligen väldigt suspekt... Jag tror inte att så många nappar på det. Som förälder blir det ju jobbigt om man har prackat på hela släkten dyra prenumerationer...

  • Anonym (Mamma)

    Rekommenderar också kakservice. De allra flesta köper en burk eller två, och värt att veta är att det inte bara är kakor utan även också lite "nyttigare" fröknäckebröd som man kan sälja till de som inte gillar kakor.
    Smidigt också eftersom allt har samma pris.

    (Vi har också dåliga erfarenheter av sådant som Newbody och andra kläder/underkläder. Frukostfrallor på lördagar som var som en prenumeration, gick enkelt att sälja, men blev en himla massa jobb tidiga lördagsförmiddagar).

  • Anonym (burksamlare)
    Schysstva skrev 2020-12-07 08:36:27 följande:

    Har en son i sjätte klass som i vår ska göra en klassresa som "sista grej med gänget" (om corona tillåter) innan klassen splittras inför högstadiet och nu är det dags för dem att sälja grejer/samla ihop pengar till denna resa.

    Någon som har några tips?


    Pant. Burkar och flaskor. En lapp i brevlådan om att ni samlar pengar till en avslutningsresa och att ni kommer på söndag. Den som vill bidra kan sätta upp lappen på dörrhandtaget. Ta med en rulle plastsäck och eventuellt en liten vagn. Går testrundan bra kan ni göra om det. Går det inte bra så får ni hitta på något annat.
  • Familjemannen111
    Anonym (Linda) skrev 2020-12-08 15:43:19 följande:

    Då kanske du vet vad ostarna som barnen ska sälja kostar? Det står nämligen inte på hemsidan, och inte heller vad de tjänar osv. Väldigt stor skillnad från de andra seriösa företagen som klasser och idrottsföreningar brukar använda. Det verkar nämligen väldigt suspekt... Jag tror inte att så många nappar på det. Som förälder blir det ju jobbigt om man har prackat på hela släkten dyra prenumerationer...


    Priset till slutkund (alltså de som köper av barnen) verkar vara 195 kronor för 500g parmesanost 24 månader lagring. Jag betalar mer i delikatessen (som sagt som dessutom inte finns i MIN lokala butik eftersom väldigt många delikatessavdelningar inte har parmesan - tror deras kilopris e 399 kr) så för mig är det ett bra pris som tusan eftersom klassen verkar få sextio spänn per sälj.

    Men det är klart, om man säljer något som folk köper bara för att köpa (som välgörenhet) så är det nog bättre att (nu tänker jag fritt) klassen säljer något för 150 kr där klassen får behålla 50% (vilket de facto innebär att kunden överbetalat för något = dålig value for money). Säljer man detta till släkten till exempel funkar nog säkert detta men det är inte direkt så att man kan tjäna massor på det eftersom "gemene man" inte ser värdet. 

    Så "att pracka på släkten dyra prenumerationer" tycker jag är en tankevurpa eftersom (ursäkta dåligt exempel) 500 spänn för en kaffekopp får ses som väldigt dyrt medan 500 spänn för en ny iphone får ses som extremt billigt. 
  • Meddelande borttaget
  • Virriga Vera
    Familjepappan123 skrev 2023-11-05 15:09:53 följande:

    Min sons klass sålde olivolja för att tjäna pengar till klasskassan.
    Detta var lättsålt och enkelt att sälja som klassförsäljjning.

    Olivprinsen hette företaget!


    Eftersom inlägget är från 2020 så antar jag att de redan har varit iväg och kommit tillbaka.

Svar på tråden Klassinsamling