Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

    Tycker du att det är okej att snoka i sin partners mobil/dator?

    mammabitch skrev 2021-01-29 15:53:34 följande:

    För att vända på frågan - är det ok att ha ett lösenord på mobil etc som partnern inte känner till, oavsett anledning?


    Ja, det är ok och det är det enda som gäller för mig.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (X) skrev 2021-01-29 21:09:45 följande:
    Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg..du blandar ihop mig med en annan. Titta vem du citerar innan du citerar.
    Bara för att du lyckades bilda familj med en skithög gör det inte mer rätt att snoka i andras privata saker.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (X) skrev 2021-01-29 22:09:57 följande:
    Jag är glad att jag gjord det så jag fick reda på sanningen och kunde lämna skithögen men visst, det var jättefel av mig att snoka. Det skulle istället ha pågått hur länge som helst. Lol.
    Jo, det var fel att snoka.
    Därför ska man ha lösenord som partnern inte känner till.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Njae...men ja, är väl ok.) skrev 2021-01-30 07:28:46 följande:

    Tror inte jag gjort något som skadat förtroendet, men hon har tidigare erfarenhet av att bli bedragen. Hon är väldigt svartsjuk ja. Jag är också rätt svartsjuk av mig (Inte kolla telefonen-svartsjuk eller agera på det men vet känslan av det), så om det underlättar för henne får hon gärna kolla och det verkar hjälpa.

    Är en känsla jag inte önskar på någon, allra minst den jag älskar. Går ju inte riktigt att prata om heller så hon får gärna kolla min telefon, min sociala media osv.


    Usch så jobbigt det låter. Men för mig vore det uteslutet att ha partnern snokande. Jag har privata saker som inte angår honom, men det betyder inte att det är något opassande, eller hur man ska säga. Det är bara privat. Han vet t ex inte att jag hänger här på familjeliv.

    Jag vill inte ha någon, inklusive alla utom mig själv, i vare sig min mobil eller min dator.

    Har förresten en blogg som är anonym, som jag bollar tankar i. Hyfsat välbesökt. Och 100% privat.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Njae...men ja, är väl ok.) skrev 2021-01-30 07:59:21 följande:
    Är svårt. Hon skulle bli stressad om jag dolde saker. Så det är inte så att jag tänker på vad jag skriver, skulle hon tex. se den här konversationen hade hon nog blivit sur för ingen gillar ju att konfronteras med brister man kanske har, men jag vill att hon skall kunna se den om hon letar. 

    Jag låter alltid mobilen ligga framme när jag är hemma, med en kod hon kan.  
    Det är kanske lättare för dig som känner igen känslan.
    Jag är inte den svartsjuka typen och skulle som sagt inte kunna leva med en svartsjuk partner.

    Min sambos bästa vän är en tio år yngre kvinna, de är kollegor. Jag vet att de skriver till varandra, för att han någon gång berättat något hon skrivit. Gör det mig svartsjuk? Nej, inte det minsta.
    Jag reser ofta iväg på veckolånga resor, på egen hand. Gör det sambon svartsjuk? Nej.

    Såna saker måste man kunna få göra ifred, iallafall om man ska leva med mig.

    Hur känner du när du tänker på att ha det så där kontrollerat resten av livet eventuellt?
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 10:54:44 följande:
    Enligt DIG finns det mycket värre svek än otrohet, inte enligt alla andra.

    Jag hade också snokat om jag misstänkte otrohet, alla dagar i veckan. Gör hellre något olagligt än att fortsätta leva med en sådan gris.

    Du tycker alltså att allt som ej är olagligt är okej? Det är inte olagligt att prata skit om andra bakom ryggen på vederbörande, men det är väl okej enligt dig, eftersom att det inte är olagligt? Om en person som står dig nära snackar skit om dig bakom ryggen på dig så antar jag att du är okej med det, eftersom att det inte är olagligt.

    Absolut har vi lagar, men allt som är olagligt är inte moraliskt fel, och allt som inte är olagligt är inte moraliskt rätt.

    Du tycker alltså (bortse från vad som är lagligt och icke lagligt) att det var värre av henne att snoka i mobilen än att vara otrogen mot sin partner i flera månader och göra en annan kvinna gravid?
    Nu frågar du inte mig men jag tycker att båda är lika illa. Båda skulle få mig att säga tack och adjö.

