• enlitenfraga

    Förnamn Med Två Stora Bokstäver?

    Hej hej! Ber om ursäkt ifall jag är på fel ställe- första gången jag lägger upp på denna sida!

    Har sett några här som har velat ha dubbelnamn till sina barn exempel HannahSofie men några sade att man måste ha antingen bindestreck eller mellanrum (Hannah Sofie)

    Undrar då ifall samma gäller för namnet JoJo som inte är ett dubbelnamn- utan ett namn med två stora bokstäver. Känns som att samma sak angående dubbelnamn gäller där också men är inte helt säkert så vill fråga er som vet namn!

    Måste man stava det Jo Jo eller Jo-Jo?

    Tack för svar ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-07 20:10
    - tack för svar ni har givit det uppskattas jättemycket

  • Svar på tråden Förnamn Med Två Stora Bokstäver?
  • Friger

    Du kan ju själv välja att skriva det så. Då kommer kanske en del i din omgivning börja göra lika dant.

    Myndigheterna kommer inte göra någon skillnad. Det är inte stor eller liten bokstav som avgör vad du heter. Namnet är ju oförändrat.

    Handlar ju bara om att det finns en skrivregel som säger att första bokstaven i ett namn ska vara stor bokstav.

  • Hyllemor

    Prova och se vad skatteverket eller patent- och registreringsverket säger kring namnet. En del namn går igenom, andra inte. Det var lättare förr, nu verkar det mest bero på vilken handläggare som godkänner. Du kan ju också kolla namnbasen på nätet så ser du vilka godkännande och avslag som finns.

  • Hyllemor

    Jag tror förvisso att det är lättare att få igenom Jo-Jo än Jo Jo, men ring och prata med dem, så får du kanske svar. Beroende på vad ni föräldrar heter så kan det också påverka. Om en av er har engelsktklingande namn så kan ni säkert få igenom Jo Jo eller Jo-Jo, men om ni inte har det så kan det tolkas som en jojo som man leker med i ett snöre.

  • Anonym123456789234

    Hej, man kan göra det på 2 sätt

    1. Göra det till ett dubbel namn exempelvis ann-sofie

    2. Separera namnen då det nästkommande namnet räknas som mellannamn dvs Ann Sofie

    Då heter hon Ann i förnamn och sofie i mellannamn och således godkänt. Vanligt i exempelvis England med att de gör på det här viset enligt min kompis som kommer därifrån.

    Är inte så insatt på det här, men jag tror det är såhär iallafall

Svar på tråden Förnamn Med Två Stora Bokstäver?