• Anonym (salt)

    Ätstörningar och kryddor

    Har läst att inte får salta eller krydda extra på maten om man är inlagd på ätstörningsavdelning (på en del ställen i alla fall).

    Någon som har en aning om varför det är så?

  • Svar på tråden Ätstörningar och kryddor
  • hammarhajen

    Jag hade trott det var tvärt om, att fri kryddning kunde stimulera vilja att äta typ. Men har ingen koll alls. Hoppas någon annan vet bättre!

  • Glinda från Oz

    För mycket sal är farligt för man kan behöva magpumpas så det förstår jag att de inte får hur mycket som helst av men andra kryddor begriper jag inte.

  • Kexsmula

    Jag vill minnas att jag hört något liknande och tycker det låter galet! I synnerhet då sjukhusmat ofta är rejält underkryddad från första början och kräver extra salt och svartpeppar för att bli ätbar.

  • mammabitch

    salt binder vätska och kryddor sägs kunna öka ämnesomsättningen. Det sista är väl tveksamt (då skulle jag vara pinnsmal) men är en anledning till att vissa anorektiker överkryddar maten

  • Anonym (salt)
    mammabitch skrev 2020-12-19 20:57:57 följande:

    salt binder vätska och kryddor sägs kunna öka ämnesomsättningen. Det sista är väl tveksamt (då skulle jag vara pinnsmal) men är en anledning till att vissa anorektiker överkryddar maten


    Aha, så kanske det är. Tack!

    Men känns lite skumt ändå, antingen stämmer det att kryddor ökar ämnesomsättningen men då borde det vara världskänt och användas som metod av alla som vill ner i vikt.

    Eller så stämmer det inte och då kan man väl krydda på utan fara även som underviktig?
  • Kexsmula
    mammabitch skrev 2020-12-19 20:57:57 följande:

    salt binder vätska och kryddor sägs kunna öka ämnesomsättningen. Det sista är väl tveksamt (då skulle jag vara pinnsmal) men är en anledning till att vissa anorektiker överkryddar maten


    Tycker ändå det känns jävligt långsökt. Har lidit av anorexi själv och jag kryddade maten precis som jag gör i vanliga fall (dvs väldigt kryddigt och hyfsat mycket salt) och tror ju inte att det påverkar vikten nämnbart. Jag tror att det är viktigare att göra maten så aptitlig som möjligt för individen ifråga för att få fram matlust, snarare än strikta krav på att man måste äta si och så många mål sjukhusmat om dagen utan kryddor för att bli ?godkänd?. Överlag anser jag att vården i Sverige är väldigt bakåtsträvande och alltför sällan vill ändras och ta till sig av andra länders metoder och forskare.
  • iHeartFantasy

    Det stämmer, men inte av anledningarna som står här. Jag har själv varit inlagd för anorexia och fick då inte salta/krydda extra.

    Anledningarna är att det är vanligt att personer med matproblematik
    1. överkryddar för att dölja smaken av den faktiska maten, vilket är ett ätstört beteende.
    2. har fått nedsatt smak och genom att överkrydda vänjer man aldrig smaklökarna vid "normalt" kryddad mat.

Svar på tråden Ätstörningar och kryddor