    Min mobil och dator kommer dock ingen annan in i än jag själv. 

    Skulle jag upptäcka att det trots det snokats så hade jag polisanmält, visst, det läggs alla gånger ner. Men anmälan finns där.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 11:03:18 följande:
    Personligen tycker jag att det är en fjärt i rymden att snoka i sin partners mobil jämfört med partnern som i sin tur var otrogen och gjorde en annan kvinna på smällen, men men. Jag hade absolut riskerat en polisanmälan för det, inte för att jag tror att den hade lett någonstans.
    Som sagt, det hade säkerligen inte lett någonstans. Men, och det är inte ett litet men, exet hade fått en polisanmälan på sig.

    Plus att jag hade hängt ut honom i mina sociala medier, öppet för alla att läsa.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 11:37:39 följande:
    Och jag hade hängt ut mitt ex i sociala medier, öppet för alla att läsa, om han hade varit otrogen och skaffat barn med en annan bakom ryggen på mig. Tror att fler hade blivit upprörda över det än om jag hade snokat i hans mobil för att få reda på sanningen.
    Det hade jag också gjort.
    Och jag kan nog ändå hålla med dig om att det kan vara värre, dock går det inte att anmäla som olaga intrång gör. Det är upp till hur man är som person.

    En otrohet skulle inte vara hela världen för mig, en graviditet med en kommande unge skulle däremot vara adjöss.
  • Anonym (Mimmi)
    ITrust skrev 2021-01-30 11:50:20 följande:
    Såg att du skrev att du hade hängt ut ditt ex om han hade snokat i din mobil. Du vet väl om att det är olagligt att hänga ut någon med namn om det är ägnat för att utsätta personen för andras missaktning? Personen kan då välja att polisanmäla dig för förtal. Det du gör, i sådana fall, är alltså också brottsligt. Lev som du lär..
    Skrev jag att han skulle hängas ut med namn?
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 11:57:42 följande:
    För mig spelar det absolut ingen roll att det inte går att anmäla. Som sagt så hade jag absolut riskerat den polisanmälningen. Det hade varit värt det.

    Skulle min partner vara otrogen så skulle det ta slut, oavsett vad. Aldrig i livet att jag hade fortsatt vara med en sådan människa, som medvetet valt att ljuga mig rakt upp i ansiktet och gå bakom ryggen på mig. En sådan människa hade jag aldrig mer kunnat lita på.
    Jag tror att jag är äldre än dig, jag orkar inte lägga så mycket negativ energi på något som, om det var ett ons, inte betyder något i längden.

    Ett förhållande bakom ryggen är en annan sak, jag vet inte hur jag skulle göra. Vi har så mycket som vi byggt upp under många år. Vet inte om jag vill bli av med det... pga att han varit "på äventyr". Inte så länge det inte är en ovälkommen unge på väg.
  • Anonym (Mimmi)
    ITrust skrev 2021-01-30 12:02:14 följande:
    Om du inte hade skrivit ut hans namn så borde du inte ha använt dig av termen hänga ut. Du skrev att du skulle ha hängt ut honom i sociala medier, öppet för alla att läsa. Då tolkar man det som att du hade skrivit ut hans namn.
    Om jag skriver något som gör att de jag känner förstår att det är han så har jag inte per definition hängt ut honom.

    Om jag skriver "Jag fick se någon i full fart med att gå igenom min dator, så nu är hans utflyttningsdatum bestämt. Han flyttar ut *datum*, ska bli så skönt att rå sig själv och få ha sina saker i fred" så skulle jag knappast bli anklagad och än mindre åtalad för förtal.
  • Anonym (Mimmi)
    ITrust skrev 2021-01-30 12:15:49 följande:
    Du skrev ju att du skulle ha hängt ut honom?

    Och om det skulle räknas som förtal eller inte beror på. Antog att du hade skrivit ut hans namn eftersom du skrev att du hade hängt ut honom.
    Han är lika uthängd utan namn, dock blir det inte tal om något förtal. Huvudsaken är att budskapet går fram.

    Sen om någon inte fattar så informerar jag gärna på sidan av.

