• TotteE

    Vad är allmännyttans existensberättigande?

    En nybyggd liten minitvåa med värdelös öppen planlösning. Dvs inga väggar att möblera längs med, matos i hela lägenheten och diskmaskinsbrummande i bakgrunden när man tittar på tv. Loftgångshus också! Huset i sig är skitfult...

    Nästan 10 000 i månadshyra?

  • Svar på tråden Vad är allmännyttans existensberättigande?
  • sextiotalist

    Tyvärr är det så man bygger idag rent generellt. Oavsett byggherre och framtida ägare

    Själv bor jag i allmännyttan. En perfekt planerad trea, stor trea. Separat kök. Dyrt, men troligen lägre kvadratmeterpris.

  • TotteE
    sextiotalist skrev 2021-01-28 06:23:30 följande:

    Tyvärr är det så man bygger idag rent generellt. Oavsett byggherre och framtida ägare

    Själv bor jag i allmännyttan. En perfekt planerad trea, stor trea. Separat kök. Dyrt, men troligen lägre kvadratmeterpris.


    Jo, men vad är själva existensberättigandet idag?

    Jo femtiotalslägenheterna är ofta mysiga och rejält mycket billigare, med det är ju en halv livslängds kö rent generellt för att få en sådan. Om men inte har lite tur såklart..
  • Anonym (Matilda)

    Existensberättigat eftersom vi lever i en demokrati där alla inte kan eller vill köpa bostad. Det måste finnas bostad till alla.

    Min bästa vän bor i en BRF och har en.lika värdelös lägenhet som du. Hon avskyr den och ville inte ha den.

    Själv bor jag i hyresrätt och har en pyttig illa planerad tvåa med noll förvaring och fullt med dörrar överallt

    Och då är huset byggt 59. Bor billigt eftersom jag bor i Norrland. Men i gengäld är maten svindyr, långt att åka och noll utbud.

  • sextiotalist
    TotteE skrev 2021-01-28 06:47:05 följande:

    Jo, men vad är själva existensberättigandet idag?

    Jo femtiotalslägenheterna är ofta mysiga och rejält mycket billigare, med det är ju en halv livslängds kö rent generellt för att få en sådan. Om men inte har lite tur såklart..


    Bor i en lägenhet byggd på 90-talet.

    Det har mindre med ägandet. De bygger värdelösa lägenheter numera.

    Här i Malmö så har alla som hyr ut lägenheter möjlighet att använda samma plattform, boplats syd. Och även de privata hyresvärdarna har urusla nyproducerade lägenheter.

    Även de nyproducerade bostadsrätterna är lika usla.
  • TotteE
    sextiotalist skrev 2021-01-28 07:12:00 följande:

    Bor i en lägenhet byggd på 90-talet.

    Det har mindre med ägandet. De bygger värdelösa lägenheter numera.

    Här i Malmö så har alla som hyr ut lägenheter möjlighet att använda samma plattform, boplats syd. Och även de privata hyresvärdarna har urusla nyproducerade lägenheter.

    Även de nyproducerade bostadsrätterna är lika usla.


    Jo men det är ju just det som är poängen? Varför ska då kommunen verka på en oligopolmarknad om man ändå producerar lika dåliga och dyra lägenheter som alla andra? Vad är vitsen?
  • TotteE
    Anonym (Matilda) skrev 2021-01-28 06:56:36 följande:

    Existensberättigat eftersom vi lever i en demokrati där alla inte kan eller vill köpa bostad. Det måste finnas bostad till alla.

    Min bästa vän bor i en BRF och har en.lika värdelös lägenhet som du. Hon avskyr den och ville inte ha den.

    Själv bor jag i hyresrätt och har en pyttig illa planerad tvåa med noll förvaring och fullt med dörrar överallt

    Och då är huset byggt 59. Bor billigt eftersom jag bor i Norrland. Men i gengäld är maten svindyr, långt att åka och noll utbud.


    Jag har inget emot hyresrätten som konceot. Tvärt om!
  • sextiotalist
    TotteE skrev 2021-01-28 07:14:53 följande:

    Jo men det är ju just det som är poängen? Varför ska då kommunen verka på en oligopolmarknad om man ändå producerar lika dåliga och dyra lägenheter som alla andra? Vad är vitsen?


    Ofta är det en inkomst för kommunen. Men välj någon annan hyresvärd då?

    Köp en bostadsrätt.

    Eller är det helt enkelt så att du tack vare allmännyttan har ett boende?

    Vi är väldigt nöjda, förutom på en punkt, att de inte har öppen fiber, med vår hyresvärd. Vi har haft privata hyresvärdar också, både bra och dåliga.

