• ask23

    Oro för missfall andra trimestern

    Är gravid nu i vecka 15 efter ett MA tidigare i år (upptäcktes vecka 10). Trots att vi har gjort två VUL, ett i 7+0 och ett i 9+5 och ett NIPT med positivt svar kan jag inte släppa rädslan för MA. Speciellt nu när mina symptom har försvunnit helt. Illamåendet minskade för ett par veckor sedan men sedan ett par dagar har ömheten i brösten också helt försvunnit vilket gör mig så rädd!

    Pga den här oron har vi knappt berättat för någon (inte ens mina föräldrar och syskon) om graviditeten. Jag känner mig ledsen över att jag inte njuter mer av graviditeten. Har någon kloka tankar?

    Är det vanligt att alla symptom (inkl bröst-ömheten) försvinner runt v.15 trots att bebisen mår bra?

    Har en telefontid med BM om en vecka, finns det någon extra koll man kan be om för att minska oron innan RUL som är om en månad?

    Tack!

  • Svar på tråden Oro för missfall andra trimestern
  • Anonym (Ja)

    Ja symptom kan komma och gå, det betyder inte att du inte är gravid längre.

  • Jag är bara jag

    Det är mycket ovanligt med m.f när man sett hjärtat slå v.10 eller där runt. Jag fick risken 0,5% i v.13. Jag hade haft 4 tidigare m.f och var orolig jämt. Jag tog en dag i taget och försökte drykta huvet med annat. Symptomen man haft i början försvinner ofta senare i graviditeten och symptom kan även komma och gå. Det i sig betyder absolut inte m.f.

  • Anonym (Ella)

    Efter ca 12 V brukar illamåendet gå över och de flesta må bra. Som någon skrev så är risken för missfall efter V 12 mycket liten. Jag tror inte att du behöver vara orolig, jag känner inte heller något och är i samma vecka som dig.

  • Anonym (Hej)

    Förstår att du är orolig men håll ut! 


    Jag har själv haft 2 MA och var livrädd den här graviditeten till ungefär där du är nu. Efter RUL har jag slappnat av helt, eftersom jag känner bebisen sparka varje dag. 


    Ungefär samma vecka som du försvann mina symptom också, så jag var symptomlös några veckor innan första rörelserna kom. Det är jättevanligt! 

Svar på tråden Oro för missfall andra trimestern