    Fast nu är allt detta hypotetiskt.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 12:21:03 följande:
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-01-30 12:10:08 följande:

    Om jag skriver något som gör att de jag känner förstår att det är han så har jag inte per definition hängt ut honom.

    Om jag skriver "Jag fick se någon i full fart med att gå igenom min dator, så nu är hans utflyttningsdatum bestämt. Han flyttar ut *datum*, ska bli så skönt att rå sig själv och få ha sina saker i fred" så skulle jag knappast bli anklagad och än mindre åtalad för förtal.


    Hur gammal är du? Förstår dock inte vad ålder har med detta att göra, folk i alla åldrar skulle lämna sin partner om denne var otrogen, oavsett om det var ett engångsligg eller något mer, men okej.

    Tycker att det är rätt lustigt att du inte hade gjort slut om din partner hade haft sex med någon annan eller kanske till och med haft ett förhållande med någon annan bakom ryggen på dig men däremot om han hade snokat i din mobil, då hade det tagit hus i helvete och han hade hängts ut i sociala medier. För det enda som är fel är ju det som är olagligt, tydligen. Det som inte är olagligt är ju alltid rätt. Obs, ironi.
    Jag är 57 och vi har levt ihop länge. Det är väldigt mycket som måste rivas upp om vi skulle separera.
    Därför skulle jag kanske ha överseende, så länge inga ungar tillkommer alltså.

    Ja, hade han gett sig in i mina mycket privata ägodelar så är det anledning nog för mig. 

    Är han otrogen så utför han handlingen med någon annan. Gräver han i mina privata saker, inklusive anteckningar runt mina tanker och livet, privata foton, min blogg osv, ja då skiter jag i det. Då tar jag smällen med allt vad en separation innebär. Då har han våldtagit min själ och det är oförlåtligt.

    Och nej, lagligt eller ej gör det samma.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 12:32:03 följande:
    Mycket märkligt resonemang.

    Hade gjort slut direkt om min partner hade varit otrogen. Det är ett väldigt stort svek mot mig och det vi byggt upp, att gå runt och vara otrogen. Det visar på att han inte bryr sig om mig eller vårt förhållande. Det visar på att han inte heller går att lita på och därmed är förhållandet dödsdömt.

    En person som ljuger mig rakt upp i ansiktet och ligger runt med andra bakom ryggen på mig, eller kanske till och med har ett förhållande med en annan bakom ryggen på mig, är inte en person jag vill leva med. Men jag antar att vi har olika krav på våra partners.
    Jag angav min ålder, får jag fråga om din?

    Du har full rätt att anse att min resonemang är märkligt, inga problem. Dock måste du inse att det är så jag, JAG, resonerar.

    Skulle det spela roll om det var ett ONS eller ett förhållande bakom din rygg? Har ni gemensamma barn?
    Är det värt att bryta upp deras hem isåfall, verkligen, på lång sikt. (Om det gäller ett ons vill säga.)

    Ja, vi har olika krav. Och det är ok.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 12:53:04 följande:
    Jag är 27, vad spelar det för roll? Folk i alla åldrar skulle göra slut med sin partner på grund av otrohet så det är inte direkt något som är kopplat till ålder.

    Jag förstår att det är så du, DU, resonerar och ja, jag tycker att ditt resonemang är jättemärkligt.

    Det skulle inte spela någon roll alls om det var ett ons eller ett förhållande. Jag hade gjort slut oavsett vad, då det hur som helst är ett svek mot mig och vårt förhållande och jag skulle aldrig mer kunna se på honom på samma sätt eller lita på honom.

    Vi har inga barn alls men även om vi nu hade haft det så hade jag såklart ändå gjort slut. Jag tänker inte leva med en sådan man bara för att vi råkar ha barn ihop. Barnen skulle dessutom märka att jag hade varit irriterad på honom, ledsen och olycklig. Det hade inte gått att dölja, och en sådan miljö vill jag inte att barnen ska leva i. Då är det mycket bättre att göra slut så får barnen lyckligare föräldrar.
    Det spelar roll för att livet gör många gånger att värderingar och prioriteringar förändras med tiden. Jag försöker inte trycka till dig för att du är ung, jag vill bara förklara hur det kan utvecklas över tid.
    Jag är inte samma person som jag var föt trettio år sedan, livet och allt som kommer med det formar en hela tiden. Det hinner hända mycket på trettio år.

