• Anonym (Trådstartare)

    Ska jag behöva göra en fjärde abort?

    Jag har tidigare, i ungdomen gjort 3 aborter. Var femton vid första. Sen två täta då mina p-piller inte fungerade för mig. . Jag har ångrat dessa aborter och mått så dåligt och varit så ledsen. Jag har försökt trösta mig med att okej, jag var väldigt ung och det var väl rätt då. Denna tråden kommer därmed inte handla om mina tidigare aborter, kan det bli respekterat?

    Det är 15 respektive 9 år sedan. Och jag har svurit på att aldrig göra en till.

    Jag har där i mellan fått ett missfall.

    Nu är jag gravid igen. I v7. Jag blev överlycklig och har längtat och vi har varit överens om att blir vi gravida så är det välkommet och inget tvivel. Hade aldrig annars slutat med skydd, kört dubbla med både p-piller och kondom i 9 år.

    Min sambo var också glad till en början men har under de senaste två veckor tjafsar och bråkat om allt och nu säger han att han inte vill detta längre?!? Att vi borde göra en abort och gå vidare med livet?!? Han fick dessutom världens utbrott och blev våldsam, inte mot mig men slog i soffan osv. ALDRIG sett denna sidan av honom? Vi har känt varandra länge.

    Jag är förtvivlad.

    Vad ska jag göra? Gå med på vad han vill? Jag kommer inte klara en abort och vad händer med chansen till framtida barn? Hur ska jag leva med mig själv? Föda barnet själv? Är det någon som gjort detta och vill dela med sig?

  • Svar på tråden Ska jag behöva göra en fjärde abort?
  • SweeneyToad

    Även om han inte bokstavligen var våldsam mot dig-så är det fortfarande våld mot dig när han gjorde som han gjorde. 

    Du ska inte göra abort för hans skull! Om du vill behålla barnet, gör det. Om du inte vill behålla, är det också okej. Gör det du själv vill. 

  • Jill 79

    Tråkigt att han ändrat sig. Men han får nog rycka upp sig lite. Jag hade aldrig gjort abort i din situation.

  • Anonym (Hej)

    Abort utan komplikationer påverkar inte förmåga till graviditet i framtiden. Det är en myt som levt sen på den tiden man gjorde osäkra aborter på egen hand och ett sätt att "ha makt och skrämma" kvinnor till att inte våga göra abort. Det är större risk att få svårt bli gravid av klamydia eller gonorré (de sa min barnmorska).

    Du ser ju själv, du har gjort 3 aborter och ändå är du gravid igen. Min barnmorska sa vid min senaste abort också att de sjukhusen har mest problem med är att samma tjejer kommer tillbaka och gör flera aborter snarare än att de inte kan bli gravida igen.

    Jag har själv gjort två stycken, men de var mitt egna beslut.

    I ditt fall verkar du ju vilja fortsätta graviditeten. Risken finns att du ångrar dig om du gör de för din man inte vill ha de. Ta inte beslut baserat på rädsla.

    Vill du ha barnet, behåll det.

  • Anonym (Fy)

    Han borde ha tänkt igenom innan om han ville ha barn eller ej, det är inte rätt av honom att komma ny i efterhand och säga att han inte vill. Förstår han vad han skulle utsätta dig för om du skulle genomgå en abort när du verkligen inte vill det. Kan förstå att man blir orolig över allt det nya som ska komma och bli rädd för det men då får han ta till hjälp och prata med någon om det så han kan få hjälp med sina känslor och beteende. Är ju mycket obehagligt att han tar ut sin stress på dig genom att vara våldsam. Är lite varningsflaggor om att han möjligtvis kommer fortsätta vara det och att det kommer trappas upp när väl barnet kommer då det kan vara en väldigt tufft med en bebis.

  • Anonym (A)
    SweeneyToad skrev 2021-01-30 16:38:50 följande:
    Även om han inte bokstavligen var våldsam mot dig-så är det fortfarande våld mot dig när han gjorde som han gjorde. 

    Du ska inte göra abort för hans skull! Om du vill behålla barnet, gör det. Om du inte vill behålla, är det också okej. Gör det du själv vill. 
    +1
  • Anonym (Fri)

    Behåll bebisen, dumpa honom om han fortsätter visa dessa tendenser. Ni klarar er utan honom. Det är inte ovanligt att en del män visar sin rätta sida när kvinnan är gravid eller fött hans barn. Sen kan det vara en krisreaktion från honom, men bara det att han blir aggressiv för att försöka övertala dig är en enorm varningsflagga. Usch för sådana män. 

  • Anonym (L)

    Ibland ångrar man sig och så är det bara. Det kanske inte är så kul men det är sanningen.

    Vad du ska göra nu är upp till dig och hur han väljer att hantera situationen därefter är upp till honom.

  • Anonym (Paus)

    Du säger till honom att hans beteende är oacceptabelt och att han har inget mer med ditt liv att göra. Sen flyttar du ifrån honom och tar hand om din planerade och efterlängtade bebis. Vilken looser han är!

  • Anonym (Ditt val!)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-01-30 16:35:57 följande:

    Jag har tidigare, i ungdomen gjort 3 aborter. Var femton vid första. Sen två täta då mina p-piller inte fungerade för mig. . Jag har ångrat dessa aborter och mått så dåligt och varit så ledsen. Jag har försökt trösta mig med att okej, jag var väldigt ung och det var väl rätt då. Denna tråden kommer därmed inte handla om mina tidigare aborter, kan det bli respekterat?

