• Steeph

    2 MA i vecka 8+0, finns det hopp?

    Råkar ännu en gång ut för det hemska med att få missed abortion i vecka 8+0. Har redan haft ett exakt samma vecka för 1 år sen? finns det hopp?

    Tror ju att det är något fel på min kropp som gör att fostrets hjärta börjar slå men som sen bara slutar. Känner mig helt hjälplös.

    Någon som fått ett levande barn efter 2 MA?

  • Svar på tråden 2 MA i vecka 8+0, finns det hopp?
  • Jenniepennie031

    Vad ledsen jag blir, förstår att det är tungt :( Som svar på din fråga är det många som får barn efter 2 missfall/MA, skulle säga de allra allra flesta statistiskt sett. Själv fick jag precis bekräftat mitt fjärde missfall på två år, också i vecka 8+0. Denna gång var det tydligen en ofostrig graviditet så de såg ingenting alls utom hinnsäcken. Första gången var det som för dig, ett MA i vecka 8. Fostret hade slutat utvecklas några veckor tidigare. De två efterföljande gångerna ?vanliga? missfall i vecka 7-8. Jag tror det bästa man kan göra är att försöka igen - och händer det en tredje gång så kräv en utredning direkt. Det gjorde jag - men hann tyvärr inte få svar innan jag blev gravid igen och det slutade ju som sagt som det gjorde. Jag hoppas att de ska hitta något ?fel? på proverna så man åtminstone kan göra nåt annorlunda nästa gång. Nu fick jag iaf progesteron och trombyl utskrivet i förebyggande syfte till nästa gång. Jag vet inte om detta inlägg hjälper dig - men du är iaf verkligen inte ensam, vi är många som kämpar. Och det finns många solskenshistorier om folk som får både ett och flera barn efter flera missfall. Jag hoppas det gäller oss båda!

  • Jag är bara jag

    Beklagar dina missfall! Rent statistiskt får de flesta som blir gravida efter 2 m.f barn. Endast ca 3% drabbas av 3 m.f eller fler.

  • LLW

    Hej! Jag beklagar verkligen dina missfall, jag vet hur tufft det är. Själv fick jag två (eller tekniskt sett tre..) missfall innan min dotter föddes. Vi gjorde flera ivfbehandlingar och på fjärde återföringen blev jag gravid, det var dock en ofostrig graviditet som upptäcktes i vecka 8. Några månader senare gjorde vi ännu en ivf och fick då MA som konstaterades i vecka 9 tror jag.

    Vid nästa försök fick vi tillbaka två embryon, varav det ena blev vår dotter och det andra blev missfall tidigt.

    Jag åt vid de två sista försöken levaxin, kortison, trombyl samt tog lutinus och fick intralipiddropp genom ivfkliniken.

    Ökade dock dosen sista gången.

    Kanske var det medicineringen som gjorde att det gick vägen, eller så var det slumpen att det gick just denna gång. Men ja, två missfall på raken och sedan en fullgången graviditet.

    Önskar dig lycka till och hoppas att du kan ta hand om dig själv och läka på dina villkor på den tiden det tar. Stor kram!


  • Steeph
    LLW skrev 2021-06-24 23:19:00 följande:

    Hej! Jag beklagar verkligen dina missfall, jag vet hur tufft det är. Själv fick jag två (eller tekniskt sett tre..) missfall innan min dotter föddes. Vi gjorde flera ivfbehandlingar och på fjärde återföringen blev jag gravid, det var dock en ofostrig graviditet som upptäcktes i vecka 8. Några månader senare gjorde vi ännu en ivf och fick då MA som konstaterades i vecka 9 tror jag.

    Vid nästa försök fick vi tillbaka två embryon, varav det ena blev vår dotter och det andra blev missfall tidigt.

    Jag åt vid de två sista försöken levaxin, kortison, trombyl samt tog lutinus och fick intralipiddropp genom ivfkliniken.

    Ökade dock dosen sista gången.

    Kanske var det medicineringen som gjorde att det gick vägen, eller så var det slumpen att det gick just denna gång. Men ja, två missfall på raken och sedan en fullgången graviditet.

    Önskar dig lycka till och hoppas att du kan ta hand om dig själv och läka på dina villkor på den tiden det tar. Stor kram!


    Åh jag beklagar din resa men oj vad glad jag blir att ni fått en dotter, grattis

    Vilken ivf klinik gick ni på? Vi går i tankarna att få hjälp i höst.

    Kram tillbaka!
  • LLW
    Steeph skrev 2021-06-25 08:46:19 följande:

    Åh jag beklagar din resa men oj vad glad jag blir att ni fått en dotter, grattis

    Vilken ivf klinik gick ni på? Vi går i tankarna att få hjälp i höst.

    Kram tillbaka!


    Tack snälla, det tog oss drygt 4 år från start till mål men nu känner jag bara att resan gjort mig så jävla stark. Klarar jag det där klarar jag allt. Hoppas du får känna samma sak <3

    Vi gjorde först tre landstingsförsök och sedan gick vi till Livio Falun, vilket är det bästa beslutet någonsin. Skulle börjat där istället för landstinget. De tog så bra hand om oss och skräddarsydde verkligen behandlingen efter våra förutsättningar, till skillnad från landstinget där man skulle passa in i deras mall och inte fick påverka något alls själva. Dessutom är (eller var, vet inte hur det ser ut nu) Livio i Falun den klinik i Sverige som mest efterliknar klinikerna utomlands, som vågar testa lite mer och ger medicinering som landsting inte vill/vågar ge men som är standard utomlands. Så jag rekommenderar dem med hela mitt hjärta! Men hoppas såklart ni slipper överhuvudtaget!!
  • Aaanonym86

    Jag känner också hopplöshet...har haft ett utomkvedshavandeskap och två MA. Nu är jag gravid igen och det verkar också vara ett MA. Ska få det bekräftat imorgon. Vet inte vad man ska tro längre ...och denna gång fick jag progesteron utskrivet.

Svar på tråden 2 MA i vecka 8+0, finns det hopp?