    När jag var i din ålder existerade inte ens sociala medier. Och på den tiden kanske jag också lämnat en partner som varit otrogen, kanske. Men eftersom det inte hände så kan jag ju inte veta.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 13:25:09 följande:
    Okej, då kan du ju fråga hur många 57 åringar som hade förlåtit sin partner om denne var otrogen.

    Absolut att värderingar och prioriteringar förändras men otrohet är för väldigt många det absoluta sveket i ett förhållande och om man skulle förlåta eller inte förlåta har ingen koppling till ålder. Väldigt många gör slut på grund av otrohet och det är väldigt många äldre människor som inte heller hade förlåtit sin partner om denne var otrogen.

    Min fasters man var otrogen mot henne. De hade varit gifta i många år och har ett vuxet barn ihop. Hon gjorde slut direkt hon fick reda på otroheten. Då var hon 60, idag är hon 64. Det har inte med ålder att göra om man förlåter eller ej..
    Varför skulle jag? Det intresserar mig inte. Och du förstår inte vad jag försöker förklara för dig.

    Jag tror nog ändå att detta har en koppling till ålder och var man befinner sig i livet.
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 13:59:28 följande:
    Jag förstår precis vad du försöker förklara.

    Det tror inte jag. Det finns väldigt många äldre människor som blivit bedragna och då inte förlåtit sin partner. Du får helt enkelt acceptera att jag inte håller med dig.
    Har det inte framgått att jag accepterar att du inte håller med mig?
  • Anonym (Mimmi)
    VickanD skrev 2021-01-30 14:28:01 följande:
    Bra, då är diskussionen avslutad. Vi kommer knappast längre än såhär.
    Det låter som en bra idé. 
    Och vi behöver inte vara överens.

    Faktum är bara att jag funderar på om du har förståelse för att man kan ha olika inställning till detta, så som jag har sagt att jag har.

    Men det behöver du inte svara på om du inte vill.

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sunt) skrev 2021-02-04 01:48:04 följande:
    Det är säkert så att hen försöker döva sitt samvete över en otrohet från sin sida och därför resonerar lite skevt som många brukar göra när de går emot eller plötsligt ändrar sina värderingar, för att de blev lite sugna på annat när livet sög.

    Att intala sig själv att det är inte farligt eftersom det inte är olagligt, samt att påpeka/tänka att det finns mycket värre svek än otrohet låter som klassiska tragiska ursäkter från en tragisk person på de otrognas sida...
    Det är 56% som tycker att det är"aldrig okej, inte ens vid misstanke om otrohet eller något annat fuffens.

    Jag är en av dem, trots att jag aldrig någonsin varit otrogen. Hur ska du förklara det då?

    För mig står lagen över moralen. För mig finns också värre svek än en tillfällig otrohet. Ett förhållande bakom ryggen vore hemskt, men det förlåter inte en olaglig handling.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sunt) skrev 2021-02-04 10:39:20 följande:
    Att vi tänker olika och att det finns inga regler utan undantag. Men men tanke på att ca 50 procent är eller har varit otrogna så lär merparten av dem vara "på de otrognas sida" iaf.

    Ok, för mig står moralen över lagen i vissa lägen och det gör den nog för de flesta. Tycker du inte att det är okej att köra lite för fort om du tex har en svårt sjuk person med dig som måste till sjukhus fort och alla ambulanser är upptagna? Är det också oförlåtligt?
    Att köra för fort till sjukhuset om ambulansen tar för lång tid att vänta på kan handla om liv och död.
    Det kan t o m vara lagligt om inget alternativ finns.
    Min mors väninna gjorde just det, hon ringde dessutom polisen innan hon gav sig iväg, vilka konfirmerade att ingen ambulans fanns i närheten.

    Dock avled hennes man ändå.

    Tror du mig inte, googla!

    Det anser jag inte vara jämförbart med olaga dataintrång av personliga familjeskäl.
Svar på tråden Tycker du att det är okej att snoka i sin partners mobil/dator?