    Det är 15 respektive 9 år sedan. Och jag har svurit på att aldrig göra en till.

    Jag har där i mellan fått ett missfall.

    Nu är jag gravid igen. I v7. Jag blev överlycklig och har längtat och vi har varit överens om att blir vi gravida så är det välkommet och inget tvivel. Hade aldrig annars slutat med skydd, kört dubbla med både p-piller och kondom i 9 år.

    Min sambo var också glad till en början men har under de senaste två veckor tjafsar och bråkat om allt och nu säger han att han inte vill detta längre?!? Att vi borde göra en abort och gå vidare med livet?!? Han fick dessutom världens utbrott och blev våldsam, inte mot mig men slog i soffan osv. ALDRIG sett denna sidan av honom? Vi har känt varandra länge.

    Jag är förtvivlad.

    Vad ska jag göra? Gå med på vad han vill? Jag kommer inte klara en abort och vad händer med chansen till framtida barn? Hur ska jag leva med mig själv? Föda barnet själv? Är det någon som gjort detta och vill dela med sig?


    Usch så obehaglig han låter.
    Nej han kan inte tvinga dig begå abort. Gå inte med på detta om du vill ha barnet, det är ditt val.

    Denna kille känns som problem.
    I ditt fall skulle jag säga åt honom att "fine jag uppfostrar mitt barn själv" och sedan dumpa honom fort som.
    Han utbrott stressar dig och får dig att må dåligt.
    Du ska ha det lugnt och kärleksfullt omkring dig med någon som värnar om dig. Han låter som motsatsen.

    Det kan vara han ändrar sig och vill vara med sen. I nuläget kanske han är rädd och orolig för livsomställningen, han låter inte redo alls.
    Ni kom ju överens om att skaffa barn tillsammans. Han verkar överhuvudtaget inte fattat vad det innebär vilket säger mycket om hans mognadsgrad och ombytliga humör. Varning.

    Du ska göra som du vill, allt gott till dig Solig
  • Tow2Mater

    Stå upp for dig själv och vad du vill. Han kanske bara är frustrerad over en så stor och okänd sak som barn, speciellt när han själv inte har nån kontroll over det hela. Att slå i soffan är väl bra, man brukar ju t o m lära barn att slå i en kudde om de behover få utlopp for frustration.

  • annabellelee

    Jag hade inte gjort abort för att göra honom nöjd. Däremot kanske för att jag inte vill ha en sådan opålitlig och labil person till far till mitt barn, ta ansvar vv och så vidare.

  • Mimosa86

    Du aborterar honom, inte barnet.

    Vad tror han? Att barn är något man kan beställa hux flux också sen backa ur? Då kan väl han göra det åt er och själv vara den som krystar ut embryot?

    Satsa inte på en sådan här man. Han har visat sin rätta sida och den är inte fin. Han får väl ta kurratorshjälp eller något?

  • Anonym

    Han ska inte bestämma om du ska göra abort-
    Om du har några funderingar på att flytta, så gör det nu, innan förlossning.
    När barnet är fött och han stämmer dig på gemensam vårdnad så är det han som bestämmer var du ska bo.
    Du har din möjlighet att flytta nu. 

  • Citronsaft

    Fråga vafan det är med honom. Och ska han bete sig så (Våld) så flyttar du omedelbart. Någon abort kommer inte på tal. Vill han inte vara delaktig så slipper han.

  • Anonym (L 2)

    Är han intresserad av att reparera skadan efter sitt vredesutbrott? I så fall kanske ni kan få hjälp med att kommunicera så att han kan förklara hur han tänker och känner istället för att slå i möblerna. Jag kan tänka mig att han har en del rädslor som han behöver ta itu med på ett mer konstruktivt sätt.

  • Anonym (L 2)
    Anonym (L 2) skrev 2021-01-31 07:26:24 följande:
    Är han intresserad av att reparera skadan efter sitt vredesutbrott? I så fall kanske ni kan få hjälp med att kommunicera så att han kan förklara hur han tänker och känner istället för att slå i möblerna. Jag kan tänka mig att han har en del rädslor som han behöver ta itu med på ett mer konstruktivt sätt.

    Jag vill tillägga att om du inte vill fortsätta förhållandet så ska du inte göra det. Jag menar inte på något vis att uppmana dig att stanna kvar om det inte är något du själv vill. Men om det finns en stark önskan hos er båda om att försöka fortsätta tillsammans så behöver det kanske inte vara kört.
  • Zorrorro

    I min erfarenhet är det vanligt att män ångrar sig och får kalla fötter när det väl blivit en gravitetet även om den varit extremt planerad. Du ska berätta om hans våldsamma agerande för era närstående så du kan få stöd. Kanske bra att bo isär ett tag. Bo inte med honom om han inte lugnat sig eller om du känner dig osäker.

    Oftast lugnar sig männen när det gått en stund och barnet är mer ett faktum. Och då blir de glada och förväntansfulla igen. En kvinna har ju rätt till abort medan en man kanske känner sig väldigt fångad helt plötsligt då de inte har den rätten. Förstår att du har det tufft just nu. Om du skulle göra abort är det nog även slutet på er relation

  • Anonym (Samma)

    Jag och min "kille",jag 37 och han 29,blev gravida. Ingen kondom användes. När jag sa jag var gravid så blev han som förbytt. Tryckte nere på magen,TJATADE om abort och så vidare! Jag behöll och han drog.

Svar på tråden Ska jag behöva göra en fjärde abort?