• Anonym (L)

    Missbrukande man

    Ponera att er man/sambo dricker för mycket. Du ser det som ett missbruk och får honom till slut att trappa ned/sluta. Istället börjar han röka på då och då för att döva det han uppenbarligen mår dåligt för. Vad gör du? Lämnar? Försöker stötta/hjälpa? Överdriver jag problemet?

    Barn finns med i bilden och vi har ett väldigt långt liv tillsammans i bagaget.

    Snälla. Inga elaka kommentarer. Är redan på bristningsgränsen.

  • Svar på tråden Missbrukande man
  • Sökaren75

    Hej! Jag känner igen det du pratar om,

    Har själv haft missbruksproblem med och alkohol.,

    Jag brukar själv röka weed mellanåt, hade rökt betydligt oftare om det inte vore så att det är olagligt. Har själv familj osv,, cannabis är nå helt annat än alkohol..

    Ni som inte ens provat cannabis bör inte döma utan att ens veta vad ni dömer, det går inte att förklara vad det är för någon som inte kan förstå heller,,,

    Alkohol är gift!! Dynga! Det är däremot inte cannabis..

    Har själv en fru som alla vi andra i vår generation vuxit upp med propagandan om hur hemskt det är med cannabis, och skulle aldrig acceptera att jag röker, även fast det bara händer nån gång,,, finns ingen bättre avslappning,,

    Vi borde vara lite mer liberala år 2021,,

    Men, så klart ska du prata med honom om saken, om det är så att han har missbruksproblematik och lämnar honom utan att han sökt hjälp är han snart på gatan?

  • klyban
    Sökaren75 skrev 2021-10-03 12:02:35 följande:
    Helt rätt!! Men i inskränkta Sverige räknas man som missbrukare för att man som vuxen människa unnar sig en spliff då och då. En spliff är harmoni..
    samtidigt som halva befolkningen sitter med sina vinglas varje helg..
    skulle landet förbjuda alkohol och inför legalisering cannabis så kan man säga upp halva rättsväsendet sen, men vi vill tjäna skatter på sprit istället - den drog som tar överlägset mest liv, misshandlar och skit..,

    Dubbelmoralen är BRUTAL,,

    Ett tips, titta dokumentär på Netflix om cannabis, där får du mycket kunskap och info och får insikt i vad det är..:.
    Missbruk är rätt väldefinierat, och enstaka spliff gör en aldrig till missbrukare och enligt sjukvården.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sökaren75

    Denna tråd visar verkligen hur dumt det blir att kommentera fast man inte vet vad man skriver om..

    Din man har rökt en spliff eller två..

    enligt vissa är han redan yrkeskriminell och era barn far illa,, psykiska problem hade han visst också? KOM IGEN NU!! haha

    Förlåt mig men just i denna fråga är detta helt forum att lyssna på ?råd?..,

    Andas nu och landa lite i dina tankar, även om jag förstår din oro så behöver man väl inte handla i panik!!

    prata ut med din man istället., hoppas det löser sig, det gör det säkert..

  • Anonym (Lite så)
    Robert 558 skrev 2021-09-16 10:04:14 följande:

    Jag skulle inte göra så stor affär av att min partner rökte på då och då, givet att hon inte betedde sig som en idiot under tiden hon gjorde det. Kommer du utanför landets gränser så är stigmat kring detta inte lika stor som i Sverige, där de som röker på då och då ses som tunga narkomaner. Gå till USA till exempel, där handlar du detta lagligt. Eller ännu närmare, Holland, där du kan köpa en joint på cafét. Om detta är hans sätt att tackla alkoholen så ta emot den, men kräv att han söker hjälp för det som skaver. 


    Håller med här. Land efter land avkriminaliserar och tillåter eget hemmabruk för att få stopp på kriminaliteten och få bort det på gatorna.

    Men hur som helst TS.. i din mans fall verkar det mer vara att han försöker förtränga ett dåligt psykiskt mående med olika preparat. Först alkohol och nu cannabis.

    Så det största problemet är inte att han brukar något, utan varför han gör det.

