• Anonym (Snöflinga)

    Abort eller inte

    Jag är gravid i v.5+2, väldigt tidigt alltså. Jag plussade för drygt en vecka sedan när mensen var några dagar sen och jag blev chockad och rädd. Jag har redan ett barn som är drygt 19 månader och jag och min sambo har sagt länge att vårt barn ska ha syskon och inte bli ensambarn. Men jag var inte alls beredd på att plussa nu, vi har inte ens planerat att få barn i år. Jag är rädd för att vara gravid under coronan ifall något skulle hända med fostret, jag känner även att jag inte är redo att ha ett till barn redan i höst. Jag har nyligen börjat jobba igen efter min föräldraledighet och jobbar dessutom på annan ort så jag pendlar långt varje dag. Vårt barn börjar på förskolan nu i vår och jag vill lägga all fokus på hen. Men samtidigt är jag rädd för en abort då jag aldrig varit med om en. Gör det ont? Vad har jag att vänta mig? Hur länge blir jag hemma från jobbet och vad ska jag säga till dem då jag aldrig är sjuk? Jag har fått en tid nu på fredag för abort men vet inte vad jag vill längre. Jag är så kluven men mest rädd för att jag inte ska räcka till för två små, vårt barn kommer att vara strax över 2 år om jag skulle välja att behålla den här, och det är för tätt tycker jag. Jag vill hinna jobba och stabilisera våra liv med jobb, förskola och vardag innan en ny bebis kommer, men samtidigt så vill jag ha ett syskon. Men inte nu! ????

    Min partner stöttar mig i det här men jag behöver ventila det här med andra som kanske varit i samma sits. Jag vet inte vad jag ska göra och mår skit just nu. Mest för att det är skamligt att abortera ett eventuellt syskon. Skammen jag känner inför fredagens besök på kvinnokliniken är hemsk.

  • Svar på tråden Abort eller inte
  • Zorrorro

    Släpp skammen. Ofta gör en ju abort just för att man ska klara av de barn o liv man redan har. Väldigt vanligt att småbarnsmammor gör abort. Det stora är väl att känna efter hur både psyke o kropp skulle klara graviditet o sedan två små barn. På ett sätt kan det ju vara skönt att inte behöva börja om när ditt barn börjar bli större, då blir ju er småbarnsperiod längre. Å andra sidan måste man känna att man vill och orkar. På ett sätt är Corona-tider som gjort för att sitta hemma med småbarn. Men självklart vill man inte vara på sjukhust just nu.

  • Anonym (S)

    Jag tänker att OM det blir svårt att bli gravid med syskon i framtiden, kommer du i det läget ångra att du aborterat ett syskon nu? Har själv ställt den frågan när jag velade. Då skulle det bli drygt 1 år mellan mina. Landade i att behålla, och min 5-åring och hennes 4-åriga lillasyster är som tvillingar. Tyckte inte det var svårt att räcka till för båda, man var ju SÅ inne i bebis/småbarn, så en till var inte någon större grej. Värre var det nu när deras lillasyster kom för några månader sedan, när jag vant mig vid livet utan blöjor, uppvak på natten o.s.v. Men ja, det där kan man ju uppleva väldigt olika.

    Tyckte dock tvåårsåldern var pissjobbig med båda mina äldre två... Hade faktiskt varit ganska jobbigt att ha en nyfödd då.

  • JohanSE76

    Vi har 1.5 år mellan våra barn, det gick alldeles utmärkt. Visst är det mycket jobb, men det är det alltid med barn. Man får mycket igen, och barnen blir väldigt tighta nästan som tvillingar. Vi har inte ekonomiskt gott ställt men med lite sparsamhet och prioriteringar så gick det också.

Svar på tråden Abort eller inte