    Känns ändå tryggt med en stor hyresvärd med stabil ekonomi som kan göra de investeringar och de reparationer som behövs. Hellre det än en liten hyresvärd som endast vill ha hög avkastning men inte vårda sitt kapital
  • LasseBD

    Problemet är byggreglerna. Det blir för krångligt för mindre aktörer att hålla koll på alla förordningar.

    Jag tycker man kan öppna upp reglerna lite.

  • LasseBD

    Jag var sjukt otydlig. Allmännyttan måste finnas för att hålla byggandet i liv. Lättade man på reglerna kunde mindre aktörer ta en större del i att driva marknaden för hyresrätter. Så som de gör på bostadsrätter idag.

  • TotteE
    LasseBD skrev 2021-01-28 09:25:19 följande:

    Problemet är byggreglerna. Det blir för krångligt för mindre aktörer att hålla koll på alla förordningar.

    Jag tycker man kan öppna upp reglerna lite.


    Ja det är en stor del av problemet. Vissa byggregler kan kanske till och med skärpas, men över lag håller jag med dig. Byggnormen och regelverken bör ses över..

    Irriterande att höra politiker oavsett partifärg som i decennier tjatar om att vi näste bygga mer,?men aldrig gör nåt åt alla bakomliggande problem som ställer till det.

    Jag tror inte att byggreglerna är det enda bekymret eller ens det största. Kommunerna är också en stor bov i dramat.
  • Drottningen1970

    Det är dagens byggande det är fel på.

    Jag bor i en trea på 80 kvm, rymlig och välplanerad, med egen uteplats och inte lyhörd. Kostar 6750 kr/mån. Lite sliten men jag målade om själv. Så nöjd med min gamla allmännytta.

  • Anonym (Love)

    För att alla behöver en bostad, även de som ingen vettig fastighetsägare vill ha som hyresgäst. Därför behövs allmännyttan.

  • LasseBD
    Anonym (Love) skrev 2021-01-28 12:01:32 följande:

    För att alla behöver en bostad, även de som ingen vettig fastighetsägare vill ha som hyresgäst. Därför behövs allmännyttan.


    Menar du att allmännyttan ger förtur till dessa individer?
  • sextiotalist
    LasseBD skrev 2021-01-28 13:20:26 följande:
    Menar du att allmännyttan ger förtur till dessa individer?
    Allmännyttan kan ha avtal med kommunen att reservera ett antal lägenheter för de som inte på egen hand kan komma in på bostadsmarknaden
  • Anonym (Love)
    LasseBD skrev 2021-01-28 13:20:26 följande:
    Menar du att allmännyttan ger förtur till dessa individer?

    Absolut. Dom har dessutom väldigt mycket generösare regler gällande kreditvärdighet, betalningsanmärkningar osv. 


    Tex det kommunala bostadsbolaget här i stan. Det enda som gör att du nekas hyreskontrakt är om du har aktiva hyresskulder hos kronofogden. 

  • Anonym (Ja)
    LasseBD skrev 2021-01-28 13:20:26 följande:
    Menar du att allmännyttan ger förtur till dessa individer?
    Ja, och tänk, att då slipper du åtminstone ha just dom barnfamiljerna sovandes i portuppgångar, under broar osv. 
  • LasseBD
    Anonym (Ja) skrev 2021-01-28 13:57:14 följande:

    Ja, och tänk, att då slipper du åtminstone ha just dom barnfamiljerna sovandes i portuppgångar, under broar osv. 


    Ja det är ju bra!
    Anonym (Love) skrev 2021-01-28 13:54:18 följande:

    Absolut. Dom har dessutom väldigt mycket generösare regler gällande kreditvärdighet, betalningsanmärkningar osv. 

    Tex det kommunala bostadsbolaget här i stan. Det enda som gör att du nekas hyreskontrakt är om du har aktiva hyresskulder hos kronofogden. 


    Där ser man! Hade ingen aning.
  • Anonym (tur som fan)

    För mig är det tur som fan att allmännyttan finns. När jag kom där, till socialkontoret efter 6 år på glid, våldtagen, nerknarkad och med magen i vädret. Tro inte för en sekund att jag hade fått någonstans att bo av en privat värd, varken i den kommunen eller kommunen jag senare flyttade till. Allmännytta var vad som fanns för mig när jag försökte få ordning på livet. Hade det inte funnits så hade jag fått bo kvar på gatan, hoppandes mellan torskars sängar ständigt på jakt efter nästa fix med en oregistrerad unge på armen.

  • Anonym (M)

    Jag tycker det är skönt med allmännyttan för att det är stort och de har anställda som kan det där med att sköta om fastigheter. Till skillnad från (vissa) små privatvärdar och små bostadsrättsföreningar med amatörstyrelser. 

Svar på tråden Vad är allmännyttans existensberättigande?