    Du känner ju honom bäst TS. Vad har hänt som gör att han mår så psykiskt dåligt? Kan han vända sig till vården och få samtalsstöd ?
  • Anonym (Lite så)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-16 17:08:28 följande:

    Fast grejen är att det ser inte ut så här, här är det en annan kultur och det är kriminellt. Hur många vanliga Svenssons röker på då och då. Det skulle ta många många år innan det skulle bli accepterat här även om det skulle legalisera. Grannen Johan och frugan klara skulle inte direkt gå och testa en joint en afton. Här är det förknippat med missbruk och kriminalitet. Och det finns såklart många missbrukare även i USA och Holland. Dessutom att röka på själv hemma med barnen är ju inte bra på nåt sätt. Han röker dessutom för att döva och inte för att festa till det trevligt med vänner nån gång per år.


    Men vad är en missbrukare?

    Det är väl också någon som tar ett glas vin varje dag, eller äter godis varje dag eller tränar varje dag? Missbruk kommer i olika former och det man missbrukar behöver inte vara olagligt.

    Jag tillhör en vanlig Svensson som har villa och Volvo, dock inte vovve men katter och kaniner. Jag har barn, ett bra jobb, min sambo är chef.

    Vi röker till och från en joint när vi är barnlediga exemplevis. Och det är betydligt mer som är som vi än vad folk som inte brukar cannabis tror. Det är bara det att vi vet vad folk runt om skulle tycka om dom visste att vi gjorde det.

    Men att det vid fest och grillkvällar med barn dricks så att vissa blir på pickalurven om ändå inte dyngraka, det ska accepterats bara för att alkohol är lagligt?

    Sen är jag helt emot att man vid dåligt mående brukar något som påverka sinnet, bara för att bedöva en känsla istället för att ta itu med det.

    Jag hade däremot inte rökt om barnen hade vart hemma. Men jag dricker heller inte när barnen är närvarande heller så.
  • klyban
    Anonym (Lite så) skrev 2021-10-03 13:56:25 följande:
    Men vad är en missbrukare?

    Det är väl också någon som tar ett glas vin varje dag, eller äter godis varje dag eller tränar varje dag? Missbruk kommer i olika former och det man missbrukar behöver inte vara olagligt.

    Jag tillhör en vanlig Svensson som har villa och Volvo, dock inte vovve men katter och kaniner. Jag har barn, ett bra jobb, min sambo är chef.

    Vi röker till och från en joint när vi är barnlediga exemplevis. Och det är betydligt mer som är som vi än vad folk som inte brukar cannabis tror. Det är bara det att vi vet vad folk runt om skulle tycka om dom visste att vi gjorde det.

    Men att det vid fest och grillkvällar med barn dricks så att vissa blir på pickalurven om ändå inte dyngraka, det ska accepterats bara för att alkohol är lagligt?

    Sen är jag helt emot att man vid dåligt mående brukar något som påverka sinnet, bara för att bedöva en känsla istället för att ta itu med det.

    Jag hade däremot inte rökt om barnen hade vart hemma. Men jag dricker heller inte när barnen är närvarande heller så.

    Sjukvården har definierat missbruk.
    Det räcker dricka alkohol tex två ggr om året och vara missbrukare, likväl dricka varje dag och inte vara en missbrukare.
    Samma gäller för cannabis och missbruk.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A)
    Anonym (Länge sen) skrev 2021-09-15 23:10:55 följande:
    Jag hade dragit redan när det började gå åt gel håll med spriten.
    Samma här
  • Anonym (Ut!)
    Anonym (A) skrev 2021-10-03 18:43:28 följande:

    Samma här


    Samma här! Alkis eller pundare.....spelar ingen roll.
  • Anonym (Z)
    Sökaren75 skrev 2021-10-03 11:46:30 följande:

    Värre än att dricka?? ???? Kom in i matchen min vän?


    Många tycker det och som jag skriver,man kan tycka vad man vill om det, faktum kvarstår dock.
  • Anonym (Z)
    Sökaren75 skrev 2021-10-03 12:19:00 följande:

    Denna tråd visar verkligen hur dumt det blir att kommentera fast man inte vet vad man skriver om..

    Din man har rökt en spliff eller två..

    enligt vissa är han redan yrkeskriminell och era barn far illa,, psykiska problem hade han visst också? KOM IGEN NU!! haha

    Förlåt mig men just i denna fråga är detta helt forum att lyssna på ?råd?..,

    Andas nu och landa lite i dina tankar, även om jag förstår din oro så behöver man väl inte handla i panik!!

    prata ut med din man istället., hoppas det löser sig, det gör det säkert..


    Jag vet vad jag skriver om, jag har missbrukat själv i många år, varit på behandlingshem, sedan arbetat på behandlingshem.
Svar på tråden Missbrukande man